Priemerné elektromobily v dnešnej dobe hravo dosahujú dojazdy na úrovni 400 až 500 km, tie lepšie ich dokonca zdvojnásobujú. Na rad ale prichádzajú elektrické dodávky, ktoré začínajú tam, kde začínali elektrické osobáky.

Reč je o veľkom baterkáči Mercedes eSprinter, teda plnohodnotnej dodávke poháňanej elektromotorom a batériou. A prečo eSprinter začína tam, kde začínali prvé osobné elektromobily?

Kvôli jeho dojazdu, ktorý je na dnešné pomery naozaj nízky. Ak už ale týmto pádom hádžeš eSprinter do koša s nápisom „nepoužiteľné“, robíš obrovskú chybu. Plnohodnotná elektrická dodávka, aj keď iba s malým dojazdom, má skutočne zmysel.

My sme s Mercedesom eSprinter jazdili celý týždeň a vyskúšali sme si rôzne modelové situácie, pri ktorých sme našli zopár odvetví, kde má aj dodávka s reálnym dojazdom okolo 100 km význam.

V recenzii sa dozvieš:

  • Čo ponúka eSprinter po technickej a technologickej stránke
  • Aký dojazd má veľká elektrická dodávka
  • Ako je na tom nabíjanie
  • Čo sú najväčšie nevýhody tohto úžitkového vozidla
  • Kde si môže nájsť eSprinter s malým dojazdom svoje uplatnenie
  • Čo takmer úplne zabíja potenciál vozidla

Loading...

Loading…

Dodávky výrobcovia spravidla osádzajú objemnejšími motormi. Je to z dôvodu, aby aj pri plnom zaťažení dokázalo auto zrýchliť a potiahnuť celú súpravu s hmotnosťou 3,5 tony. V prípade elektrického pohonu objemný motor nehľadajme, pozerajme sa len na čistý výkon elektromotora, ktorý má Mercedes eSprinter absolútne dostatočný – dosahuje rovných 85 kW, teda 116 koní.

Martin Katler/FonTech

Tento výkon je pre potreby dodávky plne postačujúci, pochopiteľne nejde o žiadne žihadlo, no to nie sú ani klasické dodávky so spaľovacími motormi. Pri vyšších rýchlostiach a plnom naložení sa už elektromotor mierne trápi, no diaľnica ani zďaleka nie je „ihriskom“ elektrického Sprintera, takže to ani nie je problém.

Martin Katler/FonTech

K dispozícii sú dve konfigurácie, ktoré sa líšia kapacitou akumulátora. Základná disponuje batériou s využiteľnou kapacitou 35 kWh, tá drahšia má kapacitu až 47 kWh. V tomto prípade však neplatí, že väčšia batéria je automaticky lepšia. Už z osobných elektromobilov veľmi dobre poznáme, že čim je batéria väčšia, tým má podstatne vyššiu hmotnosť.

Martin Katler/FonTech

Dodávky sú samé o sebe kvôli svojej veľkosti ťažké a aby sa zmestili do celkovej prípustnej hmotnosti 3,5 tony, je potrebné ušetriť každý kilogram, ktorý následne môžeme využiť vo forme nákladu.

Martin Katler/FonTech

Verzia s menšou batériou má nosnosť až 1006 kg, kdežto pri verzii s väčším akumulátorom je to iba 852 kg. V tomto prípade tak veľmi záleží od toho, aký náklad chceš s dodávkou prevážať a či je dôležitejší vyšší dojazd o pár kilometrov, ktorý ale prichádza na úkor nosnosti nižšej až o 150 kg.

Martin Katler/FonTech

Keď sa pozrieme na papierový dojazd, eSprinter s väčšou batériou prejde na jedno nabitie podľa WLTP 157 km, zatiaľ čo 35 kWh verzia prejde iba 120 km, avšak tiež „iba na papieri“. Čo sa týka úložného priestoru, ten je v oboch verziách rovnaký. Je dokonca rovnaký ako v prípade Sprintera so spaľovákom, batéria teda nijako neuberá budúceho majiteľa o vnútorný priestor.

Martin Katler/FonTech

Dostávame sa ale k skutočným hodnotám dojazdu, ktoré boli v prvom momente sklamaním. Už ani papierové údaje nie sú nijak oslnivé a z praxe vieme, že reálne sú častokrát ešte nižšie.

Martin Katler/FonTech

Aby sme to ešte upresnili, testovali sme verziu s 35 kWh batériou, a teda s dojazdom 120 km. Realita? Na túto hodnotu sa dostaneš len veľmi ťažko, v meste pri ideálnych podmienkach to reálne je, no ideálne podmienky počas roka zažiješ iba zopárkrát. Ak teda jazdíš po meste, rátaj skôr s dojazdom v rozmedzí od 100 km do 110 km počas teplejších mesiacov. 

Martin Katler/FonTech

V zime pôjde pochopiteľne dojazd ešte nižšie a podľa našich odhadov bude aj 100 km iba zbožným prianím. Jazda okreskami „slimačím“ tempom skresala dojazd v lete na rovných 100 km, no v tomto prípade sme neprekročili rýchlosť 80 km/h. 

Martin Katler/FonTech

Dobrou správou je, že váha nákladu výrazne neovplyvňuje už tak nízky dojazd, a teda na tých minimálne 80 km sa môžeš prakticky vždy spoľahnúť. Pri verzii s väčšou batériou by to bolo zrejme okolo 100 až 110 km v praxi pri kombinácii mesta a okresiek.

Martin Katler/FonTech

Keď sme sa začali zamýšľať, pre koho by teda mohla byť takáto elektrická dodávka využiteľná, napadlo nám spýtať sa samotných kuriérov, koľko kilometrov denne počas svojej práce najazdia. Poštoví kuriéri v menšom okresnom meste najazdia za deň zhruba 100 km. Takí, ktorí ale jazdia aj mimo mesta, zvládnu denne prejsť takmer 200 km, čiže per nich je už eSprinter nevyhovujúci.

Martin Katler/FonTech

Vo veľkých mestách, ako je napríklad Bratislava či ostatné krajské mestá na Slovensku ale takisto kuriéri prejdú denne do 100 km. V tomto prípade im teda pokojne vystačí aj verzia s menšou batériou. Veľmi podobne sú na tom aj kuriéri iných logistických spoločností. Tí, ktorí jazdia do obcí v okolí logistického centra v prieme denne prejdú 150 až 160 km. V Nitre kuriér za deň najazdí 70 km pri 100 balíkoch za deň, takže eSprinter s menšou batériou by v takomto prípade bez problémov vystačil aj v zimných mesiacoch.

Martin Katler/FonTech

Navyše, ak si dajú dodávku počas obeda na pol hodinu nabiť, absolútne sa nemusia obávať, že ich auto nechá niekde na ceste ešte pred doručením posledného balíka. Menšia batéria znamená, že auto sa nabije pomerne rýchlo a to aj napriek tomu, že nabíjací výkon nie je terno. Testovaný model disponoval príplatkovým 80 kW DC nabíjaním.

Martin Katler/FonTech

V základe je totižto k dispozícii iba 20 kW DC nabíjačka a 7,4 AC nabíjanie, no výkonnejšie nabíjanie je rozhodne vec, za ktorú sa oplatí priplatiť. Pri 80 kW nabíjačke sa verzia s menšou batériou nabije z 10 na 80 % už za 20 minút. Pri pomalšej nabíjačke je to až 70 minút. Elektrický Sprinter so 47 kWh batériou sa na 80 kW stojane nabije na 80 % za 25 minút, čo je tiež dobrý čas. Realita ukázala, že za 40 minút sme mali auto nabité z 12 % úplne doplna, pritom sme boli „napichnutí“ iba na 50 kW DC nabíjačke.

Zobraziť celú galériu (27)
Martin Katler/FonTech

V praxi to znamená, že ak sa kuriér počas dňa zastaví na nejakú dlhšiu vykládku či obed a medzitým si dá auto nabíjať, v podstate môže svoj denný dojazd takýmto spôsobom zdvojnásobiť.

Martin Katler/FonTech

Na noc potom stačí auto napojiť na AC stojan alebo nabíjačku do 230 V siete, kde sa pohodlne nabije už do 6, respektíve 8 hodín v závislosti od veľkosti akumulátora. Čo sa týka technickej výbavy, rovnako nie je nijak oslnivá. Koniec koncov, v úžitkovom vozidle toho človek až tak veľa nepotrebuje. Už v základe ale nájdeme vyhrievané sedadlo vodiča či bezkľúčové štartovanie.

Zobraziť celú galériu (27)
Martin Katler/FonTech

Za príplatok môžeš získať sledovanie mŕtveho uhla, cúvaciu kameru integrovanú v spätnom zrkadle či dokonca takú parádu, akou sú ostrekovače integrované priamo v stieračoch. Chýba tu napríklad možnosť prikúpenia automatickej klimatizácie či tempomat, ktorý je dnes štandardom už aj pri tých najlacnejších vozidlách. Absencia tohto prvku však iba podčiarkuje to, čo je „ihriskom“ Mercedesu eSprinter.

Zobraziť celú galériu (27)
Martin Katler/FonTech

Zhrnutie

Ihriskom pre Mercedes eSprinter je mesto. V meste nepotrebuješ tempomat, pretože sa neustále pohýnaš a brzdíš. Takisto nepotrebuješ aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu a dokonca ani automatickú klimatizáciu, pretože pri neustálom nastupovaní a vystupovaní sa teplota v kabíne bude pravidelne meniť.

Nad týmto všetkým stojí samotný dojazd, ktorý je pre potreby mestských kuriérov úplne dostatočný. Mercedes eSprinter nie je v žiadnom prípade univerzálna dodávka, ktorá naplní potreby 99 % slovenských kuriérov.

Je striktne určená pre mestské doručovanie balíkov, či rozvoz iného tovaru v rámci väčších miest. Koniec koncov, metropoly budú zrejme prvými mestami, ktoré začnú obmedzovať spaľovacie vozidlá.

Elektrický Sprinter tak môže byť perfektnou voľbou pre tých, ktorí majú svoje podnikanie v takýchto oblastiach. Problémom je však cena. Model s 35 kWh batériou začína na sume 65 670 €, ten s väčšou batériou až na 73 980 €. Pri úžitkových vozidlách je podstatné aj to, aby si dokázalo auto zarobiť samé na seba, čo v prípade elektrického Mercedesu Sprinter môže byť naozaj problém.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú