Európsky trh v posledných rokoch začal automobilke Ford utekať pomedzi prsty, no nové elektrické SUV, ktoré iba pred pár hodinami automobilka oficiálne predstavila, má znova získať priazeň fanúšikov na starom kontinente.
Paradoxom je, že nový Ford Explorer stojí na elektrickej platforme MEB konkurenčného koncernu VW. Druhý šok môže byt subjektívny, no nám sa zdá, že americký rival na tejto platforme postavil doposiaľ najkrajší elektromobil.
Nechceme nijak zhadzovať vozidlá z rodiny ID., či dokonca Audi Q4 e-tron alebo Škodu Enyaq. Rozhodne ide o pekné elektromobily a v prípade Audi je dokonca vidieť aj prémiový nádych. Ford ale postavil niečo, čo na prvý pohľad ani nevyzerá ako elektromobil a interiér pretavil do absolútnej americkej klasiky.
Lacnejší ako elektrický Mustang
Ford Explorer je vyvinutý v Európe a na starom kontinente sa bude aj vyrábať. Automobilka využila platformu MEB koncernu VW, aby dosiahla čo najlákavejšiu cenovku, čo sa jej aj podarilo. Elektrické SUV bude začínať na sume pod 45 000 €, čo je vzhľadom na rozmery a parametre auta viac než prijateľné.
Napríklad konkurenčný VW ID.4 začína na sume 42 990 €, no ak si obe autá porovnáme bok po boku, Ford Explorer jednoznačne dominuje z hľadiska dizajnu exteriéru a predovšetkým interiéru.
Automobilka nám neprezradila príliš veľa technických detailov, no nakoľko ide o platformu MEB, k dispozícii bude verzia s pohonom zadných aj všetkých štyroch kolies, pričom tá najvýkonnejšia štvorkolka bude podľa všetkého disponovať výkonom 300 koní podobne, ako vrcholný VW ID.4 GTX.
Novšia verzia systému a battery manažmentu zabezpečí rýchlejšie nabíjanie. Maximálny výkon nepoznáme, no určite pôjde o viac ako 135 kW, pričom z 10 % na 80 % sa batéria nabije za 25 minút. O kapacite akumulátora Ford takisto mlčí, no v tomto prípade s určitosťou pôjde o 77 kWh batériu.
Žiaľ, nepoznáme ani dojazd. Ten sa zrejme dozvieme až po homologizácii, no vzhľadom na hranatejšie rozmery v porovnaní s ID.4 bude zrejme nižší. WLTP hodnota by sa mohla pohybovať niekde na úrovni 500 km.
Interiér ako z iného sveta
Pri elektromobiloch koncernu VW sme zvyknutí na veľké množstvo zdieľaných interiérových prvkov. Doposiaľ iba Audi vybavilo model Q4 e-tron prémiovejším interiérom a väčším displejom pred vodičom.
Ford Explorer síce dostal rovnaký digitálny kokpit ako VW ID.4 či Škoda Enyaq, no grafika je mierne prepracovaná. Absolútne odlišný je potom stredový displej infotainmentu. V stredovej konzole prakticky nezostal kameň na kameni a tu si Ford rozohral vlastné divadlo, ktoré si ale zaslúži obrovský potlesk.
Nájdeme tu až 15″ dotykovú obrazovku, ktorá je orientovaná na výšku. Sklon tohto „tabletu“ sa dá polohovať a infotainment má veľmi peknú grafiku. V spodnej časti displeja vždy nájdeme menu ovládania klimatizácie a skratky k najdôležitejším funkciám auta.
Ford predstavil elektromobil pre Európu postavený na platforme od VW
Medzi sedadlom vodiča a sedadlom spolujazdca sa nachádza obrovská 17-litrová priehradka, ktorá dokáže poňať až 1,5-litrové fľaše nápojov. Podporu pokročilých asistentov riadenia zabezpečuje 12 ultrasonických senzorov, 5 kamier a 3 radary.
Samozrejme nechýba náladové osvetlenie, pričom vodič má na výber z 10 farieb. Na multifunkčnom volante sa nachádzajú dotykové tlačidlá, ktorú budú mať, predpokladáme, aj haptickú odozvu.
Novinka sa už dá na vybraných európskych trhoch rezervovať, no slovenský konfigurátor zatiaľ nový elektrický Explorer nezobrazuje. Našinci si tak budú musieť ešte zopár dní počkať.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Chorvátsko hlási cenový šok. Najviac zdraželo obľúbené prímorské mestečko Slovákov
Hit medzi proteínovými doplnkami ničí črevnú mikroflóru. Odborník ho spája s rakovinou hrubého čreva
Stovky ľudí môžu prísť o pomoc: Kľúčové centrum zastavuje liečbu pre pacientov VšZP
Otvorili pravú taliansku pekáreň: „Denne sme 15 hodín v práci, máme nulový work-life balance“
Závažné ochorenie pečene postihuje tretinu svetovej populácie: Riešením je špeciálna diéta, tvrdia vedci
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Uniknuté dokumenty odhalili problémy Nissanu. Reštrukturalizácia už začala
46 stupňov v tieni a výstrahy naprieč kontinentom. Európa zažíva extrémne leto
EÚ odobrila dotácie na elektrinu pre firmy. Podmienkou sú investície do úspor
Svet sa rozpadá na kusy. Guterres vyzýva na urgentné financovanie rozvoja
Vývoz dielov F-35 pre Izrael prešiel súdnou skúškou. Britský súd potvrdil kontroverzné licencie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP