Klinec do rakvy biopalivám. Prevádzkovať kamióny na ekologickú naftu je neporovnateľne drahšie ako elektrické ťahače
Nová štúdia organizácie Transport & Environment odhalila, aká drahá je prevádzka nákladných vozidiel jazdiacich na ekologickejšie biopalivá oproti prevádzke elektrických ťahačov. Jeden kilometer jazdy ťahačom na e-naftu je nielen drahší, ale takéto auto produkuje aj viac emisií než kamión na batériový pohon.
Od roku 2035 budú musieť všetky nové nákladné vozidlá jazdiť na bionaftu, alebo budú musieť byť úplne bezemisné počas svojej prevádzky. To sa dá dosiahnuť napríklad batériovým alebo vodíkovým pohonom.
Niektorí ľudia sa však nechcú vzdať spaľovacích motorov za žiadnu cenu, no musia sa pripraviť na to, že prevádzka ich vozového parku bude oproti konkurencii, ktorá využíva elektrické ťahače, podstatne nákladnejšia.
Až o 47 % drahšia prevádzka
T&E v novej štúdii porovnáva náklady a vyprodukované emisie počas prevádzky ťahačov na bionaftu v porovnaní s čisto elektrickými nákladnými vozidlami. Naftový nákladiak spaľujúci ekologické palivo prejde jeden kilometer za zhruba 0,70 €.
Batériový ťahač to zvládne za 0,48 €, čím sa stáva pri prevádzke podstatne výhodnejší. Cenový rozdiel naftového a elektrického ťahača sa tak počas prevádzky veľmi rýchlo dorovná. Len pre porovnanie, pri nájazde 100 000 km by to predstavovalo cenový rozdiel 22 000 €.
„Dopravné spoločnosti výrazne hladia na náklady počas prevádzky, a preto sú elektrické kamióny na batérie tou správnou cestou. E-palivá sú iba zúfalým pokusom priemyslu hodiť si záchranné lano na úkor dopravcov operujúcich s nízkymi maržami. Prečo im vnucovať e-palivá, keď majú na dosah čistejšie a lacnejšie riešenie? Európa nedávno oznámila, že nebude podporovať autá na e-palivá z dobrého dôvodu, a preto by sme mali na rovnakú cestu postaviť aj nákladiaky,“ uviedol analytik T&E Max Mollière.
Tesla Semi je elektrický ťahač s dojazdom až 800 km
Bionafta ťahá za kratší koniec aj v prípade emisií
Jedinou výhodou ťahačov spaľujúcich bionaftu bude zrejme iba rýchlejšie doplnenie nádrže. Predsa len, obrovské akumulátory elektrických ťahačov sa nabíjajú dlhšie aj napriek tomu, že už sa pracuje na nabíjacej infraštruktúre pre nákladnú dopravu, ktorá by mala dosahovať výkony cez 1 MW.
Biopalivá totiž ťahajú za kratší koniec aj z hľadiska produkcie emisií. Počas celého životného cyklu vyprodukuje takýto ťahač až trikrát viac emisií v porovnaní s batériovým nákladným vozidlom.
Dokonca aj v prípade, ak by sa bionafta vyrábala stopercentne z obnoviteľných zdrojov a zároveň by sa výhradne zelenou energiou nabíjali aj batériové ťahače, aj vtedy bude elektrický ťahač o viac ako jednu tretinu čistejší.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Mlčali o tom 7 rokov. Apple tajne využil čínskeho giganta pri výrobe elektromobilu
Toto nikto nečakal. Výrobca lacných televízorov predstavil vynikajúci elektromobil
Robia chybu za chybou. Kľúčový závod automobilového giganta je na pokraji kolapsu
Obchodná vojna medzi Čínou a EÚ je na spadnutie. Už to môže zachrániť len jedna vec
Návrat legendy v elektrickom šate. Ikonické auto je späť, má solídny dojazd, zamrzí len cenovka
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Koniec všetkých dohadov. DHL otestovala kamióny Tesla a neverila vlastným očiam
- Elektromobily budú ešte výkonnejšie a efektívnejšie. Vynašli geniálnu technológiu, ktorá ich vylepší
- Našli náhradu za batérie, ktorú schováš aj do batoha. Auto ti „nabije“ za pár sekúnd
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- XPENG predstavil lietajúci elektromobil
-
- Koniec všetkých dohadov. DHL otestovala kamióny Tesla a neverila vlastným očiam
- Elektromobily budú ešte výkonnejšie a efektívnejšie. Vynašli geniálnu technológiu, ktorá ich vylepší
- Našli náhradu za batérie, ktorú schováš aj do batoha. Auto ti „nabije“ za pár sekúnd
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- XPENG predstavil lietajúci elektromobil
-
- Chcú zosadiť Čínu z trónu. Prekvapivá krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- Koniec všetkých dohadov. DHL otestovala kamióny Tesla a neverila vlastným očiam
- Diesel nepovedal posledné slovo. Nemci ho spojili s geniálnou technológiou a výsledok takmer nemá chybu (TEST)
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta skoro 1200 €
Svetoznámy výrobca lietadiel ohlásil drastické zmeny. Nie všetci z nich budú nadšení, sú ale nevyhnutné
Nabíjacia prevádzková platforma EN Plus dosiahla významný míľnik
Binance varuje pred podvodníkmi. Útočia cez obľúbené sociálne siete
Kľúčový výrobca čipov prišiel o 50 miliárd eur za deň. Hrozivý prepad uškodí na viacerých frontoch
Slovensko v elektromobilite výrazne zaostáva, ale prichádzajú zmeny, ktoré môžu všetko zmeniť
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené