Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Neustále sa rozpráva o tom, ako je elektromobilita budúcnosťou dopravy. Z istej časti je to určite pravdou, nakoľko už niekoľko desaťročí jazdia elektrifikované vlaky a veľká časť MHD v mestách využíva práve elektrický pohon (autobusy, trolejbusy, električky).
No aká je situácia na bežných cestách? Elektromobily sú čoraz populárnejšie a väčšina automobiliek už takúto alternatívu vo svojich katalógoch ponúka. A to aj na Slovensku, kde sa dlho držal názor, že sa elektrické vozidlo neoplatí z dôvodu, že je tu slabá sieť nabíjacích staníc.
To sa však postupne mení k lepšiemu a prispieť k životnému prostrediu nemusíš len kúpou čiste elektrického vozidla (BEV), ale tiež hybridom (HEV) či plug-in hybridom (PHEV).
Rozdiel medzi nimi je ten, že primárnym motorom je ten spaľovací, elektrický motor je pomocným, ktorý sa využíva hlavne v mestách a v podmienkach, kedy je elektromotor efektívnejší. Hybridný systém sa pritom nemusí vôbec nabíjať a energia sa získava rekuperáciou napríklad pri brzdení motora. Plug-in hybrid naopak vyžaduje dobíjanie, no zväčša vydrží aj väčšiu porciu kilometrov, nakoľko hybridný systém zvládne väčšinou vzdialenosť do 10 km.
Slovensku pomohli aj dotácie
Sú však takéto vozidlá obľúbené aj na Slovensku? S určitosťou možno povedať že áno, pričom každým rokom sa ich predaj viac a viac zvyšuje. Ako nás informoval Zväz automobilového priemyslu (ZAP) na Slovensku, k 31.12.2018 bolo na Slovensku registrovaných spolu 1 080 BEV vozidiel a 5 690 hybridných vozidiel (HEV aj PHEV spolu, rozlišovanie je platné až od roku 2019). To sú celkom slušné čísla a výrazne tomu pomohol aj fakt, že v období 11/2016 až 6/2018 boli poskytované z Ministerstva hospodárstva dotácie, ktoré sa dali využiť ku kúpe BEV a PHEV vozidiel.
„Podporu využilo 831 žiadateľov. Podpora išla na kúpu 514 batériových elektrických vozidiel a 317 plug-in hybridných vozidiel, čo predstavovalo medziročný nárast predaja týchto vozidiel až o 350 %. Na nákup elektromobilov a plug-in hybridných áut bolo vyčlenených viac ako 5 miliónov eur zo zaniknutého Recyklačného fondu. Na prijaté žiadosti bolo využitých takmer 3,5 milióna eur“ informuje Ministerstvo hospodárstva SR.
K dispozícii máme aj tabuľky predajnosti jednotlivých vozidiel, ktoré nám poskytol Zväz automobilového priemyslu. Ako môžeš vidieť, v období štátnej dotácie predaj týchto vozidiel markantne stúpol. No ako informuje ZAP, „Po predčasnom ukončení mechanizmu na podporu predaja BEV a PHEV (06/18) sme zaznamenali u týchto kategórií pokles záujmu trhu. Aj keď na celkových číslach za rok 2018 to možno nie je zjavné, lebo akcia bola veľmi dobre nastavená a prvý polrok bol rozbehnutý veľmi dobre.“
Predaj BEV a HEV + PHEV vozidiel na Slovensku | |||||
Rok | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
HEV + PHEV | 126 | 131 | 364 | 1936 | 2434 |
BEV | 58 | 57 | 71 | 242 | 329 |
Celkové predaje vozidiel | 81 949 | 90 080 | 100 597 | 108 279 | 111 844 |
Čo sa týka značiek, u hybridných vozidiel vedie značka Toyota a v prípade elektromobilov Nissan Leaf, ktorý patrí aj vo svete medzi špičku.
Nakoľko po zrušení dotácií sa rast predaja spomalil, rezort pripravuje ďalší projekt, ktorý bude spustený v poslednom štvrťroku 2019 a jeho súčasťou bude dotácia 5000 € na nákup BEV a 3000 € na nákup PHEV vozidla. Bohužiaľ, klasické hybridné vozidlá sú znova opomenuté a na ich kúpu sa dotácia nebude vzťahovať.
To je celkom škoda, nakoľko tieto vozidlá patria medzi najpredávanejšie a potvrdzuje to aj štatistika za uplynulé štyri mesiace tohto roku, kedy sa predalo 836 HEV, 61 PHEV a 60 BEV vozidiel.
Je dobré vidieť, že aj na Slovensku sú tieto vozidlá obľúbené a aj keď sa ich predajnosť nedá porovnávať s klasickými spaľovacími vozidlami, je v tomto smere vidieť narastajúci trend. Ako si na tom ty? Zvažoval by si kúpu takéhoto vozidla? Motivovala by ťa prípadná dotácia?
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Fotovoltika sa nikdy neoplatila viac. Tu sú 2 príbehy Slovákov, ktorým ušetrila tisíce eur
Google Mapy dostanú brutálnu novinku, toto prinesie
Autopilot Tesly môže byť čoskoro v každom aute. Prvá automobilka prejavila záujem
Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
-
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
-
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
Hry sa budú hrať samé. Známa značka chystá úplnú absurdnosť
Škoda ukázala budúcnosť. Česká automobilka odhalila nové auto v ikonickej hernej sérii
Aktuálne: Zakázali jednu z najväčších sociálnych sietí
Europoslanci odobrili zníženie objemu obalov a ich recykláciu
Z Boeingu s 200 ľuďmi na palube sa dymilo, japonská aerolínia ho evakuovala
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené