Nórsko je druhým najväčším spotrebiteľom elektriny na jedného obyvateľa na svete, elektromobilita za to ale prekvapivo nemôže
Nórsko je považované za „mekku“ elektromobility, o čom svedčia aj predaje elektromobilov v uplynulom roku, ktoré prekonali predaje áut so spaľovacími motormi. Zároveň je ale druhým najväčším svetovým spotrebiteľom elektrickej energie na jedného obyvateľa, informuje portál InsideEVs.
Veľa ľudí si ale stále myslí, že elektromobilita je cesta „do záhuby“ a pri jej rozširovaní jednoducho nebudú stačiť kapacity elektrární a v jednotlivých krajinách tak budú hroziť čoraz častejšie výpadky elektriny. Na prvý pohľad sa môže zdať, že Nórsko už k takémuto niečomu jasne smeruje.

Krajina je totiž druhým najväčším spotrebiteľom elektrickej energie na jedného obyvateľa, hneď za Islandom. V roku 2019 podľa štatistík Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) bola ročná spotreba na jedného Nóra až 23,5 MWh. Európsky priemer bol pritom v danom roku iba 5,6 MWh.

Elektromobilita za to paradoxne nemôže
Odporca elektromobility si ihneď povie, že za túto vysokú spotrebu môže zvýšený predaj a používanie elektromobilov v krajine, ktoré už pomaly predbiehajú autá so spaľovacími motormi. Ak sa ale pozrieš na dlhodobý graf, jasne vidieť, že od roku 1990 sa priemerná ročná spotreba elektriny na jedného Nóra prakticky vôbec nezvýšila, práve naopak. V okolí roku 2000 bola dokonca táto spotreba až na úrovni cez 25 MWh ročne.
Ako je to teda možné? Odpoveď je efektivita. Samozrejme, vyšší počet áut na elektrinu má za následok zvýšenie spotreby elektrickej energie, no Nóri v priebehu rokov zaobchádzajú s elektrickou energiou čoraz efektívnejšie, informoval portál GreenCarReports.

Očakáva sa, že do roku 2040 by priemerná spotreba na jedného obyvateľa v Nórsku už mala stúpať celkovo až o 30 %. V tomto prípade už za tento nárast bude zodpovedná elektromobilita.
Za vysokú spotrebu môže vykurovanie
Chceš vedieť, čo teda môže za túto vysokú ročnú spotrebu elektriny v Nórsku, ak to nie je rozmach elektromobility? Možno sa budeš diviť, no je to kúrenie. Až 85 % domácností v Nórsku vykuruje svoje obydlia elektrickou energiou. V priemernej ročnej spotrebe na jedného obyvateľa je pred nimi už len Island, ktorý mál oproti Nórsku túto spotrebu za rok 2019 viac ako dvojnásobnú (52,2 MWh).

Aj to je ďalší dôkaz, že rozmach elektromobility ako takej až tak rapídne nezvyšuje spotrebu elektrickej energie. Sú omnoho väčší „žrúti“, ako napríklad vyššie spomínané teplo.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“

MIMORIADNE: Študent mal plánovať útok na vianočné trhy, bezpečnostné zložky zasahovali
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Transakčná daň končí. Živnostníkov čaká posledná platba

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“

MIMORIADNE: Študent mal plánovať útok na vianočné trhy, bezpečnostné zložky zasahovali
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Transakčná daň končí. Živnostníkov čaká posledná platba

