Vznetové motory to v dnešnom svete nemajú vôbec ľahké a z každej strany sú terčom častých útokov. Inžinieri z výskumného ústavu Sandia National Laboratories však prišli s riešením, ktoré by osud dieselových motorov mohlo nadobro zvrátiť. O prototype informoval český portál Autoforum.cz.

Po tom, čo sa pred pár rokmi prevalil škandál VW s podvádzaním pri emisných testoch, veľa ľudí nad dieselovými motormi zlomilo palicu a postupne sa začali vytrácať aj z ponuky vybraných automobiliek. Bohužiaľ, z hľadiska efektivity, výkonu a spoľahlivosti zatiaľ neprišla žiadna vhodná alternatíva. A hoci by sa tento druh motora vytratil z ponuky osobných vozidiel, tak úžitkové či nákladné ho budú naďalej využívať. Nehovoriac o lokomotívach a lodiach, kde sa iná alternatíva veľmi neponúka.

Dieselom svitá na lepšie časy

Pri spaľovaní nafty dochádza k uvoľňovaniu pomerne vysokého množstva sadzí a emisí NOx, ktoré sa vo väčšine prípadov opätovne spaľujú v motore (pomocou EGR ventilu), prípadne sú zachytené filtrom pevných častíc. Nedokonalosť spaľovania v rôznych podmienakch spôsobuje, že pre vznetové motory je čoraz ťažšie splniť emisné normy, ktoré sú stále viac a viac prísnejšie. Najnovší vynálaz, tzv. Ducted fuel injection (DFI) však prichádza s riešením, ktoré by týmto motorom mohlo výrazne pomôcť, pričom nie je veľmi nákladné a môže byť inštalované aj na už fungujúce motory.

Sandia National Laboratories

Aj keď je najnovší vynález ešte stále len prototypom, už oň prejavilo záujem niekoľko popredných automobiliek, ktoré ho finančne a technicky podporujú. Spomenúť možno Ford či Caterpillar. Dokonca aj Toyota, ktorá už v budúcnosti neplánuje využívať naftové motory, priznala, že táto technológia výrazným spôsobom potlačuje tvorbu sadzí. V čom teda tkvie tajomstvo úspechu?

To spočíva v patentovanej technológii, ktorý využíva upravené vstrekovače paliva, ktorým sa nainštaluje zmenšený ekvivalent Bunsenovho horáka. Ten sa využíva hlavne v laboratóriách a umožňuje priamo regulovať plameň a jeho vlastnosti. Pri minimálnom množstve vzduchu je plameň oranžový a plný sadzí. Po otvorení prívodu vzduchu sa však vzduch zmieša s plynom, čo spôsobí rýchlejšie spaľovanie, nevytvárajú sa žiadne sadze a plameň má modrú farbu.

1. Plameň s uzatvoreným prívodom vzduchu, ktorý vytvára sadze. 4. Prívod vzduchu je naplno otvorený Zdroj. Wikimedia

Podobný princíp využíva aj DFI, pričom množstvo vyprodukovaných sadzí v naftovom motore sa v závislosti od aktuálnych podmienkach môže znížiť až o 50 – 100 %. V trubičkách umiestnenými pred vstrekovačmi sa vytvára homogénnejšia zmes, ktorej vznetnutie vo valci produkuje už len minimum sadzí. Pre výrobcov motorov by tak ostávalo už len bremeno zníženia emisií NOx.

R&D 100 Special Recognition 2019: Ducted Fuel Injection

Vynálezcovia sú v tomto smere optimistickí a dúfajú, že už čoskoro budú môcť novinku vyskúšať na motoroch v lodiach a lokomotívach, kde je tvorba emisií najvyššia. Dodatočná montáž DFI by pritom mala byť cenovo dostupná, pričom výhody sú poskytované okamžite.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP