Aktualizácia 1.3.2022:

Ako uvádza agentúra SITA, zdražovanie na slovenských čerpacích staniciach sa nekončí. Analytička 365.bank Jana Glasová to predpokladá na základe vývoja svetových cien ropy.

V nadchádzajúcich týždňoch bude mať na ropný trh v prvom rade dopad ruská invázia na Ukrajinu. „Nakoľko ceny ropy na globálnom trhu aktuálne prudko rastú a prekračujú 100–dolárovú hranicu, predpokladáme, že aj ceny na našich pumpách budú v ďalších týždňoch výrazne rásť,“ uviedla pre agentúru SITA Glasová.

Podľa údajov Štatistického úradu SR v siedmom tohtoročnom týždni sa ceny 95-oktánového benzínu na týždennej báze zvýšili o 1,3 % a dosiahli priemernú úroveň 1,558 eura za liter. Ceny 98-oktánového benzínu vzrástli podobne, o 1,2 % na úroveň 1,754 eura za liter. Ceny nafty si na týždennej báze pripísali 1,4 % a dosiahli úroveň 1,463 eura za liter.

Aj v medziročnom porovnaní si za benzín a naftu výrazne priplácame. Benzín 95 je drahší o zhruba 21 % ako vlani a benzín 98 o 18 %. „Najvýraznejší medziročný rast však zaznamenáva nafta, ktorá je až o takmer 30 % drahšia ako vlani,“ dodala Glasová.

Unsplash / úprava redakcie

Vývoj na našich pumpách závisí od vývoja cien ropy na svetovom komoditnom trhu. Zatiaľ čo v úvode tohto roka sa ceny ropy Brent hýbali ešte okolo hladiny 80 amerických dolárov za barel, tak v posledných týždňoch už prekračovali 90 dolárov za barel. A aktuálne ceny ropy vyleteli až nad 100–dolárovú hranicu pre vojnu na Ukrajine a zavedenie prísnych sankcií voči Rusku vrátane vylúčenia z platobného systému Swift a sankciám voči ruskej centrálnej banke.

Takto vysoké ceny sme tu mali naposledy v roku 2014. Cenou ropy podobne ako cenami ostatných aktív aktuálne podľa analytičky hýbe vojna na Ukrajine a inak tomu nebude ani v nasledujúcich dňoch. „Ceny ropy Brent aj WTI prudko rastú, keďže trhy sa boja prerušenia dodávok ruskej ropy, nedostatku ropy na trhu a samozrejme celkového vyhrotenia vojnového konfliktu. Európske krajiny sú výrazne napojené na ruskú ropu a plyn, takže zastavenie dodávok by spôsobilo nemalé problémy aj európskemu priemyslu,“ uzavrela Glasová.

Pôvodný článok:

Európa sa dnes zobudila do veľmi smutného rána. Vojnový konflikt na území nášho východného suseda spustil reťazovú reakciu komplikácií, ktoré sa už čoskoro dotknú minimálne všetkých štátov Európy. Jednou z nich je aj nárast cien benzínu a nafty.

Už teraz tankujeme za najvyššie sumy posledných rokov, no konflikt na Ukrajine vystrelí ceny pohonných hmôt ešte vyššie. Ako informuje agentúra SITA, ceny ropy vo štvrtok ráno prudko stúpli pre obavy z možného narušenia dodávok ruskej ropy po tom, ako prezident Vladimir Putin ohlásil ruskú vojenskú akciu na Ukrajine.

Ľahká americká ropa si v elektronickom obchodovaní na newyorskej komoditnej burze pripísala 4,36 USD a jej cena sa zvýšila na úroveň 96,46 USD za barel. Severomorská ropa Brent, ktorej cena sa považuje za medzinárodnú referenčnú cenu, vo štvrtok ráno zdražela o 4,32 USD na 98,37 USD za barel.

Pixabay (Úprava redakcie)

Komoditný analytik Boris Tomčiak pre Markízu uviedol, že v priebehu marca by to na svojich peňaženkách mali pocítiť aj vodiči na Slovensku. Benzín a nafta u nás v nasledujúcich týždňoch zdražejú v priemere o 3 centy (0,03 €).

Nastane situácia z Británie?

Británia si prednedávnom prešla motoristickým peklom. Koncom septembra v krajine začal zúriť problém s nedostatkom pohonných hmôt, ktorý vyvolal sériu ďalších komplikácií. Štúdia, ktorú vykonal Volkswagen Financial Services na vzorke 2 000 britských motoristov, ukazuje, ako veľmi sme závislí na pohonných hmotách a ako nám ich nedostatok môže úplne zmeniť zmýšľanie.

Nedávne problémy s nedostatkom benzínu a nafty v Británii pôsobili problémy nielen v osobnej doprave, ale aj v transporte potravín, liekov a podobne. Ľudia sa doslova bili o posledné kvapky benzínu. Majitelia elektromobilov sa ale na túto situáciu prizerali s úsmevom.

Problém, ktorý radikálne zmenil ich zmýšľanie

Ako upozornil portál Motor1, až 35 % z opýtaných si kúpi ako svoje ďalšie auto elektromobil. Čo je však nepochybne rovnako zaujímavé, keď príde čas na zmenu auta, až 32 % Britov siahne po elektrickej jazdenke. 30 % opýtaných vo veku 18-24 rokov priznalo, že nedostatok benzínu na čerpacích staniciach v nich vyvolal paniku. Pri vodičoch vo veku 25-34 rokov to bolo až 31 %. Starší ľudia zvládali tento problém s chladnejšou hlavou.

freepik

Seniori vo veku 55-64 rokov panicky nakupovali pohonné hmoty iba v 7 % opýtaných, ľudia do 74 rokov panikárili iba v 3 % prípadov, čo nepochybne súvisí s klesajúcou mobilitou seniorov. Dáta Googlu odhalili až 1 600 % rast vyhľadávania termínu „elektromobil“ používateľmi v Británii počas spomínaných problémov s dodávkami paliva.

Už teraz je u nás situácia hraničná

Nedávno sme priniesli článok, v ktorom sme sa pozreli na návratnosť rozdielu vyššej obstarávacej ceny elektromobilu, ktorú by si docielil iba na úspore za pohonné hmoty. V našom článku sme kalkulovali s cenou benzínu 1,50 € za liter, čo je už aj v dnešných dňoch nižšia cena, a akú v skutočnosti tankujeme. Pri súčasných, respektíve budúcich cenách, bude návratnosť ešte rýchlejšia.

Pri porovnaní mestského elektromobilu Renault Zoe a obľúbeného lacného auta Slovákov, Škody Fabia, vyšlo, že po spočítaní úspor na palive by sa rozdiel v obstarávacej cene v tom najlepšom prípade vrátil až za 19 rokov jazdenia, respektíve po prejdení takmer 300 000 km.

Porovnanie VW ID.3 a VW Golf s rovnakým výkonom odhaľuje, že návratnosť financií by bola v tomto prípade do 10 rokov. Ak ale zvýšime ročný nájazd z 15 000 km na 25 000 km, ktoré je možné s plnohodnotným elektromobilom bez problémov najazdiť, rozdiel v obstarávacej cene sa vyrovná do 5 rokov.

Na záver sme sa pozreli na rozdiely luxusnejších a výkonných modelov Audi Q4 e-tron, respektíve Audi Q5. Do porovnania sme vybrali najvýkonnejšie motorizácie, teda 300-koňový Q4 e-tron s pohonom quattro a 286-koňovú Q5-ku s naftovým šesťvalcom a tiež pohonom quattro. Cenu PHM sme upravili z priemerných 1,50 € za liter benzínu na 1,40 € za liter nafty.

Výkonný luxusný elektromobil stojí už teraz takmer rovnako ako spaľovák s podobným výkonom rovnakej automobilky. Vyššie náklady na nákup elektrického vozidla sú späť prakticky do jedného roka a následne dokáže majiteľ pri domácom nabíjaní jazdiť každý rok až o 2 400 € lacnejšie.

Za 10 rokov využívania takéhoto elektromobilu dokážeš v tom najlepšom prípade ušetriť cez 20 000 €.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú