Slovákom nemusia stačiť ani relatívne nové autá. EÚ zvažuje myšlienku zákazu áut s modernou emisnou normou
Uplynulé dni na Slovensku sa okrem iného niesli aj v duchu návštevy Európskej komisie, ktorá tu videla viaceré diskusie ohľadom klimatických cieľov. Predseda komisie Frans Timmermans počas verejnej diskusie vyhlásil, že zákaz používania áut, ktoré nespĺňajú normu minimálne Euro 6, by bolo ohromným víťazstvom, na tému ako prvý upozorňuje portál Autoviny.
Počas diskusie s názvom Klíma a my uviedol európsky predseda komisie zásadné vyhlásenie, ktoré môže, ale aj nemusí znamenať snahu Európy či Slovenska úplne zakázať staršie autá so spaľovacími motormi.
Klíma a my: Mladí za zelenú Európu
Sledujte naživo diskusiu pod názvom "Klíma a my: Mladí za zelenú Európu". Nachádzame sa v rozhodujúcej fáze toho, či sa nám ešte podarí zvrátiť núdzový stav našej planéty v oblasti klímy a biodiverzity. Sme posledná generácia, ktorá ešte stále môže včas zasiahnuť. Mladí ľudia sú kľúčoví pri vytváraní lepšej, spravodlivejšej a ekologickejšej budúcnosti. Preto budú práve s mladými aj o týchto témach diskutovať naši hostia: Frans Timmermans, výkonný podpredseda Európskej komisie zodpovedný za Európsku zelenú dohodu a Eduard Heger, predseda vlády SR. Podujatie otvorí primátor hlavného mesta SR Bratislava Matúš Vallo. Moderuje Daniela Piršelová, ambasádorka EU Climate Pact, zakladateľka Climate Conference Slovakia. Viac informácií o Európskej zelenej dohode nájdete na našom webe https://europa.eu/!CxfT77.
Posted by Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku on Friday, February 4, 2022
Autá, ktoré pritom nespĺňajú normu Euro 6 nie sú dnes v niektorých prípadoch ani 10 rokov staré a po našich cestách jazdia tisíce až desaťtisíce takýchto vozidiel. Napríklad Škoda Octavia s rokom výroby 2013 s naftovým 1,6 litrovým motorom spĺňa iba normu Euro 5, a tak by podľa predstáv predsedu Európskej komisie takéto auto už nemalo jazdiť po našich cestách.
Regulácia až po zákaze predaja spaľovákov
Timmermans týmto vyhlásením reagoval na fakt, že spaľováky jednoducho budú po našich cestách jazdiť aj po tom, čo sa definitívne zakáže ich predaj v Európe. Potom by ale mala nasledovať regulácia tých, ktoré už na cestách sú.
Zákaz predaja spaľovákov je stanovený na rok 2035, autá nespĺňajúce normu aspoň Euro 6 budú mať v tomto roku minimálne 20 rokov, nakoľko norma Euro 6 nastúpila do platnosti v roku 2014. Na Slovensku ale viac ako 20-ročné autá na cestách nie sú žiadnou raritou.
Stojíme pred najväčšou transformáciou, akú ľudstvo zažilo
Timmermans sa počas diskusie vyjadril, že ľudstvo čaká najväčšia transformácia, akú kedy zažilo, no táto transformácia je nevyhnutná, ak chceme zachrániť našu klímu pre budúce generácie.
„Sme uprostred najväčšej transformácie, akú kedy ľudstvo zažilo. Priemyselná revolúcia zmenila všetko, zmenila vzťah medzi ľuďmi, zmenila pracovnoprávne i politické vzťahy. Opäť zažívame takéto obdobie veľkých zmien. Súčasne však čelíme naliehavejšej situácii v oblasti klímy a biodiverzity, ktorá nás núti rýchlo konať a zásadne zmeniť náš spôsob života. Je však veľmi povzbudzujúce vidieť predstaviteľov environmentálnych organizácií, ako aj rôznych jednotlivcov, s ktorými sa snažíme pohnúť veci dopredu. Spoločne môžeme dosiahnuť viac a ja povzbudzujem všetkých, aby sa k nám pridali a začali konať!“
Podľa predsedu Európskej komisie má Slovensko veľkú šancu stať sa lídrom a vzorom pre ostatné krajiny v tejto ekologickej transformácii.
„Všetci chápu naliehavosť riešenia klimatickej zmeny, Slovensko je v jedinečnej pozícii, môže byť lídrom a ukázať zvyšku Európy, že dokáže vytvoriť nový udržateľný priemysel. Je však dôležité, aby sme prešli aj k udržateľným druhom energie, aby sme zmenili našu dopravu na dopravu s nulovými emisiami a hospodárstvo pretvorili na obehové.“
Čo s normou Euro 7?
Pripravovaná emisná norma Euro 7 je už teraz veľkým strašiakom pre automobilky, ktoré sa obávajú, že nastolené podmienky tohto štandardu predznamenávajú definitívny koniec spaľovákov.
Po roku 2025, kedy vojde norma do platnosti, by de facto došlo k zákazu spaľovacích motorov. Na základne stanovených technických parametrov normy by totižto výrobcovia nedokázali Euro 7 splniť. EÚ kritiku ale vypočula a môže limity čiastočne uvoľniť. Poradná skupina pre požiadavky na emisie automobilov (AGVES) však v dôsledku prísne nastavenej normy Euro 7 predstavila vlastné odporúčania, na ktoré pozitívne reagovalo aj združenie VDA.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Stojí takmer 100 000 eur a chýba mu obľúbený komponent. BMW odhalilo novú benzínovú mašinu
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
RECENZIA: Peugeot má konečne elektroauto, ktoré môže zničiť konkurenciu. Nová e-3008 boduje dizajnom aj technológiami
Výrazne šetrí palivo, no vodiči ju vraj nenávidia. Táto automatická funkcia v autách má dostať veľké vylepšenie
Apple konečne spustil nový CarPlay. Čoskoro ho dostanú aj Slováci (+PREHĽAD ZMIEN)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Myslíš si, že si génius na čísla a tvary? Tento kvíz preverí tvoje vedomosti z matematiky a geometrie
Hrozba bomby v aute manželky Žilinku: Polícia uzavrela budovu, zasahujú pyrotechnici
Minister Huliak volá po zmene: Vedenie SZĽH zlyhalo. Výsledky reprezentácie sú žalostné, chýbali hráči z NHL
Dráma na severe Slovenska: Muž sa zabarikádoval v dome, vyhrážal sa výbuchom
Juraj Cintula prehovoril spoza väzenských múrov: „Duševne som sa oslobodil“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Tým cenám Slováci neuveria. V Číne začala cenová vojna elektromobilov, auto zoženieš za pár tisíc
- Veľké emisné zmeny: EÚ dáva spaľovákom „druhú šancu“, automobilky majú dôvod na radosť
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
-
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Tým cenám Slováci neuveria. V Číne začala cenová vojna elektromobilov, auto zoženieš za pár tisíc
- Veľké emisné zmeny: EÚ dáva spaľovákom „druhú šancu“, automobilky majú dôvod na radosť
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
-
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú
- Tým cenám Slováci neuveria. V Číne začala cenová vojna elektromobilov, auto zoženieš za pár tisíc
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
Japonsko „zbrojí“ v kľúčovom komponente. Dohodli sa s krajinou, ktorej pomoc určite nečakali
Ukrajinské drony devastujú ruskú výrobu. Moskva reaguje na masívny útok
Cena zlata sa stabilizuje. Zmiernenie obchodného napätia spomaľuje rast kovu
Čistenie vôd a boj proti znečisteniu. Slovenská veda v centre pozornosti
Umelá inteligencia mení spôsob, ako fungujú firmy. Známe značky to dávno pochopili
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Myslíš si, že si génius na čísla a tvary? Tento kvíz preverí tvoje vedomosti z matematiky a geometrie
Hrozba bomby v aute manželky Žilinku: Polícia uzavrela budovu, zasahujú pyrotechnici
Minister Huliak volá po zmene: Vedenie SZĽH zlyhalo. Výsledky reprezentácie sú žalostné, chýbali hráči z NHL
Dráma na severe Slovenska: Muž sa zabarikádoval v dome, vyhrážal sa výbuchom
Juraj Cintula prehovoril spoza väzenských múrov: „Duševne som sa oslobodil“
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené