Nórsko je mekkou elektromobility a každý mesiac to potvrdzuje viac a viac. Kvartálne výsledky registrácie nových automobilov za prvý štvrťrok 2022 hovoria za všetko. Ako informoval portál Electrek, viac ako 4 z 5 nových predaných áut sú v tejto krajine plne elektrické.

O takýchto výsledkoch v predaji elektromobilov môžu ostatné európske krajiny iba snívať. Zatiaľ čo väčšina štátov starého kontinentu zvažuje zákaz predaja spaľovákov od roku 2030 až 2035, Nóri chcú stopnúť ich predaj už v roku 2025.

Porsche / Unsplash

Podľa posledných kvartálnych výsledkov to zrejme pre krajinu nebude najmenší problém, jej obyvatelia totiž už teraz kupujú v drvivej väčšine čisto elektrické vozidlá a podiel čistých spaľovákov netvorí ani 10 % z celkových predajov.

Podiel čistých elektromobilov presiahol 80 %

Ako uvádzajú štatistiky Nórskej rady pre informácie o cestnej doprave, podiel čistých elektromobilov predaných v Nórsku za obdobie január až marec 2022 dosiahol neuveriteľných 82,9 %.

V praxi to znamená, že viac ako 4 z 5 predaných áut sú už čisto elektrické. Za prvé tri mesiace tohto roka sa predalo vyše 32 000 nových vozidiel, z čoho je 26 800 elektrických. Medziročný podiel v predajoch mierne klesol, minulý tok sa za rovnaké obdobie predalo vyše 36 000 nových áut, pričom elektromobilov bolo 19 000 s podielom 52,8 %.

Ani zvyšných menej než 20 % vozidiel však nebolo čisto spaľovacích. Takmer 7 % tvoria benzínové plug-in hybridy a 3,7 % sú benzínové hybridy.

Za celý kvartál sa predalo iba niečo málo vyše 2 000 áut, ktoré spaľujú iba benzín a naftu s rovnakým podielom 3,1 %. Registrácie nových vozidiel nám ale ukazujú smutnú stránku vodíkových technológií.

Za celé tri mesiace sa totiž v Nórsku predali iba tri vodíkové autá, pričom rok predtým sa ich počas rovnakého obdobia registrovalo iba 6. Ani v tak vyspelej krajine, akou je Nórsko, teda nedáva vodík v osobnej doprave žiaden zmysel.

V predajoch dominuje Tesla

Ak sa pozrieme na predaje konkrétnych modelov za mesiac marec, v Nórsku výrazne dominuje automobilka Tesla. Model Y tvoril až 20 % s celkového počtu predaných elektromobilov, keď si zákazníci zakúpili 3 305 kusov elektrického SUV.

Na druhom mieste je Model 3 s počtom 1 696 predaných kusov a podielom 10 %. Trojicu najpredávanejších uzatvára Volkswagen ID.4 s počtom 1 111 kusov a 6,8 %.

Prečo sa Nóri z elektromobility zbláznili?

Dôvodov je rozhodne viac, no za jeden z tých najpodstatnejších považujeme, že ich krajina oproti spaľovákom výrazne zvýhodňuje, napríklad odpustením 25 % dane z pridanej hodnoty pri nákupe.

Elbil.no dokonca uvádza príklad, kedy je vďaka takejto podpore elektrický Volkswagen e-Golf lacnejší než ten na benzín či naftu. A to ešte nehovoríme o polovičných poplatkoch za parkovanie a mýto, alebo možnosť využívať BUS pruhy. Zdá sa teda, že podobné „dotácie“, aj keď v tomto prípade skôr úľavy, sú jedinou cestou, ako predaje elektromobilov naozaj naštartovať.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú