Vyvrátili najväčší mýtus o elektromobiloch. Závery novej štúdie zatvoria ústa všetkým kritikom
S elektromobilitou v osobnej doprave sa v uplynulých rokoch spájalo množstvo najrôznejších mýtov, ktoré v diskusiách o „ekologickosti“ elektrických áut vytiahli ich najväčší odporcovia. Oháňať sa obrázkom elektromobilu pripojeného k nabíjačke napájanej energiou zo „špinavej“ elektrárne je už márne. Mýtus teraz vyvracia najnovšia štúdia, upozornil portál The Verge.
Odporcovia elektromobilov si vo svojich argumentoch o „ekologickosti“ týchto vozidiel vždy dokážu nájsť tvrdenia, ktoré podľa nich vychádzajú z reality. Avšak, neraz sa už ukázalo, že rozšírené mýty neplatia.
Elektromobily sú predsa len čistejšie ako spaľováky
Jedným z tých najväčších je pritom zdroj elektriny, ktorým je elektrické auto nabíjané. Mnohí totiž majú stále za to, že elektromobil je skutočne „eko“, iba ak je napájaný obnoviteľnými zdrojmi energie. To však podľa najnovšej štúdie neziskovej spoločnosti International Council on Clean Transportation neplatí.
Výsledky analýzy tvrdia, že v realite nezáleží na tom, či bude elektromobil nabíjaný z elektrickej siete v Európe, kde prevažujú obnoviteľné zdroje, alebo v Indii, ktorá je stále príliš závislá na uhlí. Štúdia pritom vychádza z výsledkov dosiahnutých na kľúčových trhoch, kde sa vyskytuje až 70 % všetkých elektromobilov sveta.
NEPREHLIADNI
Najnovšia štúdia zavádzala o emisiách elektromobilov. Nakoniec za ňou stoja známe automobilky
Realizovaná bola v Spojených štátoch, Európe, Indii a Číne, pričom do úvahy berie aj súčasné a budúce emisie pripadajúce na všetky konkrétne časti životného cyklu vozidiel aj samotných palív, od ťažby surových materiálov cez prevádzku, až po prípadnú recykláciu a likvidáciu.

Samotná štúdia je pritom metodicky komplexná a zahŕňa aj rôzne druhy pohonov, medzi ktoré sem zaradili taktiež plug-in hybridy, ale aj biopalivá, vodík a samotný elektrický pohon. Vo výsledku potom analýza porovnáva emisie automobilov registrovaných v roku 2021 s emisiami, ktoré sa očakávajú u vozidiel registrovaných do roku 2030.
Od predchádzajúcich štúdií sa táto navyše líši v tom, že do úvahy berie aj podiel a zmenu zastúpenia uhlíka v palivách počas celého životného cyklu vozidiel. Zároveň berie do úvahy reálnu spotrebu elektriny a palív počas bežného používania vozidiel s rozličným pohonom, nespolieha sa tak len na hodnoty udávané výrobcami.
NEPREHLIADNI
Slovensko opäť pohorelo. Nové autá majú u nás najvyššie emisie spomedzi všetkých krajín EÚ
Štúdia berie zreteľ aj na najnovšie technológie výroby batérií a nezaoberá sa zastaralými spôsobmi ako iné predošlé štúdie, čo má zásadný vplyv na celkový podiel emisií. V neposlednom rade prihliada analýza aj na zastúpenie metánu pri pohľade na jeho vplyv v klimatickej zmene.
Emisie sú nižšie počas celého životného cyklu
Výsledkom teda je, že BEV vozidlá registrované v tomto roku majú zďaleka nižšie emisie počas celého životného cyklu než spaľováky. Podobný výsledok na jar tohto roka potvrdila aj štúdia univerzít v Holandsku a Cambridge.
Dnešné priemerné elektromobily tak majú ďaleko nižšie emisie počas celého „života“, než sú emisie 69 % spaľovákov v rovnakej kategórii v Európe, 60-68 % spaľovákov v USA, 45 % spaľovákov v Číne a 19-34 % spaľovacích áut v Indii.

Emisný rozdiel medzi vozidlami so spaľovacími motormi a elektromobilmi navyše ešte viac prehlbuje dekarbonizácia energetickej siete, v ktorej čoraz viac prevládajú obnoviteľné zdroje a tie škodlivé idú do úzadia. Štúdia pritom počítala s vozidlami, ktoré budú v prevádzke priemerne 18 rokov a zároveň prihliada aj na zmeny v energiách a znižovaní podielu uhlíka v jednotlivých regiónoch.
Spaľovákom zvoní umieračik
Aktuálne je však zložité predpovedať, do akej miery sa naplnia plány so znižovaním uhlíka v jednotlivých krajinách. Európska únia si dala záväzok podľa Parížskej dohody stať sa do roku 2050 klimaticky neutrálnou. K tejto dohode sa pridal celý rad ďalších krajín, vrátane USA, ktoré od dohody za vlády Donalda Trumpa síce ustúpili, no počas vlády Joea Bidena sa k nej vrátili.
NEPREHLIADNI
Štúdia s nečakanými prognózami: Do 2 rokov budú elektromobily lacnejšie ako spaľováky
Veľkú zmenu predznamenáva na starom kontinente aj zákaz predaja spaľovacích vozidiel, ktorý EÚ stanovila na roku 2035. Cieľom je od roku 2035 zakázať predaj áut, ktoré produkujú lokálne emisie. Ak teda návrh parlamentom prejde, po tomto roku už nekúpiš žiaden spaľovák ani plug-in hybrid, ale iba čistý elektromobil či auto s vodíkovými palivovými článkami.
Do roku 2030 chce únia ďalej znížiť produkciu emisií z dopravy až o 65 % v porovnaní s rokom 1990, kedy sa začali emisie v danom odvetví merať. Treba navyše podotknúť, že viaceré automobilky sa zaviazali ukončiť vývoj a výrobu spaľovákov do zhruba rovnakého obdobia.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci

Zmenil Teslu na obytné auto a prešiel 5 600 kilometrov. Ľahký modul mení elektromobil na mini apartmán

Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny

Tesla dostala silného konkurenta s TOP cenou. Mazda spojila luxus s dojazdom a vznikla dokonalosť (RECENZIA)

Honda oživila legendu po 25 rokoch: Jeden z najikonickejších modelov sa vracia ako nadupaný hybrid
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Reťazec TEDi sťahuje z predaja nebezpečný výrobok. Obsahuje formaldehyd, ktorý zvyšuje riziko rakoviny

Štát určil rýchlosť na chodníku 6 km/h: Polícia bude merať, týmto Slovákom hrozia pokuty

„Straší nepriateľa trasúcimi sa zbraňami.“ Ruský Terminátor je podľa expertov skôr do filmov ako do boja

„Kočner z Wishu,“ reaguje Matovič na Kollárove obvinenia. Expremiér a Lipšic podávajú trestné oznámenia

Polícia varuje: Na východe Slovenska miznú autá, zlodeji cielia na jednu značku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Slováci sa „zobúdzajú“. Predaje elektromobilov rekordne rastú, dôvod ale prekvapí
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci
-
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Slováci sa „zobúdzajú“. Predaje elektromobilov rekordne rastú, dôvod ale prekvapí
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci
-
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
Európsky Detroit má problém. Slovenský automobilový priemysel sa dostal do slepej uličky
Svetová elita ničí Zem. Oxfam odhalil katastrofálne rozdiely v emisiách
To, čo Nvidia dokázala, nemá v histórii obdoby. Svet financií stojí v nemom úžase
Takú astronomickú hodnotu dosiahli len tri firmy. Technologický gigant prekonal historický míľnik
Obľúbený operátor spúšťa štedrý vianočný kalendár, pre Slovákov si pripravil veľa prekvapení (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Reťazec TEDi sťahuje z predaja nebezpečný výrobok. Obsahuje formaldehyd, ktorý zvyšuje riziko rakoviny

Štát určil rýchlosť na chodníku 6 km/h: Polícia bude merať, týmto Slovákom hrozia pokuty

„Straší nepriateľa trasúcimi sa zbraňami.“ Ruský Terminátor je podľa expertov skôr do filmov ako do boja

„Kočner z Wishu,“ reaguje Matovič na Kollárove obvinenia. Expremiér a Lipšic podávajú trestné oznámenia

