Prvá elektrická loď bez posádky je pripravená na plavbu. S gigantickou batériou prepraví náklad ako 40 000 ťahačov
Nórka spoločnosť Yara Norge AS, ktorá sa špecializuje na výrobu hnojív, objednala ešte v roku 2017 autonómnu elektrickú loď Yara Birkeland. Tá už je zakotvená v prístave Horten a dokonca má za sebou aj prvé testy, no v týchto dňoch sa dolaďujú posledné detaily pre jej spustenie do reálnej prevádzky, informoval portál Electrek.
Lodná nákladná doprava sa považuje za jedného z najväčších producentov skleníkových plynov. Veľmi dobre to popisuje aj video v tomto článku, kde sme sa okrem iného venovali aj porovnaniu toho, ako čisté sú elektromobily v porovnaní so spaľovacími autami.
Okrem elektrifikácie automobilovej dopravy je preto veľmi dôležité myslieť aj na elektrifikáciu lodnej dopravy. Je všeobecne známe, že obrovské nákladné lode spaľujú tú najmenej kvalitnú naftu a kvôli svojim extrémnym emisiám majú dokonca zakázaný vstup do niektorých prístavov. Musia byť do nich odvlečené inými menšími loďami.
Všetko to ale môžu vyriešiť elektrické nákladné lode. Konzorcium E5 Lab už pracuje na elektrickom ropnom tankeri, ktorý by sa mal stať realitou do 2 rokov. Aktuálne ho ale predbehla nákladná loď Yara Birkeland, ktorá je takmer pripravená do reálnej prevádzky.
Aktualizácia 26. augusta 2021:
Len po pár mesiacoch od oznámenia veľkolepých plánov s plavbou autonómnej lode Yara Birkeland sa nórska spoločnosť Yara International odhodlala vypustiť ju na vôbec prvú plavbu bez posádky. Dnes je už táto loď na hladine a čaká na vyplávanie. Počas plavby sa na palube nebude nachádzať ani kapitán, ani žiaden iný člen posádky bežných nákladných lodí.
Celú námornú cestu budú monitorovať 3 pobrežné kontrolné centrá. Loď by mala neskôr v tomto roku vyplávať na cestu medzi dvomi nórskymi prístavmi v mestách Herøya a Brevik, informuje Electrek s odvolaním na zdroj CNN.
A hoci nejde vôbec o prvú autonómnu loď (tá vyplávala vo Fínsku ešte v roku 2018), jedná sa o vôbec prvú plne elektrickú nákladnú loď, ktorá by mala v budúcnosti prepravovať náklad po mori len za pomoci elektrického pohonu a aj bez posádky. Nakladanie a vykladanie tovaru však už bude vyžadovať ľudskú prácu, aj keď by ju mali podľa manažéra továrne Yara v Porsgrunne eliminovať autonómne žeriavy a nosiče kontajnerov.
Týmto spôsobom námornej dopravy s autonómnou elektrickou loďou chce nórska spoločnosť prepraviť ročne tovar, ktorý by inak muselo odviezť 40 000 nákladiakov. Zatiaľ je však loď len vo fáze vývoja a testovania, potrvá ešte dlho, pokým bude pripravená pre komerčné využitie a pravidelné plavby medzi prístavmi s nákladom.
Pôvodný článok z 10. júna 2021:
Autonómny obor s nulovými emisiami
Oficiálne by sa mala loď Yara Birkeland dostať do skutočnej prevádzky neskôr v tomto roku, no podľa posledných informácií sa na nej dolaďujú ďalšie detaily a z prístavu by tak mohla vyplávať o niečo skôr.
V decembri 2020 absolvovala svoju prvú autonómnu plavbu, ktorá trvala 7 hodín. Pri plnom nasadení by mala loď Yara Birkeland prevážať 40 až 60 % všetkých kontajnerov spoločnosti Yara Norge AS. V podstate tak táto spoločnosť dokáže znížiť emisie spojené s prepravou ich tovaru aj o viac ako 50 %.
Ako uvádza spoločnosť na svojom webe, nákladná loď je dlhá 80 metrov a jej šírka predstavuje 15 metrov. Ponor pri plnom naložení predstavuje 6,3 metra, v ekonomickom režime sa dokáže plaviť rýchlosťou 5-7 uzlov, maximálna rýchlosť je 13 uzlov. O pohon sa stará dvojica 900 kW motorov, bočný pohon majú na starosti dva 700 kW motory, každý na jednej strane. Batéria má kapacitu 7 MWh, čo je ekvivalent zhruba stovky Tesiel Model 3.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Cybertruck je nepoužiteľný, hlási majiteľ. Z milovníka Tesly urobil odporcu
Takto rýchlo ani nenatankuješ. Na Slovensku postavia najvýkonnejší nabíjací hub v Európe
To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
-
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
-
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
Tesla v Nemecku to nemá vôbec isté. O rozšírení závodu sa bude rokovať
Podľa KDH potrebuje Slovensko v energetickom mixe aj obnoviteľné zdroje
Nový jadrový blok má byť vo vlastníctve štátu
Boeing môže byť za veľké havárie stíhaný, mal porušiť záväzky
Poľská vláda vydala povolenie na výstavbu jadrovej elektrárne
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené