Elektromobily sú „zeleným klamstvom“. Jeden z najznámejších konštruktérov motorov varuje, že vkladáme nádej do zlého odvetvia
Friedrich Indra patrí medzi známych odporcov a ostrých kritikov elektromobilov. Ako jeden z najznámejších konštruktérov motorov, ktorý v minulosti pracoval pre Audi, Opel či Alpina má na to plné právo. Nakoľko sa medzi autami a motormi celý život pohybuje, vidí hlavné nedostatky dnešného trhu s automobilmi. Pre magazín Focus sa vyjadril, že ak to takto pôjde ďalej, nastane obrovská kríza.
Slovensko je krajina automobiliek. Dlhé roky tu svoje továrne má VW, PSA, KIA a po novom už aj Jaguar/Land Rover. Výroba áut patrí medzi najväčších ťahúňov slovenskej ekonomiky a na celkovej priemyselnej produkcii sa podieľa až 46,8 %. Každým rokom sa u nás vyrobí viac a viac áut (v minulom roku viac ako 1 milión) a prognózy do budúcna hovoria o tom, že toto číslo bude narastať.

No zatiaľ čo výroba áut stále narastá, počet predaných vozidiel je každým rokom nižší a postupne sa zvyšuje priemerný vek vozidla. Dôvodov je viacero. Veľa ľudí sa obáva prichádzajúcej ekonomickej krízy a nemenej dôležitým dôvodom je to, že výrobcovia vyrábajú aj autá, ktoré nikto nechce. Reč je hlavne o elektromobiloch a veľkých autách s malým motorom, kde sa výkon nahradzuje šialenými tlakmi turba.
Zelené klamstvo
Podľa profesora Indru má ekonomika veľký problém. V Nemecku viac-menej platí, že priemerný vek kúpy nového auta sa pohybuje na úrovni šiestich rokov. No stačí, že sa posunie o rok či dva a môže nestať kolaps ekonomiky. Podľa neho je jasný aj odpor zákazníkov k elektromobilom. Kým pred 12 rokmi bol plán Nemecka predať celkovo 1 milión vozidiel na elektrinu, dnes ich po cestách jazdí len niečo vyše 200 000 a z toho polovica je plug-in hybridov.

Aj to si ich kupujú hlavne firmy či podnikatelia, ktorí ich využívajú na pracovné účely, alebo len pre imidž. Pre obyčajného človeka nie sú zaujímavé, nakoľko majú malý dojazd, sú závislé od nabíjacích staníc a sú oveľa drahšie. Aby sa predali milióny, je nutné osloviť bežných zákazníkov, ktorých je najviac. No väčšina ľudí si nekúpi horšie a drahšie auto, než aké má teraz. Koniec koncov, potvrdilo to aj samotné BMW, ktoré sa spaľovacích motorov neplánuje tak skoro zbaviť.
Zemný plyn a mild-hybridy
Indra ďalej dodáva, že elektromobily emisie neznížia a budú to práve diesely, ktoré zažijú „obrovskú renesanciu“. Reč je hlavne o tých s objemom od 1,6 do 1,8 litra. Budú oveľa úspornejšie a na jednu nádrž prejdú viac ako 1000 kilometrov. Čo sa o elektromobiloch a ich dojazde nedá povedať. Aj nedávne výsledky agentúry Green NCAP ukázali, že nový diesel môže byť k prírode šetrnejší, než nový elektromobil.

Dobrou voľbou je podľa neho využívanie zemného plynu či moderné 48 V hybridné systémy, ktoré sú umiestnené na prevodovke. Práve tieto mild-hybridy dokážu produkciu emisií výrazne znížiť a nepotrebujú k tomu neustále dobíjanie a veľké batérie. Klasickým plug-in hybridom však nedáva žiadnu šancu.
Autá je potrebné zjednodšiť
Dnes už aj najlacnejšie vozidlo v automobilke má systémy, ktoré sme pred pár rokmi mohli vidieť len v biznis triede. Týmto sa ale zvyšuje aj ich cena. Komplikovanejšie sú aj motory, ktoré sú technologicky na vysokej úrovni, čo ale znovu zvyšuje cenu a tá je vo výsledku tak veľká, že má predajca problém auto predať.
Prečítaj si tiež
Zisťovali sme: Koľko elektromobilov a hybridov jazdí na našich cestách?
Cieľom by preto malo byť malé autá výrazne zjednodušiť, aby sa ich cena stiahla na minimum. Ako príklad uviedol koncern PSA s motormi Prince, kde odstránením systému Valvetronic sa ušetrila trojmiestna suma za každý motor. Spočiatku síce išlo o veľmi problémové motory, no dnes sa už situácia v mnohých ohľadoch zlepšila.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040

Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia

Hybridy prekvapili najhorším výsledkom. Vedci zbúrali zabudnutý mýtus o elektromobiloch

Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

GymBeam získal 110 miliónov eur, presúva sídlo preč zo Slovenska. Vybral si krajinu s „predvídateľnejším podnikateľským prostredím“
PREMIUMPokuta až 20 000 eur: Slovenskí podnikatelia sú v pasci. Štát im dal len týždeň na prípravu novej evidencie tržieb

Slováci si za balíky zo Sheinu či Temu priplatia. EÚ zavádza novú povinnú daň na malé zásielky

„Je im to jedno.“ Ukrajinský veliteľ opísal taktiku, ktorá stojí za úspechom ruskej elitnej jednotky Rubicon

Cena elektriny už nebude rovnaká pre všetkých: Kto minie málo, zaplatí výrazne menej
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
- Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
Víťazstvo nad elektromobilmi: Spaľováky zostávajú v hre, Merz víta plány na zrušenie úplného zákazu
Slovensko spustilo prvú kvantovú komunikačnú linku. Buduje sa národná sieť, ktorá znemožní odpočúvanie
Ochrana zákazu vraj posilní ekonomiku EÚ. Európska krajina stojí pevne za zákazom spaľovákov
Slovensko zaostáva za V4 aj Európou: Zelená energetika stojí
Výsledky štúdie šokovali ľudí. Mládež trávi na sociálnych sieťach menej času než pred rokom
Trump tlačí na médiá. Chce ovládnuť správy a dosadiť vlastných ľudí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

GymBeam získal 110 miliónov eur, presúva sídlo preč zo Slovenska. Vybral si krajinu s „predvídateľnejším podnikateľským prostredím“
PREMIUMPokuta až 20 000 eur: Slovenskí podnikatelia sú v pasci. Štát im dal len týždeň na prípravu novej evidencie tržieb

Slováci si za balíky zo Sheinu či Temu priplatia. EÚ zavádza novú povinnú daň na malé zásielky

„Je im to jedno.“ Ukrajinský veliteľ opísal taktiku, ktorá stojí za úspechom ruskej elitnej jednotky Rubicon

