Možno si aj počul o počítačovom omladzovaní hereckých legiend v minuloročnej novinke The Irishman. Hlavnými hviezdami gangsterky sú herci, ktorým ťahá už pomaly na osemdesiatku, no režisér si aj napriek tomu prial rozdeliť film na viaceré, časovo oddelené dejové línie. Na otázku, ako sa to autorom podarilo, odpovie dokument vydaný na oficiálnom YouTube Netflixu.

Streamovacia služba samotná, ktorá do filmu naliala viac ako 150 miliónov dolárov, si už pred začatím produkcie musela uvedomovať, do akej spolupráce sa to naverbovala. Predsa len, Martin Scorsese je vo filmovej branži veľké meno a do svojich filmov si len tak rozprávať nenechá.

Navyše keď si zaumienil, že potrebuje Al Pacina, Roberta De Nira a Joe Pesciho na pľaci, Netflix mu to jednoducho musel splniť. Ako však vyriešiť situáciu, ak chce režisér použiť rovnakých hercov pre vyobrazenie udalostí odohrávajúcich sa desiatky rokov od seba?

Kameňom úrazu však nebol len vizuál starších hercov, ale aj premeny hlasu alebo ich pohyb. Je totiž problém dosiahnuť pohyb štyridsiatnika u niekoho, komu ťahá už na osemdesiat rokov. Autori sa takisto museli popasovať s vyriešením vizuálu krku, rúk a v konečnom dôsledku aj celej hornej časti tela. Na vyriešenie problému si Netflix povolal Pabla Helmana, supervízora štúdia ILM, zaoberajúceho sa špeciálnymi vizuálnymi efektami tej najexkluzívnejšej filmovej produkcie.

Pablo sa v prvom rade musel vysporiadať s neochotou hercov, ktorí odmietali mať na tvári snímacie body, helmy alebo využitie špeciálnych kamier, zasahujúcich do ich hereckej veľkoleposti. Helman sa podľa všetkého ani ku De Nirovi, ktorý na film dohliadal z hereckej, ale aj z producentskej stoličky, bez nového spôsobu natáčania nemal vracať.

Tu na scénu vstupuje postprodukčný softvér Flux, ktorý v kombinácii so špeciálne rozvrhnutou sústavou kamier dokázal po dvoch rokoch testovania uspokojiť potreby ako hercov, tak aj samotného režiséra. Herci sa natáčali na jednu hlavnú a dve vedľajšie kamery hneď niekoľkokrát za sebou a z rôznych uhlov, len aby sa získal čo najdetailnejší počítačový model. Softvér Flux tak dokázal zozbierať všetky zábery z kamier a vďaka umelej inteligencii k nim priradiť takmer nekonečné množstvo odkazov na zábery zo starších filmov všetkých hercov.

Aj vďaka aplikácií technológie, ktorá sa vo filmovom priemysle často nevyužíva, má v niektorých scénach De Niro až neprirodzene ,,mŕtve“ oči alebo Al Pacino aj napriek omladzovaniu vyzerá často neadekvátne staro na daný vek vo filme.

Prvý test technológie prebiehal na De Nirovi. Tím Helmana z ILM zobral legendárnu scénu s Cadillacom z Goodfellas, a snažil sa dnes už sedemdesiatnika prispôsobiť obrazu hlavného hrdinu z danej gangsterky, vydanej v roku 1990. Následne tím porovnal digitálny snímok s originálom a rázom došli k zisteniu, akým smerom sa budú naďalej uberať. Dokonca sám Scorsese, ktorý režíroval Goodfellas v deväťdesiatych rokoch vykríkol: ,,Je to presne tak, ako to bolo pred 25 rokmi.“

Celý proces pozostával z práce s 3D modelom tváre hercov v počítači, ktorý následne skombinovali s reálnymi zábermi. V tomto momente prichádzalo na rad pridávanie textúr a dodatočného nesvetlenie scén, kde za pomoci umelej inteligencie dokázali špecialisti na vizuálne efekty správne priradiť odpovedajúce referenčné zábery.

Zobraziť celú galériu (2)
Herec Joe Pesci v porovnaní s jeho aktuálnym vzhľadom a tým, ktorý mal vo filme The Irishman, Netflix

Samotné natáčanie filmu autorom zabralo 108 dní, kedy si herci mohli hrať podľa seba – bez akýchkoľvek snímacích bodiek na tvári, dablérov alebo požiadaviek na hercov, aby sa postavili na špecifické miesto pri natáčaní. Jedine načo si museli herci zvyknúť je neustále prenasledovanie gigantickou trojicou kamier, keďže samotné úpravy ich zovňajšku prebiehali až v postprodukcii.

Nenechaj si ujsť
8 kultových sci-fi filmov, ktoré nájdeš na streamovacích službách

Podrobnejšie sa však o tejto technike a ďalších úskaliach využívania takejto nezvyčajnej technológie dozvieš už v samotnom dokumente na YouTube. Dôležitým míľnikom v tomto prípade je fakt, že ide o jeden z mála filmov využívajúcich takýto typ technológie naprieč veľkou časťou minutáže, ktorý bol nominovaný na Oscara. Či už však Scorseseho životné dielo dokáže premeniť nomináciu na sošku, sa dozvieme už vo februári.

Ako sme sa dozvedeli v našom rozhovore so slovenským compositorom Vladimírom Valovičom, ktorý pracoval na VFX efektoch napríklad pre Spielberga, integrácia špeciálnych efektov vo filmoch ako ja The Irishman môže zabrať ohromne veľa času. Niektoré scény sa musia pretvárať aj niekoľkokrát, čo môže natiahnuť natáčanie aj na niekoľko týždňov.

Ako Vladimír v rozhovore tvrdí, časová náročnosť integrácie takýchto efektov sa môže u scén líšiť v závislosti od ich komplexnosti a požiadaviek autorov. V prípade snímky The Irishman ide o čiastočnú implementáciu počítačovo generovaných aspektov takmer na celej minutáži filmu, čo bolo ako finančne, tak aj časovo náročné.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú