AKTUÁLNE: Sulík rozbieha plány, Slovensko má prvú „štátnu“ vodíkovú čerpaciu stanicu
Dnešok je pre vodíkovú budúcnosť na Slovensku výnimočný. Štát v spolupráci so Slovenskou inovačnou a energetickou agentúrou (SIEA) predstavili mobilnú vodíkovú stanicu, ktorá bude dočasne umiestnená v areáli trnavského dopravcu Arriva, ktorý v kraji zabezpečuje aj prímeskú a mestskú autobusovú dopravu.
„Spoločnosť sa postupne mení na bezuhlíkovú a zaväzuje sa k alternatívnym riešeniam. Jedným z takýchto je na Slovensku i vodík. Sme na začiatku vývoja, ktorý bude trvať desiatky rokov. Ale dnes sme dosiahli jeden z ďalších míľnikov, čomu som veľmi rád,“ povedal dnes minister hospodárstva Richard Sulík pri príležitosti odhalenia novej mobilnej čerpacej stanice.
Mobilná vodíková stanica v Trnave disponuje plniacim tlakom 350 barov a počas prvých mesiacov bude slúžiť výhradne na tankovanie dvojice prezentačných vodíkových elektromobilov.
Tie budú spolu s touto stanicou cirkulovať po všetkých krajských mestách, čím chce ministerstvo hospodárstva urobiť osvetu medzi ľuďmi a priblížiť im, ako vlastne vodík v doprave funguje, ako sa tankuje a podobne.
Minister na tlačovej konferencii pri príležitosti odhalenia tejto stanice zdôraznil, že do roku 2030 sa začne vodík výraznejšie využívať vo všetkých sférach hospodárstva, priemyslu a doprave.
Štát bude samozrejme v podpore vodíkových technológií pokračovať a jeho cieľom je priniesť do miest celé vodíkové flotily, napríklad pre mestskú dopravu a podobne. Časť z plánov ukázal uniknutý dokument vodíkovej stratégie, o ktorom sme písali nedávno..
NEPREHLIADNI:
Unikol Sulíkov „sci-fi“ plán pre vodíkové Slovensko za 1 miliardu. Za obsah by sa nehanbili najväčší futurológovia
Trnava už má vodíkové auto na skúšku
Predseda Trnavského samosprávneho kraja Jozef Viskupič si od SIEA prevzal jedno z vodíkových áut. „Od začiatku sme vraveli, že plánujeme autá poskytovať aj rôznym štátnym a verejným inštitúciám. Trnavskej župe sme vodíkový automobil krátkodobo zapožičali na účely prezentácie a oboznámenia sa s výhodami vodíkového pohonu,“ dodal P. Blaškovitš, generálny riaditeľ SIEA.
Štát ale nebol prvý
Zástupcovia súkromnej spoločnosti, ktorá postavila prvú slovenskú plničku pre vodíkové autá za vlastné peniaze, ju v piatok otvorili v bratislavskom Vlčom hrdle. Čerpacia stanica patriaca Messer Tatragas je prevádzkovaná v prenajatých priestoroch spoločnosti Slovnaft, ktorý má s výrobou vodíka dlhoročné skúsenosti.
V rámci dohodnutého partnerstva Messer Tatragas odoberá od Slovnaftu vodík, ktorý svojimi technológiami upravuje, aby mal parametre potrebné pre plnenie vozidiel a dodávky ostatným zákazníkom. Spoločnosť pre novú čerpaciu stanicu na Slovensku zabezpečila všetky potrebné povolenia a plničku prevádzkuje vo vlastnej réžii.
Messer Tatragas je taktiež členom Národnej vodíkovej asociácie Slovenska (NVAS) a jej plnička spĺňa všetky zákonom stanovené bezpečnostné podmienky a je pripravená pre plnenie autobusov a osobných vozidiel, zatiaľ na tlak maximálne 200 bar.
Do vodíka investujeme miliardu eur
Sulíkove plány urobiť zo Slovenska vodíkovú veľmoc má do veľkej miery platiť EÚ, respektíve najmä jej plán obnovy, ktorý môžeš považovať za akési „eurofondy 2.0.“. Uniknutý dokument vodíkovej stratégie však nie je príliš podrobný, tvrdí ekonomická sekcia Denníka N. Opisuje 36 aktivít, no len na 27 stranách, pričom ide už o 10. pracovnú verziu v poradí. Aktuálne má byť v predbežnom pripomienkovaní na úrovni vlády, po ktorom bude už budúci týždeň nasledovať riadne medzirezortné.
Na výrobu vodíka priamo na Slovensku, jeho prepravu, skladovanie a nakoniec aj využívanie v energetike, priemysle a doprave, či výskum a vývoj, má ísť bezmála 1 miliarda eur, konkrétne 943,7 miliónov eur. Ďalších 10,4 milióna plánuje ministerstvo minúť na propagáciu a PR aktivity svojich plánov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Mozgová hmla ťa oberá o schopnosť myslieť. Lekár odhalil štyri jednoduché riešenia
Dvojdňová opica nie je výmysel: Vedci odhalili prečo po tridsiatke trpíš dlhšie. Odporúčajú 4 metódy, ako jej predísť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP