Slovensko nie je pripravené na elektromobilitu, totálne prepadlo. Dostaneš dotácie a budeš mať kde nabíjať?
K jedným z najčastejších argumentov odporcov rýchleho prechodu na elektromobilitu patrí ten, ktorý tvrdí, že keď bude mať auto na batérie „každý“, nebudeme mať kde nabíjať. Nová analýza EV Readiness Index, ktorá skúmala pripravenosť Slovenska a ďalších krajín v EÚ na elektromobilitu, ho sčasti potvrdzuje.
Tvrdí totiž, že prudký nárast počtu elektromobilov v Európe nejde ruka v ruke so zvyšovaním miest na nabíjanie a nedostatok dostupnej nabíjacej infraštruktúry je tak naďalej hlavnou prekážkou, ktorá bráni zavádzaniu elektrických vozidiel na celom kontinente.
Niekto by zrejme argumentoval, že tým ešte výraznejším je výrazne vyššia kúpna cena elektromobilov, no tú EV Readiness Index skúmal tiež. Meranými faktormi boli vyspelosť trhu s elektromobilmi, štruktúra nabíjacích staníc v krajine a celkové náklady na vlastníctvo elektrického vozidla (vrátane vládnych stimulov, ceny energií a nákladov na prenájom elektromobilov namiesto ich kúpy).
Elektromobilov pribúda, ale…
Analýza potvrdzuje, že predaje elektromobilov raketovo rastú a ich využívanie sa zvýšilo na takmer každom trhu – v každom segmente je totiž na výber čoraz viac modelov od rôznych značiek.
Autori tiež uvádzajú, že elektromobily sú cenovo dostupnejšie ako kedykoľvek predtým a čo viac, náklady na ich prevádzku sú na tom v porovnaní so spaľovákmi čoraz lepšie kvôli nižším cenám elektrickej energie v porovnaní s rastúcimi cenami nafty a benzínu. To koniec-koncov dokladuje aj nedávna kalkulácia FonTech.
NEPREHLIADNI:
Spočítal som náklady na jazdu pri dlhodobom používaní elektromobilu. Výsledná suma ma šokovala
Tu však opäť narážame na smutnú slovenskú realitu – majitelia elektromobilov totiž majú vo väčšine krajín rôzne daňové zvýhodnenie, no Slovensko medzi túto väčšinu nepatrí a okrem zelených značiek nedostaneš od štátu prakticky nič. Dotácie nečakaj ani v roku 2022, keďže na ďalšie kolo vláda stále nemá žiadny konkrétny návrh.
Najväčší problém je nabíjanie
Nabíjanie však, na rozdiel od dotácií, podľa analýzy ktorú si dala vypracovať firma LeasePlan zaostáva v celej EÚ.
„Na základe tohto prieskumu sa dá konštatovať, že zásadný nedostatok vládnych opatrení v oblasti infraštruktúry pre elektromobily spôsobuje nedostatok nabíjačiek v Európe. Keďže ceny elektromobilov klesajú a stále viac vodičov sa rozhoduje pre elektrický pohon, nájsť dostupnú nabíjaciu stanicu je čoraz väčšou nočnou morou. Jazda na elektrický pohon je pritom jedným z najúčinnejších spôsobov, ako môžeme všetci bojovať proti klimatickým zmenám, a vlády musia zabezpečiť, aby uľahčili a nie sťažovali prechod na elektrickú energiu,“ uviedol Tex Gunning, generálny riaditeľ spoločnosti LeasePlan.
A späť na Slovensko – opäť sme v tom medzi tromi najhoršími. V tohtoročnom vydaní sa do hodnotenia pripravenosti dostalo 22 krajín Európy. Na čele tabuľky je neprekvapivo Nórsko, ďalej Holandsko a Veľká Británia, ktorá pri novopostavených a zrekonštruovaných budovách už vyžaduje postavenie nabíjačiek, spoločne s Rakúskom obsadila tretiu priečku.
Predposledné miesto patrí Slovensku, o posledné sa delí Česká republika s Poľskom. Naša pozícia sa tak v porovnaní s vlaňajškom nezmenila. Najviac si v porovnaní s rokom 2021 zlepšilo skóre Grécko.
Slovensko minimum bodov získalo za celkovú ceny vlastníctva elektromobilov (práve kvôli chýbajúcim dotáciám), no iba 4 body máme aj vo vyspelosti trhu s elektromobilmi a práve pri nabíjaní.
„Ako problém sa ukazuje dostupnosť elektromobilov. Minulý rok sme pociťovali dôsledky čipovej krízy a aktuálne automotive sektor pociťuje problémy s dodávkami komponentov EV vozidiel, čo môže spôsobovať nedostatok takýchto vozidiel na trhu. Na Slovensku taktiež nie je vhodne zadefinovaná efektívna podpora elektromobility, ktorá by znamenala masívnejšie rozšírenie tohto typu pohonu,“ tak znejú slová Rastislava Podlipného, generálneho riaditeľa LeasePlan Slovakia.
Celú analýzu nájdeš na tomto odkaze.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Váži 32 ton a zvládne jazdiť 8 hodín. Dychberúci elektromobil sa nabije rýchlejšie, než nová Tesla
Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
Na Maybach rovno zabudni. Čínska beštia má 1330 km dojazd a ešte šialenejšie eso v rukáve
Má dojazd cez 600 km a 428 koní. Gigantické SUV obľúbenej automobilky dostalo slovenské ceny
Zafungovala Muskova stratégia? V rozvinutom európskom štáte stúpli predaje Tesly o 200 %
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Medveď na západnom Slovensku: Poľovníci ho spozorovali pri známom pamätníku
Aj 10 ml výplne ti zmení tvár navždy. Dnešná predstava krásy neodpúšťa rozdiely, varuje expertka
40 % prípadom demencie vieme predísť. Vedci odhalili nečakaný spúšťač, o ktorom nik netušil
Známa speváčka oznámila, že má rakovinu: „Vrátim sa s novými prsiami a hudbou“
Michael Burry: Predpovedal pád trhov v roku 2008 a teraz veští ďalší. Investičný mág práve rozpredal svoje akcie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
- Váži 32 ton a zvládne jazdiť 8 hodín. Dychberúci elektromobil sa nabije rýchlejšie, než nová Tesla
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
- Na Maybach rovno zabudni. Čínska beštia má 1330 km dojazd a ešte šialenejšie eso v rukáve
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
SPP má plán na zimu. Plyn nebude chýbať ani počas krízy
Jadrová energia pre AI. Meta uzatvára zásadnú dohodu na 20 rokov
Európske automobilky bojujú o prežitie. Čína a clá ich dusia
Airbus je v hre o gigantickú zákazku. Čína uvažuje o nákupe až 500 lietadiel
Pokles o tisíce áut a hromadné prepúšťanie. Volvo má za sebou náročný mesiac
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Medveď na západnom Slovensku: Poľovníci ho spozorovali pri známom pamätníku
Aj 10 ml výplne ti zmení tvár navždy. Dnešná predstava krásy neodpúšťa rozdiely, varuje expertka
40 % prípadom demencie vieme predísť. Vedci odhalili nečakaný spúšťač, o ktorom nik netušil
Známa speváčka oznámila, že má rakovinu: „Vrátim sa s novými prsiami a hudbou“
Michael Burry: Predpovedal pád trhov v roku 2008 a teraz veští ďalší. Investičný mág práve rozpredal svoje akcie
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené