Je všeobecne známe, že elektromobily a zima nie sú príliš veľkí kamaráti. Mrazivé počasie batériám rozhodne neprospieva a ich dojazd sa tak razom znižuje o desiatky kilometrov. Video na kanáli Electric Cars TV, za ktorým stojí Slovák Ľuboš Geleta ukazuje „pravú tvár“ Tesly Model 3 v chladnom počasí. Zvládne prejsť v týchto ťažkých podmienkach z Bratislavy do Košíc bez zastávky na nabíjanie?

Tesla je čo sa týka dojazdu a technologickej vyspelosti svetová špička. Koniec koncov, svedčia o tom aj diskusie pod našim posledným rozhovorom s dlhoročným majiteľom Modelu S a Modelu 3, kde sa mnoho čitateľov zhodlo, že Tesla a jej asistenti sú na úplne inej úrovni, než asistenti ostatných veľkých automobiliek.

Aj dojazd Tesiel je ďaleko pred konkurenciou a cestovanie na dlhé trasy je tak s týmto autom relatívne bezproblémové, Presvedčiť sa o tom môžeš v spomínanom rozhovore.

Zima a batérie spolu veľmi nefungujú

Ľuboš sa venuje elektromobilite už od roku 2016. Viac ako 4 roky tvorí videá na svoj YouTube kanál Electric Cars TV, ktorých cieľom nie je len popularizácia elektromobility na Slovensku, ale aj poukázanie na benefity a nedostatky automobilov poháňaných výhradne elektrinou.

Ako exkluzívne prezradil redakcii FonTech.sk, aktuálne vlastní Teslu Model 3 Performance s výkonom 500 koní a udávaným dojazdom 500 km. Je to už jeho tretí elektromobil, v minulosti vlastnil Peugeot iOn a Hyundai Ioniq Electric, s ktorým za 3 roky najazdil úctyhodných 114 000 km. No ako nám sám povedal, svoju Teslu by už vymenil jedine za novšiu Teslu.

Aj hlavným hrdinom zaujímavého testu dojazdu je jeho Model 3, s ktorým má najazdených už vyše 75 000 km. Najazdené kilometre a vek batérie sa isto podpísali na jej degradácii, zvládne preto Model 3 absolvovať trasu z Bratislavy do Košíc bez toho, aby ho musel niekde medzi týmito dvoma bodmi nabíjať?

Ako nám povedal, snažil sa jazdiť konštantnými rýchlosťami, na diaľnici 110 km/h, na okreskách 90 km/h a v obci 55 km/h. Podmienky boli pre elektromobil naozaj ťažké, vonkajšia teplota sa pohybovala v rozmedzí od -1 do -5 stupňov Celzia a v aute sa viezli až 3 osoby, čo mu poriadne pridalo na hmotnosti.

Trasa do cieľa mala podľa navigácie dĺžku 389 km a pri štarte ukazoval Model 3 dojazd 465 km. Vzhľadom na naozaj ťažké podmienky pre elektromobil mu Tesla ukazovala 50 km pred cieľom dojazd už iba 47 km, ku koncu teda jazdil skutočne na hrane.

Iné testy elektromobilov v zime

Nedávno prebehol aj jeden zimný test elektromobilov v naozaj krutých nórskych podmienkach. Počas testu často snežilo a teploty sa pohybovali na úrovni od +3 do – 6 stupňov. Testovacia trasa začínala v hlavnom meste Oslo a jej cieľ bol stanovený v meste Hafjell. Celková dĺžka trate predstavovala 482 km, pričom trasa obsahovala diaľnice, ale aj bežné cesty po nórskych okreskách. Okrem toho mali všetky vozidlá nastavený úsporný režim a palubné kúrenie na 21 stupňov.

Aby toho nebolo málo, každé vozidlo malo zapnuté vyhrievanie sedadiel na maximum. Rýchlosť sa počas testu pohybovala na úrovni od 60 do 110 km/h, pričom po zahriatí batérie bolo skúšané aj ich nabíjanie z 10 na 80 % kapacity. Detailný pohľad na tento skutočne veľmi zaujímavý test nájdeš v tomto článku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú