Štát sa môže hanbiť. Na Slovensku má nezávislá organizácia lepší plán na masové presadenie elektromobilov
Elektromobily na Slovensku stále pribúdajú slimačím tempom. V roku 2022 sme sa umiestnili na chvoste rebríčka Európskej únie v počte nových registrovaných elektromobilov. Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) ale zverejnila plán, pomocou ktorého by sme mohli dosiahnuť výrazne rýchlejší nástup ekologických vozidiel na naše cesty.
Koncom roka 2022 bolo na našich cestách iba 6 000 elektromobilov. Podiel novo registrovaných čisto elektrických áut u nás predstavoval minulý rok 1,7 %, zatiaľ čo registrácie nových plug-in hybridov dosiahli 2 %. Dokopy to dáva iba 3,7 % podiel elektrifikovaných vozidiel, ktoré za uplynulý rok pribudli na našich cestách.
Európsky priemer pritom podľa SEVA dosiahol v minulom roku až 22 %, pričom čisté elektromobily sa podieľali 12 % a plug-in hybridy 10 %. Už na prvý pohľad je teda jasné, že za zvyškom Európy výrazne zaostávame..
Podpora štátu môže všetko naštartovať
SEVA odhaduje, že pri súčasnom stave podpory, respektíve „nepodpory“ elektromobility zo strany štátu sa do konca tohto roka zvýši počet elektromobilov na našich cestách iba na cca 9 000 vozidiel a v roku 2025 by to bolo 16 000 vozidiel. Ak by ale štát podnikol podporné opatrenia na nákup elektriktrických áut, rovnakom časovom horizonte by mohlo na našich cestách jazdiť až 22 000 čistých elektromobilov.
Zlomový moment, kedy sa začne trh s elektromobilmi organicky vyvíjať a rásť takpovediac sám, predstavuje hranicu 5 %. Dokazujú to aj príklady z Poľska či Rumunska, kde štát podporil adopciu elektromobilov rôznymi benefitmi a po dosiahnutí podielu registrácii nových elektrických áut na úrovni 5 % sa už trh s elektromobilmi ďalej rozvíjal viac-menej samostatne.
Ak by sa Slovensko ihneď rozhodlo podporiť elektromobilitu podobne ako Poliaci či Rumuni, 5 % podiel registrácií nových elektromobilov dosiahneme v roku 2028. Ak naša vláda neposkytne žiadne podporné opatrenia, 5 % podiel elektromobilov pri novo registrovaných autách nedosiahneme ani v roku 2030. Výrazné zrýchlenie adopcie sa očakáva v rokoch 2027-2028, kedy nastane cenová partita elektrických áut a áut so spaľovacími motormi.
Opatrenia sú triviálne, no efektívne
SEVA na svojej facebookovej stránke zverejnila niekoľko jednoduchých bodov, ktoré by mohli naštartovať adopciu elektromobilov u nás. Prvým, a zároveň tým najzákladnejším, je opätovné poskytnutie dotácií na nákup elektromobilov. Tie nám štát sľubuje už niekoľko rokov, pričom by mali byť nastavené lepšie, ako to bolo v prvom kole. Vtedy záujemci získali dotáciu vo výške až 8 000 €, no k tomuto benefitu sa dostalo len veľmi málo záujemcov. Nové kolo dotácií by malo byť nastavené tak, aby sa k „zľave“ na elektromobil dostalo viac záujemcov.
SEVA ďalej navrhuje zníženie dane z príjmu zamestnanca, ktorý používa firemný elektromobil aj na súkromné účely. Ďalším bodom je opatrenie o účtovaní nabíjania firemných elektromobilov doma u zamestnancov a na záver je to zrušenie limitu na obstaranie elektromobilu pre uplatnenie daňových odpisov, ktorý je aktuálne nastavený na 48 000 €.
Aké by mohli mať tieto opatrenia efekt? Ukazuje to dvojica grafov agentúry SEVA. Prvý graf vysvetľuje, aký môže byť počet elektromobilov na našich cestách v roku 2030. Bez podporných opatrení štátu sa dostaneme iba tesne pod hranicu 120 000, pričom ich podiel bude tvoriť zhruba 4,5 %.
Pri aplikovaní vyššie spomenutých opatrení môže v roku 2030 jazdiť po cestách až 213 000 elektromobilov, pričom ich podiel bude tvoriť 8 %. Opatrenia prospejú aj k rozvoju nabíjacej infraštruktúry. Tá priamo úmerne rastie s počtom pribúdajúcich elektromobilov.
V roku 2030 budeme mať na Slovensku v tom horšom prípade 1940 rýchlych nabíjacích bodov a 7 700 AC nabíjačiek. V akcelerovanom scenári však môžeme mať až 2 730 rýchlych nabíjačiek a vyše 15 600 AC nabíjacích bodov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Prekvapivá krajina má obrovský záujem o slovenské zbrane. Štát rokuje o kúpe pokročilých systémov
STVR čelí kritike. Obľúbená relácia prišla o kľúčovú funkciu, náhrada ľudí naštvala
Poznáme ceny diaľničných známok pre rok 2026. Mnohých šoférov určite prekvapia
Slováci si našli nového miláčika. Tento mobil nestojí 1000 eur a poráža vlajkové lode Apple a Samsungu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Tajný“ trik, o ktorom Slováci netušia: Sociálna poisťovňa môže jednej skupine vyplatiť stovky eur naraz
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Fyzioterapeutka radí: 3 000 krokov denne nestačí. Tento počet by si mal splniť, aby si sa vyhol civilizačným ochoreniam
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Slovensko čelí prívalovým povodniam: Intenzívne lejaky a búrky zaplavujú cesty a polia, SHMÚ vydal výstrahy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
-
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP