NASA zverejnila timelapse z konštrukcie jedinečného stroja, ktorý je známy pod skratkou X-59. Celým názvom sa volá Lockheed Martin X-59 QueSST, pričom QueSST je skratkou pre „tichú nadzvukovú technológia“. Na jej vývoji pracuje, ako udáva samotný názov, spoločnosť Lockheed Martin a má dokázať prekonať zvukovú bariéru aj bez sonického tresku.

Dôležitý krok vpred pre nadzvukové letectvo

Video nádherne zachytáva výstavbu trupu nadzvukového lietadla X-59 QueSST v konštrukčnom hangári spoločnosti Lockheed Martin, ktorá je známa aj strojmi ako armádna stíhačka F-22 Raptor či absolútnu ikonu „neviditeľných“ lietadiel, F-117.

Lockheed Martin/NASA

Prekonať zvukovú bariéru bez hlasného sonického tresku napomáha práve špecifický tvar stroja, píše NASA. Ten pôsobí mierne komicky. Jeho nos meria vyše 9 metrov a kvôli aerodynamike plynulo prechádza do kokpitu. Podľa NASA je najrozpoznateľnejšia časť X-59 jej krídlo, pri pohľade na dlhočizný nos trupu sa ale objavujú pochybnosti o tomto tvrdení.

To znamená, že chýba typická sklená kupola, ktorá zvyčajne z trupu vystupuje. Ako môže pilot tejto neuveriteľne rýchlej stíhačky vidieť, čo je pred ním? Podľa NASA je to vďaka monitoru s rozlíšením 4K, ktorý bude mať pilot pred sebou.

Neuveriteľná rýchlosť a letová hladina

Podľa Lockheed Martin dosiahne X-59 Quesst rýchlosti takmer 1 490 km/h a dokáže letieť vo výške 16 700 metrov. Spoločnosť navyše deklaruje, že pri prekonaní zvukovej bariéry produkuje zvuk hlasný asi ako zatvorenie dverí na aute.

Konštrukcia trupu X-59 v časti chvosta zároveň obsahuje motor, ktorý celý stroj poháňa. V tomto prípade je to GE F414 spoločnosti General Electric. Ten dokáže vyvinúť ťah v hodnote približne 100 kN a stroju umožňuje dosiahnuť jeho závratnú rýchlosť.

Sgt. Aaron Allmon II/US Army

Prvý let je naplánovaný na budúci rok, kedy stroj zároveň vstúpi do služby. Ide ale predovšetkým o experimentálne lietadlo, ktoré razí cestu pre svojich nástupcov v podobe armádnych či komerčných nadzvukových lietadiel s pomerne tichým chodom.

Technológiu chcú využiť aj aerolínie

Na lietadlách s tichým prekonávaním zvukovej bariéry pracujú aj ďalšie súkromné spoločnosti, jedná sa ale o stroje na hromadnú prepravu ľudských pasažierov. Niektoré z nich majú navyše neuveriteľné ambície a chcú dosiahnuť oveľa vyššie rýchlosti, než X-59.

Jedným z nich je napríklad aj spoločnosť Aerion, ktorá vyvíja nadzvukové lietadlo AS3. To má dosiahnuť rýchlosť takmer 5 000 km/h a kamkoľvek na svete dopraví 50 pasažierov do troch hodín. Dizajn spoločnosti Aerion je tiež typický pomerne dlhou špičkou lietadla, s X-59 sa však ani zďaleka porovnávať nedá.

Aerion

Parametre firmy Aerion sú, samozrejme, pomerne šialené a iné spoločnosti sú so svojimi vyjadreniami o čosi striedmejšie. Napríklad nadzvukové lietadlo Overture spoločnosti Boom Supersonic dosiahne asi 2000 km/h a doletí do vzdialenosti až 7800 km.

Niekoľko aerolínie si navyše tieto stroje objednalo a majú reálnu šancu na úspech – realita sa ale ukáže až časom. Dovtedy ostáva najistejším práve X-59 QueSST, ktorý je už čiastočne skonštruovaný a blíži sa k prvému skutočnému letu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú