Čínsky výrobca batérií a elektromobilov, spoločnosť BYD, dosiahla v rámci elektromobility významný míľnik. Ako informoval portál PushEVs, cenou svojich LFP batérií sa dostali pod hranicu 60 € za jednu kilowatthodinu.

Takzvané „Blade“ batérie spoločnosti BYD sú v mnohých ohľadoch revolučné. Vyznačujú sa pomerne unikátnym zložením LFP (lítium-železo-fosfát) a zmenou oproti súčasným a bežne používaným batériám v elektromobiloch je aj ich usporiadanie.

Skladajú sa priamo z článkov, čím sa výrazne znižuje objem a hmotnosť jednotky. Pri batériách v elektromobiloch sa totiž bežne používajú články a segmentované moduly, pri BYD sa spomínané moduly nenachádzajú.

Okrem toho je pridanou hodnotou aj vyššia bezpečnosť v prípade dopravnej nehody. Batériu bude tiež možné veľmi rýchlo nabíjať. Z 30 na 80 % trvá nabitie len 25 minút a 10 minútové nabíjanie stačí na dojazd 135 km. Po bezpečnostnej stránke si ale nedávno elektromobil BYD s Blade batériou neurobil najlepšie meno. Batéria sa totiž chytila horieť dva dni po absolvovaní crash testu.

BYD je ďaleko pred konkurenciou

Nedávno sa na verejnosť dostala informácia, že LFP batérie spoločnosti BYD bude dokonca využívať aj Tesla vo svojom novom Modeli 2, ktorý sa má vyrábať v Číne. Aj tento krok jasné svedčí o tom, že spoločnosť BYD je so svojimi batériami ďaleko pred konkurenciou.

Tesla/WeChat/BYD (úprava redakcie)

Výrazný náskok má hlavne v cene samotných batérií. Konkurenční výrobcovia dokážu produkovať LFP batérie s cenou 85 € za jednu kilowatthodinu. Spoločnosť CATL, ďalší dodávateľ batérií pre Teslu, ich vyrába za 75 € za kilowatthodinu.

BYD dokáže podľa analýzy vyrábať svoje Blade batérie s cenou 55 € za jednu kilowatthodinu, 100 kWh batéria by v takomto prípade stála 5500 €. Čínsky výrobca údajne dokáže ísť s touto cenou ešte nižšie, čoskoro totiž začne vyrábať batérie na báze sodíkových iónov alebo prizmatické články bez vzácneho a drahého kobaltu.

Výroba takýchto batérií je až o 30 % lacnejšia v porovnaní s lítium-iónovými batériami, ktoré sa v elektromobiloch využívajú dnes. Cena za jednu kilowatthodinu by sa tak mohla dostať pod magických 40 €.

Všetky tieto zmeny sa priemietajú do očakávaného zlepšenia nákladov na 1 kWh batérie až o 56 %, informuje Clean Technica. Za posledných 10 rokov pritom ceny batérií klesli takmer desaťnásobne na približne 156 dolárov za 1 kWh v roku 2019, čo však Tesla plánuje už dlhú dobu znížiť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú