Jazda elektromobilom je bezpochyby lacnejšia než jazdenie spaľovákom. Obzvlášť pri dnešných cenách, kedy sa liter nafty a benzínu pohybuje nad sumou 1,70 €. Dlhodobý test Hyundai Ioniq 5 mi umožnil detailne sa pozrieť na to, koľko stojí jazdenie elektromobilom pri štýle jazdy, kedy týždenne strávim na cestách týždenne zhruba 1 000 km v rôznych podmienkach.

Počas týždňa jazdím zhruba 3-4 dní iba v okruhu 10-20 km od domu. Priemerne dvakrát do týždňa absolvujem trasu dlhú niečo málo cez 300 km a cez víkend najazdím približne 200 až 300 km.

Pri dlhodobom používaní elektromobilu sa môj priemerný týždenný nájazd pohyboval na úrovni okolo 1 000 km, no pri kalkulovaní nákladov sú dôležité práve dĺžky jednotlivých jázd a teda to, či som auto nabíjal doma alebo na verejných nabíjačkách.

Domáce nabíjanie je extrémne výhodné

Počas bežných pracovných dní, kedy nenajazdím viac ako 30 km za deň, by mi jedno nabitie elektromobilu Hyundai Ioniq 5 vystačilo takmer na dva týždne jazdenia. V takomto prípade dokážem elektromobil bez problémov nabíjať doma cez noc a v zásade každé ráno môžem vyrážať s plnou batériou.

Doma mám našťastie nočný prúd a cena energie za 1 kWh sa vtedy pohybuje na niečo málo vyše 10 centov. Kalkulovať teda budem s 11 centami za 1 kWh energie.

Pri dlhodobej priemernej spotrebe 24,5 kWh/100 km jazdím v okolí domu a pri domácom nabíjaní za 2,70 €/100 km. Týchto 100 km dokážem najazdiť za spomínané 3-4 pracovné dní.

Pohodlie na úkor vyššej ceny

Ako som už spomínal v úvode, zhruba dvakrát do týždňa mám cestu do Bratislavy, ktorá je tam a späť spolu s menšími „motačkami“ po hlavnom meste dlhá okolo 300 km.

Michal Varga/FonTech

Hyundai Ioniq 5 by to dokázal dať aj na jedno nabitie bez najmenších problémov, čiže by som ho prakticky mohol po príchode domov nabiť za najnižšiu možnú cenu, no v tomto prípade mením lacnejšie jazdenie za vyšší komfort.

Väčšinou totiž neviem, či po ceste naspäť nebudem mať nejakú zachádzku, a preto v Bratislave počas obeda dobíjam batériu na verejnej rýchlonabíjačke. Nikdy však nedobíjam viac než polovicu kapacity akumulátora, nakoľko väčšinou ešte mám v batérii viac než 50 % a rovnako nie vždy dobíjam úplne doplna.

Pri mojom profile jázd sa najviac vyplatí predplatený balík Energia Max spoločnosti GreenWay, ktorý stojí mesačne 30 eur, no v tejto sume je zahrnutých voľných 100 kWh energie, ktoré sa navyše prenášajú aj do ďalšieho mesiaca, ak ich používateľ nevyčerpá.

GreenWay

To sa ale mne nestane a energiu ešte musím dokupovať, avšak za najvýhodnejšiu cenu, ktorá je na úrovni 40 centov za kWh pri nabíjačkách s výkonom nad 100 kW. Pri jednej ceste do Bratislavy dobíjam na rýchlonabíjačke zhruba 25 kWh energie, ak mám takéto cesty dve za týždeň, dobijem približne 50 kWh energie týždenne.

Voľných 100 kWh teda vyčerpám za dva týždne a ďalších 100 kWh musím dokúpiť, čo ma dokopy vyjde na 40 eur. To je množstvo, ktoré na UFC dokupujem každý mesiac a v priemere to teda vychádza, že za týždeň miniem na ultrarýchlom nabíjaní 10 €.

Ak dobijem batériu v Bratislave na UFC, po príchode domov mám spravidla ešte polovicu kapacity, no tú si už dobijem doma počas noci. Polovica zo 72 kWh akumulátora je 36 kWh, čo ma pri cene energií na nočný prúd stojí niečo málo pod 4 €. Ak mám dve cesty do Bratislavy za týždeň, k domácemu nabíjaniu musím pripočítať každý týždeň 8 €.

NEPREHLIADNI
Zistili sme, kedy sa vráti Slovákom kúpa elektromobilu. V jednom prípade nestačí ani 20 rokov, inokedy už za rok

Víkendy sú individuálne

Víkendové jazdy sú veľmi individuálne, niekedy neprejazdím počas soboty a nedele ani 20 km, inokedy je to aj 200 km, ak idem niekam na výlet, pokojne prejdem aj cez 300 km.

FonTech

Kalkulovať teda budem s nájazdom 200 km, ktorý robím relatívne bežne. Pri Hyundai Ioniq 5 si ale viem auto nabíjať doma vždy, keď je okruh mojej jazdy pod 300-350 km, a tak je to aj v tomto prípade. 200 km pri priemernej spotrebe 24,5 kWh/100 km „zožerie“ dokopy 49 kWh energie a tie doma počas noci dobijem za 5,40 €.

Ak by som predsa len išiel niekam na výlet alebo na miesto, kde nie je elektrina, pri najrýchlejšom a najpohodlnejšom ultrarýchlom nabíjaní by ma takýto  výlet stál menej než 20 eur.

Podčiarkntué, spočítané

Dlhodobá spotreba 24,5 kWh/100 km nie je najnižšia, no počas testu boli rána ešte pomerne chladné a auto som si pred jazdou predhrieval. Takisto je testovaný Ioniq 5 obutý na zimných pneumatikách, ktoré rovnako zvyšujú spotrebu elektromobilu.

Aj napriek tomu moje mesačné náklady pri jazde elektrickým autom dosahujú bezkonkurenčných 135 eur. Ak by som rovnakých, zhruba 4 000 km za mesiac najazdil na spaľováku, napríklad v úspornom VW Golf s 1,6-litrovým naftovým TDi motorom, pri súčasnej cene nafty 1,70 €/liter a priemernej spotrebe 4,8 l/100 km by ma stálo 4 000 km viac ako 320 eur.

Pri mojom štýle a profile cestovania tak dokážem s elektromobilom jazdiť zhruba 2,5-krát úspornejšie. Dokonca verím, že ak by som sa snažil, jazda elektromobilom by ma stála ešte menej. Nejazdím totiž na spotrebu a nenabíjam vždy tak, aby ma to vyšlo čo najlacnejšie. Napriek tomu je úspora na palive výrazná aj oproti tým najefektívnejším spaľovákom súčasnosti.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú