Vodiči elektrických vozidiel by si čoskoro mohli svoje jazdy začať viac užívať. S autom bude stačiť zájsť na čerpaciu stanicu, pripojiť batérie do nabíjačky, dať si šálku kávy a po desiatich minútach pokračovať v jazde s batériami, ktoré sú už plne nabité. Takúto budúcnosť predpovedá tím inžinierov z Penn State University v USA. Projekt podporilo aj Ministerstvo energetiky Spojených štátov amerických a správa o ňom sa rýchlo rozšírila po celom svete.

Firmy vyrábajúce elektrické autá ich každoročne predávajú veľké počty. Ale ani tie najvýkonnejšie nabíjacie stanice Tesly nedokážu plne dobiť batériu elektrického aut za menej ako 40 minút. Niektorých vodičov od kúpy elektrického auta odrádza práve tento problém. Nové poznatky by však čas potrebný na dobitie mohli podstatne skrátiť.

„Dokázali sme elektrické vozidlo za 10 minút dobiť natoľko, aby bolo schopné prejsť 400 kilometrov. Auto sa tak dá dobiť 2 500 krát, čo znamená približne osemstotisíc kilometrov jazdy. Rýchlonabíjanie je kľúčom k rozšíreniu elektrických vozidiel.“ povedal Chao-Yang Wang, profesor chemického inžinierstva na Penn State University.

Batérie používané v elektrických autách sa rýchlonabíjaním pri teplote okolia nižšej ako 10 °C degradujú. Lítium v nich sa ukladá nepravidelne a vytvára lítiové hroty, ktoré môžu rapídne znižovať kapacitu článku a zároveň poškodzovať batériu. Jej vyhrievaním sa tento problém síce odstránil, no vznikol ďalší. Dlhodobé vystavenie batérie vyššej teplote ju totiž poškodzuje ešte viac.

Tím okolo profesora Wanga si ale uvedomil, že ak by sa batéria mohla zahriať na 60 °C, stačilo by desať minút, počas ktorých sa nabije. Následne by sa prudko ochladila na teplotu okolia pomocou chladiaceho systému v aute, pričom by sa v nej nevytvorili lítiové hroty. Nedochádzalo by ani k tepelnej degradácii batérie.

„Zohrievanie batérie na 60 °C je považované za príliš veľké riziko, lebo drasticky skracuje životnosť batérie.“ vysvetlil profesor Chao-Yang Wang. „Tento rýchlonabíjací trend je pre budúcnosť veľmi dôležitý, pretože rieši problém vodičov, ktorých straší nízky dojazd elektrických vozidiel.“

Agentúra Reuters uvádza, že 2800 nových nabíjacích staníc po celom území USA prispeje k zvýšeniu záujmu o elektrické vozidlá. Ich postavenie bude financované z vyše dvojmiliardovej pokuty, ktorú musel zaplatiť Volkswagen v roku 2015 po vypuknutí škandálu okolo emisií.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú