Austrálsky štát Victoria nastolil zrejme najhoršiu politiku pre elektromobily na svete. Majitelia ekologických vozidiel budú musieť po novom platiť cestnú daň, vláda tým chce vynahradiť ušlý zisk z dane z pohonných hmôt. O téme informoval portál Guardian.

Celý svet sa aktuálne spojil v boji proti klimatickým zmenám. Za najväčšieho „škodcu“ považujeme skleníkové plyny, ktorých značné percento produkuje automobilová doprava. Ekologizácia tohto odvetvia je preto na mieste.

Jedným z mnohých spôsobov, ako jazdiť ekologicky, je využívať batériové vozidlá, či už čisté elektromobily, plug-in hybridy, hybridy alebo vodíkové alternatívy. Obstarávacia cena takýchto vozidiel je ale stále pomerne vysoká, no prevádzkové náklady sú neporovnateľne nižšie, než pri spaľovákoch.

NEPREHLIADNI
Elektromobilita dostane na Slovensku masívnu podporu. Zverejnili, koľko miliónov na ňu pôjde z Plánu obnovy

Elektromobil, alebo plug-in hybrid je možné nabíjať aj doma a za pomerne lacný peniaz, navyše, ak má majiteľ takéhoto auta zvýhodnené tarify počas dňa, takpovediac vyhral.

freepik

Druhým dôvodom je fakt, že na pohonné hmoty v podobe benzínu a nafty sa vo väčšine krajín vzťahuje uhľovodíková daň a ak vodiči „netankujú“, štát prichádza o peniaze z tejto dane. Vedenie štátu Viktória preto plánuje zaviesť „uhľovodíkovú“ daň aj pre batériové vozidlá, čo však kritizuje zvyšok sveta. Mnohí tento krok nazvali ako najhorší krok proti rozvoju elektromobility, aký kedy akákoľvek krajina urobila.

Platiť budú za prejdené kilometre

Ako informuje ABC News, majitelia bezemisných vozidiel, teda čistých elektromobilov a vodíkových áut, budú po novom platiť daň 2,5 centa za každý prejdený kilometer. V prepočte na 100 km sa ich náklady na jazdu navýšia o 2,5 austrálskeho dolára, čiže 1,58 €.

V prípade plug-in hybridných vozidiel daň predstavuje čiastku 2 centy na kilometer, čo sú 2 doláre (1,26 €) na 100 km. Vodiči navyše budú musieť vláde poskytovať údaj o prejdených kilometroch, na základe čoho im bude daň vypočítaná.

AutoTrader/YouTube

Aj napriek týmto poplatkom bude jazda elektromobilom, respektíve plug-in hybridom stále výhodnejšia v porovnaní so spaľovákom, no rozdiel už nebude až taký výrazný a v kombinácii s vyššou obstarávacou cenou elektrifikovaného auta sa už jeho kúpa z dlhodobého hľadiska nemusí vyplatiť.

Veľké spoločnosti tento krok otvorene odsudzujú

Až 25 svetových spoločností vrátane Uberu či Volkswagenu napísalo vláde otvorený list, v ktorom vyjadrujú svoj nesúhlas s novou daňou. Poslancov zároveň vyzývajú, aby tento návrh nepodporili.

Všetky zvyšné štáty v Austrálii nateraz odložili plány zaviesť daň pre elektrické vozidlá, pričom aktuálne je potrebné elektrifikáciu čo najviac podporiť a nie ju takýmto spôsobom výrazne brzdiť.

Pixabay / freepik

Nikto netvrdí, že v budúcnosti prídu podobné dane aj na iných trhoch a ich zavedenie bude jednoducho nutné, no Victoria tento krok urobila predčasne. S týmto názorom sa stotožňuje aj výkonný riaditeľ VW Australia, Michael Bartsch.

Vláda svoj názor nemení

Aj napriek výzve veľkých spoločností vláda svoj názor nemení a návrh na daň pre elektrifikované vozidlá predloží. Svoje konanie obhajuje slovami, že aj elektrické autá jazdia po cestách, ktorých opravy a rozširovanie sa financujú z dane na pohonné hmoty.

Ak teda nebudú platiť daň z pohonných hmôt, je nutné, aby sa na zveľaďovaní cestnej infraštruktúry podieľali iným spôsobom. Vláda sa neobáva toho, že by táto daň nejako ovplyvnila záujem o elektrifikované autá. Podľa nich si na to ľudia jednoducho „zvyknú“.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú