Ďalší historický úspech za nami: Vesmírna loď predĺžila životnosť zomierajúcemu satelitu o roky
Vďaka robotickej kozmickej lodi z dielne Northrop Grumman, respektíve jej dcérskej spoločnosti SpaceLogistics LLC, je možné predlžovať „život zomierajúcich“ satelitov aj o niekoľko rokov. Dôkazom je MEV-2 (Mission Extension Vehicle-2), ktorá úspešne zakotvila na komerčnom komunikačnom satelite IS-10-02 (Intelsat 10-02) a predĺžila jeho životnosť až o 5 rokov. O téme informoval portál TheVerge.
Už druhý zachránený satelit v priebehu jedného roka
Systém MEV-2 bol na obežnú dráhu vystrelený v auguste 2020 z Francúzskej Guyany, pričom celých 6 mesiacov strávil stúpaním po obežnej dráhe až kým sa napokon nestretol s dosluhujúcim, 17 rokov starým komunikačným satelitom Intelsat na geosynchrónnej obežnej dráhe vo výške viac ako 35 000 km nad Zemou.
Staručkému Intelsatu, ktorý aj napriek svojmu vysokému veku spoľahlivo fungoval a umožňoval širokopásmovú komunikáciu na troch kontinentoch jednoducho dochádzala „šťava“ a musel byť zachránený.

Presnejšie je IS-10-02 dôležitý satelit zaisťujúci mediálne služby zákazníkom z celej Európy, Afriky a Južnej Ameriky. Ide o najdôležitejšiu družicu systému Intelsat-Telenor Satellite 1˚ West, ktorá distribuuje a poskytuje viac než 900 kanálov do približne 18 miliónov domácností v Európe, píše Intelsat na svojom webe.
Záchranné misie tohto druhu sú však veľmi ojedinelé a v podstate jedinou spoločnosťou, ktorá poskytuje predlžovanie životnosti satelitov, je práve spomínaná Northrop Grumman. MEV-2 ako už názov naznačuje, bolo v poradí druhé dokovanie, respektíve zachraňovanie aktívneho satelitu.
Tým prvým bolo dokovanie systému MEV-1, ktorý sa vo februári 2020 úspešne pripojil na satelit Intelsat 901 (IS-901) . Na rozdiel od MEV-1, kedy sa celá operácia odohrala nad geostacionárnou dráhou, pri MEV-2 k dokovaniu došlo priamo na operačnej geostacionárnej dráhe. Vrchní predstavitelia Northrop Grumman aj SpaceLogistics LLC celú misiu považujú za jeden obrovský úspech, ktorý otvoril cestu k druhej generácii ich servisných družíc ako pre vládne tak i komerčné účely.
O historickom úspechu v podobe MEV-1 sme ťa informovali aj my prostredníctvom tohto rozsiahleho článku, kde sa okrem iného dozvieš, v akej výške k dokovaniu došlo, prečo je táto udalosť pokladaná za historický míľnik alebo o čo sa stará satelit IS-901.
Otvorí Northrop Grumman dvere novým vesmírnym službám?
MEV-2 bude pre IS-10-02 poskytovať svoje služby najbližších 5 rokov, kým sa definitívne neodpojí a bude pokračovať na svojej ceste k ďalšiemu satelitu. Do tej doby bude MEV-2 pripojený k zadnej strane IS-10-02 a bude slúžiť ako „podpora života“. Po odpojení MEV-2, IS-10-02 jednoducho odíde do večných lovíšť, na „cintorín obežnej dráhy“, mieste vo vesmíre kde nebude prekážať jeho nástupcom a ďalším satelitom.
Čo sa týka samotného dokovania, to MEV-2 zahájilo ešte 12. marca a presne po mesiaci spoločnosť Northrop Grumman oznámila, že dokovanie bolo konečne úspešne dokončené. Ako sme už spomínali, ide o obrovský úspech zmienených spoločností, ktorý môže otvoriť úplne nové dvere poskytovania vesmírnych služieb.
Ako píše portál Space, ďalší míľnik čaká na Northrop Grumman v roku 2024, kedy uvedú do prevádzky na trh nový systém s názvom MEPs (Mission Extension Pods), ktorý bude poskytovať služby na predĺženie životnosti starnúcich satelitov. Northrop Grumman plánuje inštalovať MEPs na komerčné aj vládne satelity pomocou svojho ďalšieho nového systému s názvom MRV (Mission Robotic Vehicle) určeného na opravu, montáž, výmenu a kontrolu satelitov priamo na obežnej dráhe.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Z vesmírnej veľmoci neostalo nič. Ruská pýcha je v troskách, zachrániť ich môžu už len USA

Ľudstvo má obrovský probém. Po celom svete mizne sladká voda, vedci už poznajú dôvod

Je to otázka času: Slnečná búrka rozpúta ohnivé peklo na oblohe, satelity začnú vybuchovať

PET fľaše sa menia na prekvapivú zbraň. Vedci hovoria o riešení klimatickej krízy

Riaditeľa AI firiem úplne zošaleli: Infraštruktúru chcú vo vesmíre, no čaká ich logistické peklo
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
