Batérie odložme pre elektromobily. Je tu nový spôsob, kam ukladať obrovské množstvá energie
Staré doly možno nájdu nové využitie – môžu fungovať ako veľké gravitačné batérie. Podľa portálu Interesting Engineering sú takéto lokality k dispozícii kdekoľvek na svete a je možné ich zužitkovať na jednoduchší prechod k obnoviteľným zdrojom, ktoré sú vo väčšine prípadov závislé na schopnosti ukladania energie.
Ideálni kandidáti
Energia je jedna z najžiadanejších komodít ľudstva a s jej produkciou je úzko spätá aj schopnosť jej uloženia. Kým pri jadrových alebo iných typoch elektrární nie je nutné ukladať tak veľké množstvá energie, pri obnoviteľných zdrojoch ako sú veterné či solárne elektrárne funguje sieť trochu inak a potrebuje takzvané vyrovnávacie zariadenia.
Môže sa jednať napríklad o akumulátory podobné tým, ktoré používame aj v elektromobiloch. Tie sú v ukladaní energie síce najefektívnejšie, avšak sú pomerne drahé, zatiaľ ekologicky závadné a problematické v prípade požiarov. Odborníci preto hľadajú alternatívne riešenia, pričom jedným z nich sa môžu stať aj gravitačné batérie.
Experti pre Medzinárodnú agentúru obnoviteľnej energie vysvetľujú, že je možné premeniť na gravitačné batérie nepoužívané doly. V takýchto zariadeniach má byť počas dopytu po energii využívaná potenciálna energia piesku, ktorý je spúšťaný do hĺbky dolu alebo bane a dochádza tak ku generovaniu elektriny vďaka gravitácii.
V opačnom prípade, keď je produkcia najvyššia, je piesok vynášaný naspäť na povrch, čím sa v ňom ukladá potenciálna energia. Platí, že čím väčšia a hlbšia je takáto baňa, tým viac energie je možné v nej uložiť. Výhodou je tiež to, že takéto zariadenie nevyužíva takmer žiadne vzácne kovy a negeneruje škodlivé emisie.
Uložíme ju vo vzduchu
Ďalšiu alternatívou je aj ukladanie energie v stlačenom vzduchu, ktoré je, na rozdiel od gravitačných batérií, využiť prakticky kdekoľvek. Priekopníkom je v tomto smere Čína, ktorá nedávno spustila zariadenie schopné v stlačenom vzduchu uložiť 400 MWh a to pri pomerne vysokej efektivite, ktorú dosiahli jedinečným dizajnom systému.
Trvácnejšie úložisko
Jednou z primárnych nevýhod klasických lítium-iónových a ďalších akumulátorov je to, že sa z nich energia postupne vytráca kvôli „fantómovému“ vybíjaniu. Čosi také ale hromade piesku nehrozí a je tak možné uložiť elektrickú energiu na oveľa dlhšiu dobu. Nemusia to byť len týždne, ale kľudne mesiace či dokonca roky, počas ktorých bude energia pripravená na zužitkovanie.
Globálne má táto technológia potenciál vytvoriť energetickú kapacitu až 70 000 000 MWh a to primárne v Číne, Rusku, Indii a Spojených štátoch amerických, teda krajinách, ktoré majú obzvlášť bohatú históriu priemyselnej ťažby rôznych surovín. Práve tieto regióny sú ale v dekarbonizácii pozadu a takáto technológia sa im môže zísť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rakovina pred ňou ustupuje. Štipľavá zelenina z kuchyne Slovákov zbavuje telo škodlivín
TOP 5 luxusných áut na slovenských bazároch do 10 000 eur: Vybrali sme to najlepšie na trhu (REBRÍČEK)
„Tajný“ trik, o ktorom Slováci netušia: Sociálna poisťovňa môže jednej skupine vyplatiť stovky eur naraz
56 % Slovákov verí, že sa dnes žije horšie než za socializmu. Neinvestujú, radšej šetria (PRIESKUM)
Slovensko v zozname chýba. TOP 10 krajín, v ktorých sa oplatí začať život nanovo (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- 2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
-
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP