Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

To, že Slováci elektromobilom neveria, nie je žiadna novinka. Batériové autá v nich vyvolávajú rôzne obavy z dojazdu, možností nabíjania či degradácie batérie. Toto všetko súčasných motoristov delí na dva tábory, jeden elektromobilitu akceptuje, druhý ju rázne odmieta. Či chceme alebo nie, trend je jasný. Elektromobily skôr či neskôr nahradia spaľováky.

Sú však spomínané obavy Slovákov opodstatnené? Na túto tému sme sa rozprávali s dlhoročným majiteľom Tesly Model X a skúseným elektromobilistom Kristiánom Kratochvílom, ktorý na elektrických autách najazdil státisíce kilometrov. Elektromobily, nabíjaciu infraštruktúru, servisovanie a údržbu teda pozná z každej strany. Kristián odhalil, ako sa k svojej Tesle dostal, v akom stave je po vyše 320 000 najazdených kilometroch, ale aj to, či je svet pripravený na širokú adaptáciu elektromobility.

V rozhovore sa dozvieš:

  • Ako je na tom degradácia batérie po 320-tisíc kilometroch
  • Prečo je pre elektromobilitu aktuálne raj na Zemi
  • Kde by sa na Slovensku mala postaviť nabíjacie stanice
  • Či sme pripravení na širokú adaptáciu elektromobility
  • Prečo budúcnosť nie je v osobnej doprave

Si vlastníkom Tesly Model X od roku 2018. Koľko presne máš dnes najazdených kilometrov a ako vyzerá degradácia batérie?

Do dnešného dňa som stihol najazdiť 326 483 km. V poslednej dobe som však s Modelom X bol na cestách podstatne menej, takže kilometrov veľa nepribudlo. Rolu zohrala aj pandémia, ktorá má trochu zabrzdila, pretože v rámci opatrení som nemohol byť toľko na cestách. Aktuálne je degradácia batéria na úrovni necelých 10 %.

Kristián Kratochvíl (súkromný archív)

Ako si zistil mieru degradácie batérie?

Existujú softvérové nástroje, ktoré monitorujú cykly nabíjania a vybíjania, pričom porovnávajú „state of charge“ (stav nabitia elektrickej batérie v pomere k jej kapacite) a rátajú kWh, ktoré človek spotrebuje. V závislosti od aplikácie, na ktorú sa potom pozriem, vidím aktuálny stav degradácie batérie. V niektorých aplikáciach sa uvádza 9,6 %, v iných zasa 9,8 %. Uvedený rozdieľ nie je ale nič iné, ako chyba merania. V podstatne môžeme povedať, že ide o priemer vypočítaný na základe nabíjacích cyklov.

Podnikol si nejaké špeciálne kroky, aby si degradáciu batérie udržal na minime?

Robím všetko úplne zle, vrátane neustále nabíjania na rýchlonabíjacích stojanoch. Tým koľko som na cestách a aké dlhé trasy jazdím, sa tomu ani nedá vyhnúť. Od januára už ale Model X využívam o niečo menej, takže teraz je vozidlo oproti minulosti častejšie nabíjané na AC nabíjačke. Do januára som však v 80 % prípadoch využíval DC rýchlonabíjacie stanice. Teraz je to zhruba v 75 % prípadoch. K batérii som sa v podstate ani horšie správať nemohol, bez problémov však vydržala a drží i naďalej.

Spomínal si, že máš na svojej Tesle nadpriemerný nájazd. Stihol si to všetko na Slovensku?

Vzhľadom na to, že podľa štatistík priemerne človek najazdí 12 000 kilometrov za rok, ide o viac ako nadpriemerný nájazd. Tým ale, že mám prácu takú, akú mám, a musím sa starať o prevádzky a optimalizáciu elektrární, musím taktiež často cestovať na miesta, kde sa stavajú nové elektrárne, prípadne tam, kde už sú postavené, alebo sa riešia nejaké existujúce problémy.

Elektrárne sa nachádzajú po celej Európe, takže nájazd je skutočne obrovský. V podstate som za 4 roky najazdil toľko, čo priemerný človek nenajazdí za 20 rokov. Primárne však jazdím Nemecko, Francúzsko, Bosna a Hercegovina, Slovinsko a severské krajiny.

Kristián Kratochvíl (súkromný archív)

Pomahá ti pri tvojich cestách aj príplatkový autopilot (FSD)? Ak áno, akú s ním máš skúsenosť?

Auto bolo skladové, čo na jednej strane bolo šťastie, pretože som naň dostal výraznú zľavu, na druhej som si potom veľmi vyberať nemohol. Mám však balíček Enhanced Autopilot, teda „strednú variantu“, ktorá ponúka určitú časť funkcií FSD.

Keď niekto jazdí neustále po diaľnici, Enhanced Autopilot rozhodne stojí za zváženie a z hľadiska účinnosti ho vrelo odporúčam. Plný autopilot, teda Full-Self Driving (FSD), sa v Európe zatiaľ vôbec neoplatí. Je výhodnejšie kúpiť Enhanced Autopilot a zvyšné peniaze investovať do akcií Tesly.

Z tvojej skúsenosti, je reálne jazdiť na elektromobile aj takéto dlhé trasy?

Stále neexistuje elektromobil, ktorý je vhodný pre každého človeka, prípadne nie pre každého človeka je vhodný elektromobil. Dá sa povedať, že trh s elektromobilmi je zatiaľ stále veľmi malý aj napriek rýchlemu a dynamickému rozvoju.

Ľudia ale majú tendenciu všetky problémy vzťahovať na seba. Lenže pokiaľ to nevyhovuje im, neznamená to, že to nevyhovuje mne, alebo 80 % populácie.

V tomto prípade som doslova pokusný králik, na ktorom elektromobilita jednoznačne funguje. Nabíjanie mi nespôsobuje žiadne problém, presuniem sa vždy približne 300 km k svojmu zákazníkovi, s ktorým spolupracujem a vzhľadom na to, že ide o elektráreň, mám istotu, že si auto nabijem.

Zobraziť celú galériu (17)
Radovan Hloška (súkromný archív)

Pri bežnom nájazde Slovákov ale nevidím žiadne prekážky nájsť si vhodné elektroauto. Problémom zostáva vo väčšine prípadov už len cenová dostupnosť.

Stačí však, keď sa pozrieme pred akékoľvek obchodné centrum, skontrolujeme, aká flotila áut je tam zaparkovaná a stavím sa, že minimálne 10 % z tých áut svojou cenou vysoko prevyšuje priemernú cenu elektromobilu. Všetci títo ľudia by podľa mňa bez problémov dokázali okamžite presedlať na elektromobil. Netreba tiež zabúdať na to, že čím viac luxusných a drahých elektromobilov sa predá, tým viac bude klesať cena technológií a bude možné ju rozšírť aj do nižší kategórií.

Aktuálne elektrickým vozidlám do karát nehrá prebiehajúca kríza. Neustále sa navyšuje cena nerastných surovín, polovodičov a mnoho iných materiálov. To síce ešte chvíľu potrvá, ale o to rýchlejší a ľahší bude potom prechod na elektromobilitu. Cena elektrickej energie totiž stále stúpa omnoho pomalšie, ako cena fosílnych palív.

Ako si s Teslou spokojný, nepozoroval si pri tak veľkom nájazde žiadnu degradáciu materiálov?

Treba si uvedomiť, že Tesla je najmä technologická firma. Slovami môjho kamaráta: „Kúpiš si tablet a dostaneš k tomu auto.“ Uvedené platí rovnako aj pre Model X, ktorý považujem za príliš ambiciózny projekt. Auto sa dostalo na trh v roku 2016, ale je vidno, že nie je technicky dotiahnuté. Po technologickej stránke je na tom skutočne výborne, ale po technickej zaostáva.

Model X je auto ako každé iné, kazia sa na ňom rovnaké veci a komponenty, ako na obyčajných autách. Pri tak veľkom nájazde kilometrov a na tých cestách, ktoré jazdím, sa to jednoducho niekde musí odzrkadliť.

Čo sa týka degradácie materiálov, žiadnu nepozorujem. Na niektorých miestach možno objaviť malé body, na ktorých bola zle nanesená farba a hliník na nich oxiduje. Ide v podstate ale len o optickú vadu, pretože pri oxidácii hliníku vzniká na povrchu ochranná vrstva, ktorá zabraňuje pokračovaniu oxidácie. Osobne s tým problém nemám, sedím predsa vo vnútri auta a to je pre mňa najdôležitejšie.

Kristián Kratochvíl (súkromný archív)

Ako vôbec vyzerá štandardná údržba?

Záleží od toho, čo si ľudia predstavia pod pojmom štandardná údržba. Môžem povedať zhruba toľko, že počas prvých dvoch rokov mala Tesla ročné kontroly. Riešil som však nejaké veci aj v rámci záruky.

Dostal som napríklad nové sedadlo, pretože to pôvodné bolo od výroby chybné a koža na ňom  mi „zvráskavela“. Taktiež som menil čelné sklo, pretože prvá séria Modelu X ho mala chybne nalepené. To spôsobovalo zvláštnu difrakciu, takže keď oproti tebe išlo auto so zapnutými svetlami, videl si ich umiestnené dvakrát pod sebou.

Neskôr Tesla tento problém odstránila. Každé štyri roky by sa mal vymeniť aj HEPA filter, ja ho však mením každé dva roky, pretože chodím aj po poľných cestách. To je asi všetko.

Tesla u nás nemá oficiálne zastúpenie. Je problém s výletmi do servisu? 

Keďže oficiálny servis na Slovensku neexistuje, v rámci občianskeho združenia sa staráme o podporu súkromných, alebo nezávislých servisov a dúfame, že sa nám pre nich podarí vybaviť certifikáciu aspoň na úrovni Body Shop.

Ide však o začarovaný kruh, pretože Tesla sa neustále ohrádza tým, že pokiaľ na Slovensku nie je oficiálny predaj, nebudú certifikovať žiadne servisné strediská. Najbližší servis môžeme nájsť vo Viedni – tam sú hneď dva a otvára sa aj tretí. Ďalší blízky a čerstvo otvorený servis sa nachádza v Budapešti. Vzhľadom na to, že veľa cestujem po Európe, osobne preferujem Salzburg, prípadne Norimberg, ktoré mám cestou.

Mal si už niekedy problémy s nabíjaním? Stáva sa, že nabíjačka napríklad nefunguje alebo sú všetky obsadené a ty musíš čakať?

Pri tom nájazde kilometrov, ktoré mám, by bol asi zázrak, ak by sa niečo také nestalo. V Čechách a na Slovensku sa pomerne frekventovane stáva, že nabíjačky sú blokované spaľovacími autami. K tejto situácii dochádza aj v zahraničí, ale v podstatne menšom množstve.

Kristián Kratochvíl (súkromný archív)

Čo sa týka samotných nabíjačiek, problém bol zhruba pred 2 až 3 rokmi, kedy mal jeden nemenovaný výrobca veľmi nespoľahlivé nabíjacie stanice. V dôsledku toho dochádzalo k chybe komunikácie a tým pádom ani nabíjačka nechcela fungovať. Tieto nabíjacie stanice sa však postupne vymieňajú a posledný rok som nezaregistroval, že by došlo k takémuto incidentu.

V drvivej väčšine prípadov nabíjam na Tesla Superchargeroch, kde som na nefunkčný stojan narazil za celý čas využívania elektromobilu 2-krát. Riešenie bolo pritom jednoduché. Stačilo preparkovať na vedľajší stojan. Obsadenosť veľkých nabíjacích Tesla hubov je taktiež veľmi zriedkavá. Samozrejme pred pár dňami až tyždňami sa vynorili správy, že nabíjacie stanice v Chorvátsku sú preplnené, ale to sú nárazové sezónne veci, ktoré sa môžu stať kdekoľvek.

Vzhľadom na to, že Tesla len tento rok otvorila 1000 nových Superchargerov, nezaspali však ani ostatní poskytovatelia, je vidno, že na nabíjacej infraštruktúre sa neustále pracuje. V Nemecku napríklad Allego a EnBW otvoria každý týždeň nový nabíjací park, kde sa nachádza minimálne 4 až 6 nabíjacích bodov, na ktorých bez problémov dokáže nabíjať 8 až 12 áut .

Samozrejme, čím vyšší je počet stojanov, tým je aj v prípade obsadenosti kratšia čakacia doba. Bežný nabíjací cyklus trvá niečo medzi 20 až 40 minútami, ak má nabíjacia stanica 10 stojanov, aká je pravdepodobnosť, že všetci, čo prišli skôr ako ja, budú nabíjať 40 minút? Najdlhšie som čakal asi 7 minút.

Takže žiadne vážne problémy s nabíjaním si nezaznamenal?

Určite nie. Našťastie, sieť nabíjacích staníc má momentálne navrch, postupne sa to však vyrovnáva a elektrické autá pribúdajú rýchlejšie. K preťaženiu môže dôjsť zrejme len počas veľkých udalostí, sviatkov, alebo letných dovoleniek, kedy sa presúva veľká časť spoločnosti. Žiadne problémy by som za tým ale nehľadal.

Čo hovoríš na nabíjaciu infraštruktúru u nás, napríklad v porovnaní s Nemeckom?

Na takéto porovnanie sme príliš malá krajina. Keď sa aj pozrieme na trh s elektromobilmi, všetky majú dojazd 300 kilometrov. Slovensko má na šírku cca 400 km a na výšku 200 km. Slovensko má taktiež veľmi nízku rýchlosť presunu, v priemere sa dá dosiahnuť len približne nejakých 100 km/h.

Kristián Kratochvíl (súkromný archív)

Pokiaľ teda človek akceptuje to, že na ceste naprieč Slovenskom niekde na 20 minút zastaví, žiadny ďalší problém tu nenájde. Každopádne, posilniť by sa nabíjacou infraštruktúrou mala južná trasa. Severná je aktuálne pomerne dosť silná, na južnej by sa v určitých miestach pár rýchlonabíjačiek hodilo.

Ako najväčšie mínus vnímam nedostatok „hubov“ pre pomalé nabíjanie. Ľudia totiž častokrát argumentujú tým, že „čo keď všetci budú mať elektromobil“, či každý teraz bude ťahať predlžovacie káble zo siedmeho poschodia.

Presne na to sa treba pripraviť už teraz a vybudovať huby pre pomalé nabíjanie na miestach, kde ľudia obvykle dlhú dobu stoja. Vytvoriť záchytné parkoviská, kde viem odstaviť auto hoc aj na celý deň. Prípadne pridať pomalé AC nabíjačky na parkoviská zamestnancov a ulice.

Mnoho ľudí si tiež neuvedomuje, že auto je v podstate luxusný prvok. Všetci si myslia, ako veľa jazdia, pretože v aute strávia hodinu denne. Keď si to však prepočítaš, sú to len 4 % z celého dňa. To znamená, že 96 % času im auto len stojí a zavadzia. Preto si aj myslím, že budúcnosť nie je osobná doprava, ale len doprava.

Aktuálne sme v období, kedy si jednoducho musíme zvyknúť na prechod na udržateľnejšiu dopravu a postupne sa zbaviť vlastníctva presunúť sa k lepšiemu využitiu dopravy.

Odporcovia elektromobility často poukazujú na nízku životnosť batérií. Tvoja skúsenosť nám napovedá, že to nie je pravda. Myslíš si teda, že elektromobilita je pripravená na širokú adopciu?

Závisí od toho, čo si predstavíme pod pojmom široká adopcia. Zhruba 50 % populácie žije v rodinných domoch, a ako som už spomínal, priemerný nájazd Slováka je 12 000 km za rok. To znamená, že 50 % populácie nemá problém jazdiť na elektrickom aute.

Ak by malo na elektromobilitu prejsť povedzme 80 %, musela by sa výrazne zmeniť infraštruktúra a spôsob používania áut. Priemerný vek áut na trhu je 10 až 16 rokov, na Slovensku je to okolo 14 rokov, čo je strašne dlhá doba. Treba sa teda pozerať nielen na to, čo dokážeme zmeniť dnes, ale čo vieme spraviť povedzme za 14 rokov.

Jednoducho sa musíme pripraviť na ciele stanovené pre rok 2035 a povedať si napríklad, že v tom roku chceme aby 80 % áut bolo elektrických. V takom prípade je to bez problémov zvládnuteľné, ako z pohľadu zaťaženia prenosovej siete, tak aj prípravou nabíjacích staníc. V tom čase by navyše aj cena elektromobilov mala byť nižšia, respektíve by elektrické autá mali byť omnoho dostupnejšie, ako teraz.

Kupoval si auto keď ešte na trhu elektromobilov nebol taký výber ako dnes. Zvažoval si aj niečo iné?

Mal som predtým možnosť jazdiť s Modelom S, ten som však po chvíli musel vrátil späť do firmy. Hoci na určitý čas som sa opäť vrátil k spaľovákom, na základe predchádzajúcej skúsenosti som vedel, že sa pokúsim zaobstarať si Model S. Tesla ma však párkrát doslova poslala preč, a to so slovami, že do Slovenska nepredávajú. Na Slovensku však už vtedy Tesly existovali. V mojom prípade ale zlyhávala komunikácia.

Kristián Kratochvíl (súkromný archív)

Boli tam určité problémy, hlavne v Nemecku, cez Holandsko som to riešiť nechcel. Napokon to dopadlo tak, že som dostal možnosť vyskúšať Model X, na základe čoho som dospel k rozhodnutiu, že Model X mi vyhovuje oveľa viac a to najmä kvôli priestrannosti a ťažnému zariadeniu.

Tiež chcem ale povedať, že nie som žiadny „fanboy“ Tesly. Som fanúšik technológií a tým, že som vývojár technológií pre bioplynové stanice, prechod na elektromobilitu bol pre mňa prirodzený. V tej dobe však Tesla bola jediná rozumná voľba. Jednak poskytovala dobrý dojazd, mala dobrú nabíjaciu infraštruktúru, ale tiež príslušné technologické zázemie.

Kupoval si Model X aj kvôli ťažnému zariadeniu? 

Áno, využívam ťažné zariadenie v priemere jedenkrát za týždeň. Teraz som napríklad dva týždne nič neťahal, ale o chvíľu sa vraciam do Nemecka, kde beriem aj príves.

[twenty20 img1=“336248″ img2=“336241″ offset=“0.5″]

Ako je to so spotrebou, keď za sebou ťaháš príves?

Pokles je zvyčajne na úrovni 50 %. Nezáleží ale ani tak od váhy, ako od odporu vzduchu. Mám dvojnápravový brzdený príves, ktorý keď aj naložím, ale je plochý a neprečnieva cez auto, dokážem jazdiť za cca 35 kWh na 100 km. Keď idem niekam na výstavu, kde ťahám skriňový vozík, ktorý má 2,4 metra, pod 45 kWh na 100 km sa nedostanem.

Kristián Kratochvíl (súkromný archív)
Plánuješ už svoju Teslu nahradiť? Keby áno, aké elektromobily by boli na tvojom radare?

Áno, už som si aj vybral, ale Model X určite nebudem predávať. Zostane sa ďalej používať, či už v rodine, alebo vo firme. Nevidím zmysel v tom ho predávať. Je to môj pracovný nástroj, auto bolo servisované a bolo oň dobre postarané.

Kristián Kratochvíl (súkromný archív)

Už som si medzičasom stihol kúpiť Model Y, takže preto aj Model X aktuálne využívam o niečo menej, ako v minulosti. Model Y je podľa mňa najlepšia Tesla, ktorá sa predáva v Európe, keďže nový Model X tu, žiaľ, zatiaľ nemáme.

Skúšal som aj BMW iX, nie je to ale oveľa lepší elektromobil ako Tesla Model X. Cenový rozdiel tu ale je strašidelný. Ľudia si myslia, že Tesla je drahá, oproti BMW iX je to lacné auto. Ako som už ale povedal, potrebujem, aby mi auto ťahalo 2 tony a to podľa mojich informácií okrem Modelu Y a X nikto iný zatiaľ neposkytuje.

Ako sa ti zatiaľ pačí nový Model Y?

Ako hovorím, najlepšie americké autá sa vyrábajú v Číne. Model Y bol pre mňa najlepšia voľba, pretože je priestranejší a vyšší, pričom cenový rozdiel medzi Modelom 3 a Y je prakticky neexistujúci. Doma mám hneď dva „Ypsilóny“. Ten prvý som kúpil manželke ešte v septembri minulého roku. Medzičasom som sa do tohto auta stihol zaľúbiť, takže som ho musel kúpiť aj sebe. Svoj som dostal v apríli 2022 a stihol som na ňom najazdiť už 21 000 kilometrov.

Kristián Kratochvíl (súkromný archív)

Obe autá sú zatiaľ bez väčších problémov. Manželke teraz síce vypadla klíma, ale to bolo spôsobené softvérovou chybou, takže všetko sa riešilo cez záruku a do 2 – 3 hodín bolo o všetko postarané. Pri svojom som zatiaľ na žiadny problém nenarazil.

Pozerám stále aj po iných značkách a čakám kedy sa objaví nejaké auto, ktoré mi bude vo všetkom vyhovovať. Ideálne by bolo, ak by z vonku vyzerelo ako ID. 4, interier malo ako Enyaq a požicalo si displej z Q4. Veľmi sa mi teraz páči tiež MEB platforma, ktorá  má po nových softvérových aktualizáciách dobrý nabíjací výkon, dobrý dojazd a dá sa povedať, že silno konkuruje Tesle.

Ktorá automobilka podľa teba najviac šľape Tesle na päty?

Úplne všetci. Tesla si aktuálne udržuje svoj náskok najmä vďaka softvéru. Technologicky sa k nej však mnohé automobilky už blížia. Osobne si však už ani nemyslím, že by softvér Tesly bol nadradený ostatným. Stačí sa pozrieť na Volkswagen 3.1, ide o vynikajúci softvér.

Rád ale vidím, že Tesla je pod tlakom, pretože ju to núti vyvíjať sa ďalej. Vo firme máme aj ďalšie autá od Tesly, a bol by som nerád, ak by Tesla zaspala a autá zostali v tom bode, v akom sú. Vždy som sa totiž tešil, že raz za mesiac príde update a auto sa naučí niečo nové, takže ak si Tesla tento trend udrží, bude to určite prospešné.

Momentálne je tiež veľká snaha zavádzať 800-voltové systémy, nie som si však istý, či je toto spása elektromobility. Samozrejme, v niektorých prípadoch to umožňuje rýchlejšie nabíjanie, niektoré značky, predovšetkým Hyundai a Kia, však majú chybný termálny manažment a to v tom zmysle, že auto síce všetko zvláda, ale jeho softvér na to nie je pripravený. Batéria sa teda nevie predhriať, alebo predchladiť na tu správnu teplotu a potom len zbytočne trpí.

Ak má niekto záujem kúpiť si Teslu, aké sú prvé kroky, ktoré treba podniknúť?

Ideálne by bolo kontaktovať naše občianske združenie Tesla Owners Slovakia o.z, či už na Facebooku, Instagrame, alebo Twitteri. Záujemcom vieme Teslu aj vyhovoriť. V prvom rade sa so záujemcom bavíme o tom, či má na to doma pripravenú infraštruktúru, aké má jazdné profily a v neposlednom rade, či má na to dostatok financií. Možno na záver zistíme, že Tesla nie je to správne riešenie.

Ak si ale povie, že to musí byť len Tesla, vieme ho presne nasmerovať ako najjednoduchšie sa k danému autu dostať. Prípadne môže použiť slovenský konfigurátor a zmieriť sa s tým, že to auto príde na kamióne. To ja ale rozhodne neodporúčam. Vhodnejšie je si pomôcť cez naše občianske združenie, kde pomôžeme aj s prevzatím, prihlasovaním a poistením.

Na Slovensku je každá Tesla z dovozu. Ako sa vyhnúť „búračkám“ a „stočenkám“?

Určite to v tomto prípade treba kupovať cez nás, máme svoje tipy a triky, ale predovšetkým skúsenosti a vieme v tomto prípade vo veľa veciach pomôcť. Jednoznačne  je potrebné sa na danom aute previesť, skontrolovať nabíjací cyklus, ale overiť aj celý „state of health“ batérie a pohonov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú