Streamovacie služby sú na raketovom vzostupe, úmerne s ich pribúdaním čoraz viac narastá aj potreba relevantného vyhodnocovania údajov o popularite ich obsahu preferenciách jednotlivých užívateľov. Príležitosť v tomto smere videl aj zakladateľ populárnych portálov Edna či Filmtoro, odborník na dáta a streaming, Tomáš Vyskočil z Českej republiky, ktorý minulý rok predstavil analytický nástroj Flixpatrol.

So širokými možnosťami prehľadného vyhodnocovania dát zo streamovacích služieb, navyše obohatených o filtrovanie podľa regiónu či časového horizontu, si stránku FlixPatrol čoskoro po založení začali všímať viaceré médiá aj producentské spoločnosti.

V budúcnosti by tak produkt zo susednej Českej republiky mohol patriť k najväčším celosvetovo uznávaným analytickým nástrojom sústrediacich sa na vyhodnocovanie dát zo streamovacích služieb. O detailoch projektu, systéme vyhodnocovania a jeho ambíciách sme sa porozprávali s jeho zakladateľom, Tomášom Vyskočilom.

V rozhovore sa dozvieš:

  • Čo FlixPatrol vlastne je a v čom je služba unikátna
  • Ako je popularita filmov a seriálov vyhodnocovaná
  • Aký obsah na streamovacích službách najviac sledujú slovenskí a českí diváci
  • Prečo streamovacie spoločnosti pravidelne nezverejňujú sledovanosť svojho obsahu
  • Aké sú celosvetové trendy v sledovanosti na streamovacích službách
  • Ako sa podľa Tomáša skončí vojna v multimediálnom priemysle

Mohli by ste v krátkosti vašu službu FlixPatrol predstaviť a opísať, čo je hlavným cieľom tohto nástroja?

FlixPatrol sleduje rebríčky popularity hlavných streamovacích služieb ako je Netflix, HBO GO, HBO MAX či Disney+. Sledujeme takto viac ako 320 rôznorodých platforiem a služieb vo viac ako 100 krajinách sveta a ponúkame tak každému výrobcovi, distribútorovi či ďalším ľuďom z oblasti filmu a TV prehľad toho, čo aktuálne diváci najviac sledujú. Tieto údaje dodatočne dopĺňame o ďalšie oblasti ako o popularitu filmov a seriálov na sociálnych sieťach ako Facebook, Twitter či Instagram či ich vyhľadávania na Google.

FlixPatrol

Aké najväčšie úspechy ste zatiaľ s FlixPatrol zaznamenali a kde naopak vidíte priestor ešte aktuálne na zlepšenie?

Čoskoro po založení sme sa dočkali obrovskej popularity u médií z celého sveta, ktoré nás začali citovať a používať ako zdroj údajov v minulom roku, kedy prestali kiná premietať a neboli žiadne správy o úspešnosti filmov. Naším najväčším mediálnym odberateľom je najprestížnejší filmový magazín sveta, hollywoodsky Variety, ale citujú nás a používajú weby z Brazílie, Južnej Kórei či Austrálie.

Medzi našich najväčších odberateľov z oblasti producentov potom patria štúdia a distribučné spoločnosti predovšetkým z Hollywoodu. Určite chceme ponúkať ešte ďalšie dáta o streamingu, predovšetkým o počtoch predplatiteľov v jednotlivých krajinách, čo je úplne najčastejšia požiadavka, ktorú v tejto chvíli dostávame.

Stránka poskytuje rebríčky popularity až desiatich svetoznámych služieb ako Netflix, HBO, Google Play či iTunes. Pre každú zo služieb je navyše k dispozícii prehľad podľa regiónov a časovej línie. Odkiaľ tieto údaje pochádzajú a ako sú rebríčky vlastne zostavované?

Zdrojom dát je vždy streamovacie služba, ktorá rebríčky popularity sama poskytuje. Robí tak však často len pre užívateľov v danej krajine, náš produkt je postavený na tom, že tieto údaje agreguje zo všetkých možných služieb po celom svete. Nie sú k tomu žiadne konkrétne dáta o sledovanosti, podobné napríklad tržbám z kina alebo sledovanosti v televízii, preto sme zaviedli vlastné metriky, ktoré zohľadňujú poradie a silu titulu a hlavne, ako sa táto popularita vyvíja v čase. Robíme tiež prehľady pre celý svet po dňoch, týždňoch, mesiacoch či rokoch.

FlixPatrol

Podľa čoho je postavený bodovací systém, na základe ktorého sú údaje vyhodnotené? Vytvorili ste tento systém a jeho algoritmy sám „od podlahy“ alebo ste inšpiráciu hľadal inde?

Keďže nepoznáme údaje o sledovanosti, museli sme si vytvoriť vlastný bodový systém, niečo na spôsob bodovania pretekov Formuly 1. Kto je prvý, dostane 10 bodov, kto je druhý, dostane 9 bodov atď. Potom body sčítame a hlavne tomu dávame globálnu perspektívu a poradie. Podobný spôsob sa pri streamovacích službách doposiaľ nepoužíval, ale všimol som si, že na tento systém, či už verejne alebo v tichosti, začali využívať aj vybrané médiá alebo konkurencia.

Je zber dát o používateľoch anonymný alebo si viete k jednotlivej sledovanosti priradiť aj profil z danej krajiny?

Náš nástroj žiadne dáta o používateľoch nezbiera, zbierame iba dáta, ako je poradie titulov na danej službe. V budúcnosti ale nevylučujeme zber dát vlastných používateľov, avšak iba metódou toho, že sa užívateľ rozhodne sám dobrovoľne zapojiť pod svojím profilom. Demografické údaje podľa veku, pohlavia a krajiny sú svätým grálom všetkých analytikov, ale musia byť vypracované podľa špeciálnych parametrov.

V prípade filmov vyhráva často kvalita nad kvantitou a je vhodné, aby užívateľ o sebe okrem hodnotenia pravidelne prezrádzal aj svoje filmové nálady. Užívateľské prieskumy sú teda niečím, na čo sa chceme v budúcnosti viac zamerať.

S akým objemom analytických dát denne pracujete?

Zatiaľ sa pohybujeme zhruba v objeme desiatok tisíc nových riadkov denne, ale čakáme, že sa to čoskoro presunie do iných sfér. Pracujeme preto na nových riešeniach, ktoré budú schopné spracovávať sto tisíce či milióny nových. To samozrejme nie je oproti veľkým spoločnostiam nijak závratné číslo, ale súvisí to s naším vznikom. Naša služba bola pôvodne vyvinutá a spustená za zhruba mesiac a pol na veľmi jednoduchom systéme, s tým, ako rastieme, teraz musíme dohnať aj túto technologickú časť.

Ak by sme sa zamerali výhradne na Slovákov, prípadne na používateľov z Českej republiky, aké sú ich návyky na streamovacích službách?

Ak by sme sa na to pozreli výlučne meradlom typov a filmov, tak vidíme, že stále veľa fungujú lokálne tituly z Česka i Slovenska, čo je typické pre krajiny so silnou národnou kinematografiou. Platí to o kine a platí to aj o streamingu.

Z hľadiska žánrov je vidieť, že Česi aj Slováci majú stále radi klasické rozprávky aj moderné fantasy ako Harry Potter a Zaklínač. Napríklad z hľadiska relatívnej popularity (hľadanosť titulov na Google voči počtu obyvateľov) je napríklad medzi Čechmi najväčšia koncentrácia fanúšikov seriálu Stranger Things na svete.

Vedeli by ste upresniť, aký obsah v obľúbenosti na streamovacích službách prevláda a koľko času trávia v priemere mesačne sledovaním streamovacích služieb?

Na každej službe je to iné. Na Netflixe pri filmoch prevažujú akčné filmy a (romantické) komédie, pri seriáloch sa dlhodobo na špičke držia ich vlastné dramatické seriály ako napríklad The Queen’s Gambit. Pri Disney+ zasa vidíme, že tam obrovským spôsobom fungujú ich klasické filmy pre deti ako Ľadové kráľovstvo, paradoxne filmy od Marvelu naopak skoro vôbec.

FlixPatrol

HBO si stále drží hore svoje náročnejšie seriály ako je The Undoing alebo napríklad aj Hry o tróny. Čísla o priemernej sledovanosti služieb ale nevieme, tie streamovacie služby pravidelne neposkytujú.

Netflix sa viackrát nechal počuť, že historicky najsledovanejším filmom v jeho histórii je Extraction s viac ako 99 miliónmi videniami. Pri pohľade na vyhodnotenie rebríčka FlixPatrol za rok 2020 však filmu patrí až 10. priečka. Prečo je tomu tak? Je teda váš nástroj relevantný a odzrkadľuje skutočne oficiálne čísla?

Číslo 99 miliónov označuje podľa Netflixu sledovanosť Extraction iba počas prvých 4 týždňov od premiéry. My ukazujeme dáta o tom, ako si vedie film či seriál od svojho uvedenia aj v ďalších týždňoch a mesiacoch. Extraction bol mimoriadne úspešný prvý mesiac od svojho uvedenia, ale potom prišli nové filmy a v popularite spadol. Poľská erotická dráma 365 dní sa naopak držala vysoko v popularite niekoľko mesiacov a preto je v našom rebríčku vyššie.

O týchto tituloch ale Netflix nehovorí, pretože ide o zakúpený obsah a pre tieto tituly Netflix dáta neposkytuje. Všetci si u nás môžu dáta o popularite uvádzanej Netflixom porovnať s našimi bodmi, napríklad aj za obdobie prvých 4 týždňov od premiéry a je tam jasne vidieť, že to poradie je veľmi veľmi podobné.

FlixPatrol

Ponuka streamovacích služieb v poslednom čase zaznamenala enormný nárast a mnohé spoločnosti si údaje starostlivo strážia. Používate pri analýze dát iba verejne prístupne údaje alebo máte prístup aj k „exkluzívnym“ údajom sledovanosti a popularity?

Sú to vždy verejne prístupne údaje, streamovacie služby žiadne exkluzívne dáta nepúšťajú ďalej. Ale napríklad dáta o predplatiteľoch sú neuveriteľne roztrieštená záležitosť, aj preto chceme tieto údaje zozbierať a čo najviac ich zhromaždiť na jednom mieste.

Okrem vyhodnocovania sledovanosti sa zároveň venujete aj monitorovaniu popularity filmov a seriálov na sociálnych sieťach, filmových databázach či dokonca stránok zameraných na agregáciu recenzií ako Rotten Tomatoes. Používate pri zbieraní dát vlastné algoritmy alebo softvér tretích strán? Aký? 

Je to čisto náš vlastný nástroj.

Analýze trhu a streamovacích služieb sa venuje množstvo ďalších, neporovnateľne väčších spoločností ako napríklad Nielsen. V čom je ale práve váš nástroj jedinečný a odlišný od konkurencie?

Spoločnosť Nielsen, ktorá v minulom roku začala merať sledovanosť na streamovacích službách, nemá dáta od streamovacích služieb, takže ich odhaduje na základe diváckych blokov, niečo v štýle klasických televíznych „peoplemetrov“. Ide teda o údaje zozbierané na základe vybranej reprezentatívnej vzorky a výsledky potom používa pre odhad celého trhu.

Je to teda hlavne kvalitatívna analýza, my ideme viac po tej kvantite, teda po čo najväčšom množstve titulov. Najzaujímavejšie je určite to, že sú schopní porovnávať streamovacie platformy a ich tituly medzi sebou. To nás tiež zaujíma a pracujeme na vlastnom riešení. Takom, ktoré by bolo schopné to riešiť pre čo najviac krajín sveta, čo napríklad Nielsen zatiaľ nechce robiť.

Na vyhodnocovanie sledovanosti i rebríčkov obsahu streamovacích služieb používa každá spoločnosť iné algoritmy. To však vedie k veľkému množstvu rozdielnych analýz a zmätku pri ich vyhodnocovaní. Nemal by sa tento systém zjednotiť?

Na streamovacom trhu žiadny spoločný nástroj pre sledovanosť neexistuje a zrejme čoskoro ani nevznikne, pretože streamovacie služby, na rozdiel od televíznych staníc platených na základe zobrazení reklám, do toho nikto nenúti.

Streamovacie služby ako Netflix nakupujú veľa filmov relatívne lacno a dáta o sledovanosti týchto zakúpených titulov neposkytujú späť ani pôvodným tvorcom, pretože nechcú, aby na nich tvorcovia vytvárali tlak a nabudúce si vypýtali viac peňazí.

Je zaujímavé čítať reakcie samotných Netflix režisérov, ktorí nám píšu a sú radi, že majú aspoň prehľad o tom, kde sú ich filmy či seriály populárne, pretože Netflix, až na veľmi malé výnimky, ani im takéto údaje neoznamuje.

Zaznamenali vašu činnosť aj samotné streamovacie služby? Prebieha medzi FlixPatrol a tretími stranami aktívna komunikácia, prípadne dostávate od nich ohľadom vyhodnocovania spätnú väzbu? 

Áno, zaznamenali, ale zatiaľ to je skôr opatrné „oťukávanie“. Niektoré menšie streamovacie služby chcú samozrejme vidieť dáta o tom, čo funguje pri veľkých službách a ideálne typ populárnych relácií skopírovať. Veľké streamovacie spoločnosti sa naopak zaujímajú hlavne, aké ich pôvodné filmy a seriály majú vplyv napríklad na sociálnych sieťach alebo popularite vo vyhľadávaní.

Našimi najdôležitejšími zákazníkmi sú ale filmové štúdiá a producenti, ktorí točia nielen pre streamovacie služby, ale aj pre televízie či kiná a chcú mať prehľad o tom, čo funguje a ideálne, čo bude fungovať aj v budúcnosti v jednotlivých krajinách.

Príchod, aj keď zatiaľ neoficiálny, na Slovensko a do Českej republiky tento rok oznámili Disney+ aj HBO Max, o zákazníkov sú okrem existujúcich platforiem pripravení zabojovať aj Amazon Prime a Discovery+. Čakajú nás teda turbulentné časy, kedy na viacerých menších trhoch vznikne pretlak veľkých hráčov. Ako z pohľadu analytika túto situáciu hodnotíte? Je silná konkurencia dlhodobo udržateľná?

Ono to nebude ani tak boj len medzi streamovacími službami, ale medzi všetkými, ktorí dnes ponúkajú zábavu. Teda aj televíznymi stanicami, predajcami Blu-Ray diskov či samotnými kinami. Aktuálna pandémia niektoré tieto zmeny urýchľuje a dá sa čakať, že čoskoro začnú mať niektorí hráči problémy. Na odpis sú už dnes predaje Blu-ray a DVD, karanténa tvrdo postihne kiná a návyky do nich chodiť.

Lokálne televízne stanice budú môcť streamingu konkurovať, ak si dokážu udržať lokálnych hercov a tvorcov, s čím už napríklad v Británii, vo Francúzsku a v Španielsku majú veľké problémy. Pri streamovacích službách tiež postupom času určite dôjde k rozdeleniu na víťazov a porazených, ale určite čakajme, že tri až štyri hlavné budú ďalej fungovať dlhé roky.

Flixpatrol

FlixPatrol bol založený len v apríli 2020, ide teda o mladú analytickú stránku. Kam by ste sa chceli posunúť v priebehu nasledujúcich rokov? Bude činnosť služby aj naďalej spätá len so streamovacími službami?

Streamovacie služby budú určite náš hlavný predmet záujmov, pretože kiná aj televízie podobné riešenia dlhodobo majú, takže by sme sa pchali do už obsadeného a navyše klesajúceho trhu. Naopak, pri streamovaní očakávame nárast. Pre nás sú teraz prioritou dáta o počte predplatiteľov a sile streamovacích služieb v jednotlivých krajinách a viac sa tiež zamerať na herca, tvorcu a celé brandy.

To sú produktové priority, ale tie najdôležitejšie pre rok 2021 budú teraz v oblasti marketingu a obchodu. Prvý rok sme postavili produkt, kde sme skoro zistili, ako sa ľuďom páči a začali ho predávať prvým klientom. Druhý rok teraz bude o rozsahu, preniknúť hlbšie do jednotlivých krajín a otvoriť sa producentom, tvorcom a distribútorom z celého sveta.

 

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú