Formula E ako alternatíva Formuly 1? Zvučné pretekárske mená a dva unikátne prvky pre väčšiu atraktívnosť
Na svete sa nachádza obrovské množstvo fanúšikov motošportu. Za jednoznačne najznámejšie podujatia môžeme označiť Formulu 1, Moto GP, Dakar alebo rôzne rally. V súčasnosti je vo svete možné pozorovať akýsi „boom“ v oblasti elektromobility a preto nebude prekvapením, že čoraz populárnejšou sa stáva Formula E.
FIA Formula E Championship je historicky prvá elektrická pretekárska séria na svete. Myšlienka organizovania takýchto pretekov pochádza ešte z roku 2012, no prvá sezóna odštartovala v septembri 2014. Preteky sú organizované pod patronátom Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) a pretekári jazdia v autách s čisto elektrickým pohonom.
Odlišné pravidlá, rovnaký bodovací systém
Každé podujatie sa začína dvoma tréningami, ktoré sa začínajú v ranných hodinách. Prvý trvá 45 minút a druhý 30 minút. Jazdci majú k dispozícii monopost s výkonom 250 kW. Kvalifikácia na hlavný závod sa začína okolo obeda a trvá hodinu. Pretekári sú rozdelení do štyroch skupín po päť, pričom majú šesť minút na to, aby dosiahli svoje najrýchlejšie kolo. Prvých päť najrýchlejších pretekárov má k dispozícii ešte jeden pokus v takzvanom Super Pole, kde každý odjazdí jedno kolo, čím sa stanoví prvých päť pozícií na štarte.
Hlavný pretek trvá približne 50 minút. Jazdci majú povinnú jednu zastávku v boxoch, kedy si musia vymeniť svoj monopost. Pomáhať im môžu dvaja členovia tímu, ktorí majú väčšinou na starosti výmenu bezpečnostných pásov. Výmena pneumatík počas tejto zastávky povolená nie je. Výnimka je len v tom prípade, ak je pneumatika poškodená, prípadne jazdec dostal defekt. Počas pretekov majú jazdci obmedzený výkon svojich monopostov na 200 kW.
Bodovací systém je podľa štandardného systému FIA. Tri body navyše však dostane jazdec, ktorý získal Pole position. Jeden bod navyše získa jazdec, ktorý odjazdil najrýchlejšie kolo celých pretekov. Okrem jazdcov súťažia o body aj tímy. Celkový počet bodov tímu pozostáva zo súčtu bodov oboch jazdcov počas sezóny.
Attack Mode a Fanboost pre ešte väčšiu atraktívnosť
Zaujímavosťou pretekov Formuly E je takzvaný Attack Mode a Fanboost. Attack Mode bol zavedený od piatej sezóny a umožňuje jazdcom dvakrát za celé preteky zvýšiť výkon na svojich monopostoch o 25 kW. Zvýšenie výkonu trvá približne 4 minúty (spolu 8 minút) a aktivuje sa, keď pretekár prejde vyznačenou zónou na trati. Podľa pravidiel musí Attack Mode využiť každý pretekár.
Fanboost je záležitosťou fanúšikov. Takýmto spôsobom sa organizátori snažia ešte viac prepojiť fanúšikov s jazdcami, čo má prispieť k ešte väčšej atraktívnosti týchto závodov. Fanúšikovia môžu dva týždne pred každým podujatím hlasovať prostredníctvom rôznych kanálov za svojho obľúbeného jazdca. Traja víťazi Fanboostu získajú do pretekov 100 kJ energie naviac. Tú môžu využiť v 5-sekundovom okne počas druhej polovice závodu. Energia 100 kJ môže zvýšiť výkon o približne 10 kW – 20 kW v závislosti od typu monopostu.
Technologický pokrok priniesol aj lepšie vozidlá
V prvých štyroch sezónach boli používané elektrické monoposty Spark-Renault SRT 01E, vyrobené spoločnosťou Spark Racing Technology. Elektromotor bol vyvinutý McLarenom (rovnaký bol použitý aj v McLarene P1), batérie vytvoril Williams Advanced Engineering a päťstupňovú prevodovku dodával Hewland. Od druhej sezóny však mali tímy povolené vyrobiť svoj vlastný elektromotor, pričom zvyšné súčiastky museli ostať rovnaké. Oficiálnym dodávateľom pneumatík je spoločnosť Michelin.
Prvé monoposty disponovali výkonom 190 kW. Vozidlo bolo schopné dosiahnuť stovku za 3 sekundy s maximálnou rýchlosťou 225 km/h. Generátory, ktoré sú používané na dobíjanie batérií, sú poháňané glycerínom, čo je v podstate vedľajší produkt výroby bionafty.
V sezóne 2018/2019 sa začal používať úplne nový elektrický monopost druhej generácie Spark SRT05e alebo takzvaná Gen2 Formula E. Toto vozidlo prešlo v porovnaní s predchodcom výrazným technologickým pokrokom. Výkon sa zvýšil na 250 kW a najvyššia rýchlosť vzrástla na 280 km/h.
Nové monoposty sú navyše vybavené brzdovým systémom Brembo a bezpečnostnou klietkou v tvare písmena „T“, ktorá má chrániť hlavu vodiča pred nárazmi a prípadnými lietajúcimi predmetmi. Dodávateľom pneumatík ostala aj naďalej spoločnosť Michelin. S novou generáciou monopostov sa skončila potreba vymieňať vozidlo v polovici závodu, nakoľko batéria je už schopná vydržať celý priebeh pretekov.
Preteká sa v 12 mestách na 4 kontinentoch
E-Prix sa aktuálne jazdia v meste Diriyah v Saudskej Arábii, Santiagu v Chile, Mexico City, Hong Kongu v Číne, Ríme, Paríži, Soule v Južnej Kórei, Berlíne, New Yorku a Londýne. Jedno mesto sa ešte vyberá a organizátori ho doplnia neskôr.
V seriáli FIA Formula E Championship aktuálne jazdí 24 pretekárov v 12 tímoch z rôznych krajín. Najväčším počtom víťazstiev sa môže zatiaľ pochváliť japonský tím NISSAN E.DAMS.
Za ním nasleduje nemecký AUDI SPORT ABT SCHAEFFLER, anglický ENVISION VIRGIN RACING, čínsky DS TECHEETAH, indický MAHINDRA RACING, americký GEOX DRAGON, anglický NIO FORMULA E TEAM, anglický PANASONIC JAGUAR RACING, americký BMW i ANDRETTI MOTORSPORT, monacký VENTURI FORMULA E TEAM, nemecký TAG HEUER PORSCHE FE TEAM a nemecký MERCEDES BENZ EQ, uvádza oficiálna stránka šampionátu fiaformulae.com.
Zvučné mená z F1
Za najväčšie osobnosti, ktoré jazdia vo Formule E, môžeme označiť švajčiarskeho pilota Sébastiana Buemiho, ktorý od roku 2009 do 2011 jazdil aj vo Formule 1 za tím Toro Rosso. Neskôr sa z neho stal testovací pilot stajne Red Bull. V súčasnosti jazdí za tím NISSAN E.DAMS.
Ďalším pilotom, ktorý si skúsil Formulu 1, je Brazílčan Lucas Di Grassi. V roku 2010 získal miesto v stajni Virgin, kde bol jeho tímovým kolegom Nemec, Timo Glock. Grassi patrí medzi najlepších pretekárov v šampionáte Formuly E. Vo formule E jazdí za tím AUDI SPORT ABT SCHAEFFLER.
Tri sezóny vo Formule 1 si vyskúšaj aj francúzsky jazdec Jean-Éric Vergne v tíme Toro Rosso. Vergne sa stal prvým pretekárom v histórii Formuly E, ktorý dokázal obhájiť titul šampióna. Výraznou mierou prispel aj k premiérovému tímovému titulu pre tím DS TECHEETAH.
Za tím PANASONIC JAGUAR RACING jazdil syn trojnásobného majstra sveta F1, Nelson Piquet mladší. V roku 2008 sa prebojoval do sedadla F1 a hneď vo svojej prvej sezóne sa postavil na pódium vo Veľkej cene Nemecka. V F1 pôsobil aj v roku 2009. Aktuálne ho v tíme nahradil Alex Lynn a nateraz nie je známe, či Nelson bude pokračovať v niektorom zo zvyšných tímov.
Jednoznačne najzvučnejším menom v seriáli Formule E sa môže pochváliť Brazílčan Felipe Massa. Poznať ho bude určite každý fanúšik F1, nakoľko v tomto seriáli pôsobil od roku 2002. Najskôr začal v tíme Sauber, no neskôr sa pripojil k Scuderii Ferrari ako testovací pilot. Potom sa stal pretekárom stajne Ferrari. Jeho tímovým kolegom bol legendárny Michael Schumacher a neskôr sa nimi stali aj Kimi Räikkönen, či Fernando Alonso, informuje portál formula-e.sk.
Po konci sezóny zamieril do Williamsu, kde zostal až do roku 2017, kedy oficiálne ukončil kariéru v F1 a neskôr potvrdil príchod do Formule E. Felipe Massa jazdí za tím VENTURI FORMULA E TEAM a vo svojej nováčikovskej sezóne mal len jeden väčší úspech v podobe tretieho miesta z Monaka.
Záujem sa zvyšuje, no F1 nepredbehne
Formula E je zaujímavý seriál, ktorý láka množstvo fanúšikov na celom svete. Spôsobené je to predovšetkým zvučnými menami, ktoré sa nechali na tieto preteky zlákať, ale aj zaujímavými prvkami ako je vyššie spomínaný Attack Mode či Fanboost.
V popularite či sledovanosti pravdepodobne nepredbehne slávnejšiu Formulu 1, no jednoznačne môžeme v nasledujúcich rokoch očakávať vzostup a rozširovanie týchto elektrických pretekov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
Japonci idú proti prúdu. Z ikonického auta nebude elektromobil, dostane nový štvorvalec
EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
Briti porazili gravitáciu. Zostrojili hyperauto, ktoré dokáže jazdiť „hore nohami“ (VIDEO)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovenskí podnikatelia našli spôsob, ako zatočiť s Ficovou daňou. Legálny „hack“ prináša množstvo výhod
NÁROČNÝ DIKTÁT: 90 % Slovákov spraví aspoň 5 chýb. Dokáž, že si na ňom „nevylámeš zuby“
Zuckerberg otvorene: „Facebook už nie je o priateľoch.“ Nelichotivá správa otriasla svetom sociálnych sietí
Populárny liek na cukrovku „prevrátil naruby“ jedálniček pacientov. Vedci ostali prekvapení z jeho účinkov
AI prehovorila o riziku globálneho konfliktu. Predpovede desivo pripomínajú historické udalosti, experti sú znepokojení
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Slovákom hrozí za volantom mastná pokuta. Tento zlozvyk ťa môže stáť až 5 800 €
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Pohrome zabráni jednoducho. Hyundai elegantne vyriešil najnebezpečnejší problém elektromobilov
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Pochopili situáciu na trhu aj vlastnú výhodu. Sused Slovenska sa nenápadne stal ťahúňom elektromobility
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Pochopili situáciu na trhu aj vlastnú výhodu. Sused Slovenska sa nenápadne stal ťahúňom elektromobility
Registrácie nových áut na Slovensku klesli. Najviac sa darilo milovanej značke
Čínske autá dobýjajú svet. EÚ a USA brzdia vlastných výrobcov, bude ešte horšie
Historický moment: Cena zlata prvýkrát prekročila hranicu 3300 USD za uncu
Rusi majú dôvod na paniku. Nemci chcú dať Ukrajine smrtonosné rakety, ktoré doteraz boli tabu
Slovensko a Chorvátsko posilnia spoluprácu. Fico vyzval na obnovu tranzitu plynu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovenskí podnikatelia našli spôsob, ako zatočiť s Ficovou daňou. Legálny „hack“ prináša množstvo výhod
NÁROČNÝ DIKTÁT: 90 % Slovákov spraví aspoň 5 chýb. Dokáž, že si na ňom „nevylámeš zuby“
Zuckerberg otvorene: „Facebook už nie je o priateľoch.“ Nelichotivá správa otriasla svetom sociálnych sietí
Populárny liek na cukrovku „prevrátil naruby“ jedálniček pacientov. Vedci ostali prekvapení z jeho účinkov
AI prehovorila o riziku globálneho konfliktu. Predpovede desivo pripomínajú historické udalosti, experti sú znepokojení
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené