Elektromobily Slováci stále prihlásia za 33 €, vyhlásil poslanec. Nový návrh ale nedáva zmysel
Aktualizované 04.01.2023
Nikto nevie, čo sa deje. Milan Bahna z YouTube kanálu Elektromobil na svojom profile na Instagrame zverejnil príspevok, v ktorom informoval o zvyšovaní prihlasovacieho poplatku pre elektromobily. Vo svojom príspevku skritizoval ako samotný návrh, tak aj poslanca NRSR Mariána Viskupiča.
Viskupič si príspevok všimol a rozhodol sa reagovať späť. „Dobrý večer, prosím Vas ako ste prišli na to, že som zrušil 33 € registračný poplatok pre vozidlá, ktorých jediným zdrojom pohonu je elektrina?“ otvoril svoj komentár. „Môžete to podložiť nejakými podkladmi? Táto výhoda totiž pre elektromobily zostáva aj naďalej,“ trvá Viskupič na tom, že pre elektromobily sa nič nemení.
To naznačuje, že tabuľka zverejnená MV SR a NRSR je nesprávna, prípadne nie je kompletná. Bahna kontroval viacerými mediálnymi výstupmi z rôznych portálov, tie informovali o zmenách, ktoré nás od apríla čakajú. „Kde sa stala chyba, ked Vy tvrdíte, ako ste elektromobilite pomohli a zároveň Váš schvalený zakon ukazuje niečo iné?“ Na túto Bahnovu otázku už Viskupič ani po niekoľkých hodinách nereagoval.
Ak sa ale pozrieme na pozmeňujúci návrh zákona, ktorý zverejnila NRSR na svojej webovej stránke, uvidíme, čo všetko sa mení. Aj napriek tomu, že tabuľka stanovuje nový ekologický koeficient vozidla (EKV) na hodnotu 0,2, nemení položku 65 c) prílohy zákona č. 145/1995 Z. z., ktorá hovorí, že maximálna výška prihlasovacieho poplatku pre elektromobil je stanovená na 33 eur.
„Zápis držiteľa motorového vozidla, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina (elektromobil) do evidencie vozidiel v Slovenskej republike aj s vykonaním úprav v dokladoch vrátane vydania týchto dokladov …. 33 eur,“ znie položka 65 c) prílohy zákona č. 145/1995 Z. z..
Je teda otázne, prečo sa elektromobily spomínajú aj v samotnej tabuľke, kde im dokonca bola vytvorená špeciálna kategória.
Pôvodný článok
Elektromobilom na Slovensku chýbajú mnohé výhody, ktoré sú v zahraničí vnímané ako úplná samozrejmosť. Viaceré z nich vyplývajú zo samotnej povahy elektrického pohonu, ktorý sa správa úplne inak ako spaľovací motor. Na Slovensku ale ideme opačným smerom a vláda elektromobilistov pripravila o azda jedinú skutočnú výhodu elektromobilov. Na tému sme upozornili už v našom veľkom prehľade, teraz si ju rozoberieme do detailov.
Od apríla sa totiž mení výška správnych poplatkov za prihlásenie vozidla. Doteraz sa výška poplatku nastavovala podľa výkonu a veku vozidla. Elektrické motory v tomto smere ale dostali ústupok a spadalo do najnižšej cenovej kategórie – elektromobilisti teda za prihlásenie zaplatili len 33 €.
Opäť sme na chvoste EÚ
Slovensko je azda jediná krajina, ktorá elektromobilom nedáva prakticky žiadne výhody. Od apríla budú dokonca platiť za prihlásenie do evidencie pokojne aj stovky eur. V novom znení navyše vek vozidla vôbec nezohráva rolu (aspoň nie priamo), takže aj staršie elektromobily môžu byť veľmi nákladné na prihlásenie. Momentálne platné tabuľky si vieš pozrieť na webovej stránke MV SR.
Autá s elektrickým pohonom v novom systéme spadajú do druhej najnižšej cenovej kategórie s koeficientom 0,2. Najlacnejšie je pritom prihlásiť veterán, teda auto staršie ako 40 rokov, ktoré majú koeficient 0,1.
Ak si teda vezmeme bežný rodinný elektromobil, akým je napríklad Hyundai Kona Electric s výkonom 150 kW, tak by prihlásenie vychádzalo na 174 €. To je obrovský skok oproti 33 €, ktoré platíme teraz.

Kritika zo všetkých strán
Pravdou je, že s novým systémom nie sú nespokojní len elektromobilisti. Systém bude totiž od apríla nastavený tak, aby vo veľkej miere favorizoval nové, drahšie a ekologickejšie autá. Na tom by nebolo nič zlé, no pre mnohých mladých ľudí, ktorí si nové auto nemôžu dovoliť, to môže mať devastujúce následky.

Napríklad VW Golf šiestej generácie s motorizáciou 1,8 TSI, ktorý si môže mladý vodič kúpiť za zopár tisíc, doteraz dokázal prihlásiť za minimálnu sadzbu 33 €. Po novom ho presne ten istý úkon vyjde ohromných 252 €. Je to kvôli tomu, že tento model spĺňa staršiu normu Euro 4.
Naopak Mercedes-AMG S63 2020 s ohromným výkonom 450 kW doteraz bolo možné prihlásiť za 2652 €. Kvôli tomu, že tento luxusný športiak spĺňa emisnú normu Euro 6, by po novom prihlásenie vyšlo len na 1560 €, teda o viac než tisíc eur menej.
Ten, kto kupuje auto za pár tisíc, lebo na lepšie nemá, si teda bude musieť priplatiť. Naopak ľudia s luxusnými tátošmi ušetria stovky eur. Aby toho nebolo málo, elektromobily prídu o jedinú praktickú výhodu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

AKTUÁLNE: 44 prémiových staníc je teraz úplne zadarmo. Veľký operátor spustil akciu

Slováci si musia dávať obrovský pozor. Ak v domácnosti zakúriš týmto, riskuješ pokutu 5 000 eur

Vyrobí teplo aj chlad a ušetrí peniaze. Inovatívna technológia na Slovensku žne úspech, v Európe ju ignorujú

Obľúbený operátor rozdá Slovákom AI mobily a tablet za 1 €. Má len jedinú podmienku

Podceňovaná „technológia" šetrí Slovákom peniaze. Je zdravá a znižuje výdavky na energie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Rusko testuje zbrane, ktoré menia pravidlá hry. Odborník varuje pred tajnými vojenskými systémami (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)

7 nenápadných znakov, ktoré dokazujú, že máš vysoké IQ, aj keď sa tak necítiš

Expertka: Svaly sú orgánom dlhovekosti, mnohí ich chybne podceňujú, zlepšujú nielen telo, ale aj náladu

Čoskoro zistíme, že mnohé profesie boli len dočasné. Prichádza radikálna zmena sveta, varujú elitní vizionári

Nedostatok bežného vitamínu zvyšuje riziko demencie. Vedci varujú pred skrytou hrozbou pre mozog
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Elon Musk zase vyhral. Kontroverzná technológia Tesly prichádza do Európy
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
Katastrofa pre Teslu: Európania náhle prestali kupovať jej autá, sú za tým zaujímavé dôvody
Čína spustila revolučný experiment, pri ktorom ušetrí až 90 % energie. Nie každý s ním súhlasí
Po Vianociach prichádza problém, o ktorom sa nehovorí. Slováci robia túto obrovskú chybu
Slovensko sa pripravuje na významný krok vo vesmírnom výskume. Budeme mať vlastný satelit
Študentka vyriešila 89-ročný problém, ktorý trápil vedcov. Kľúčový zdroj energie dostane vylepšenie
Kanada spúšťa projekt, ktorý môže prevrátiť jej energetickú politiku naruby. Odstrihne sa od USA
Európski vedci prerazili cenzúru DeepSeeku. Upravená verzia odhalila veľký problém
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Rusko testuje zbrane, ktoré menia pravidlá hry. Odborník varuje pred tajnými vojenskými systémami (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)

7 nenápadných znakov, ktoré dokazujú, že máš vysoké IQ, aj keď sa tak necítiš

Expertka: Svaly sú orgánom dlhovekosti, mnohí ich chybne podceňujú, zlepšujú nielen telo, ale aj náladu

Čoskoro zistíme, že mnohé profesie boli len dočasné. Prichádza radikálna zmena sveta, varujú elitní vizionári

