Sen o Hyperloope na Slovensku sa rozplynul. Zo slávneho projektu nič nebude
Bolo to ešte v roku 2016, keď sme s nadšením sledovali aktivitu slovenskej vlády a spoločnosti Hyperloop Transportation Technologies (HTT). Hovorilo sa o tom, že Slovensko môže byť jedným z priekopníkov sľubovanej dopravy budúcnosti. Nič také sa však (minimálne zatiaľ) nekoná.
Ako totiž informuje Denník N, spolupráca vlády a HTT ďalej nepokračuje. Keď v roku 2016 obe strany podpísali memorandum, hovorilo sa najskôr o štúdiách uskutočniteľnosti a vybudovaní experimentálnej trasy. Tie sa mali následne rozvinúť až do reálnej prevádzky dopravy Hyperloop na trase Budapešť – Bratislava – Viedeň. Memorandum však vypršalo trištvrte roka po podpise. Neuskutočnila sa ani žiadna štúdia a firma dodala len prezentáciu a vizualizáciu projektu.
Úradu podpredsedu vlády, ktorý projekt zastrešoval, sa ani nepodarilo nájsť vhodné miesto na vybudovanie testovacej dráhy a vyvstali aj pochybnosti o „realizovateľnosti konceptu ako takého.“ Uvádza sa v oficiálnom vyhlásení spomínaného úradu pre Denník N. Spolupráca teda vyzerá v súčasnosti veľmi nereálne, ale z vyjadrení šéfa HTT, Davida Ahlborna, vyplýva, že Bratislava ešte nie je úplne odpísaná.
Spoločnosť chce odprezentovať plánovaný výskum a v hre je ešte aj iný projekt. Ten by mal prepojiť Bratislavu, Brno a Prahu, pričom HTT momentálne užšie spolupracuje s českými predstaviteľmi. Ahlborn dodal, že práve vykonávajú štúdiu uskutočniteľnosti. Keďže však spolupráca so slovenskou vládou momentálne nepokračuje, je otázne, ako sa situácia nakoniec skončí.
Sľubovaným možnostiam sa len približuje
Za myšlienkou Hyperloop dopravy stojí Elon Musk a tím inžinierov z jeho spoločností Tesla a SpaceX. Predstavenie prebehlo ešte v roku 2013 a koncept bol ponúknutý pod licenciou open source. Niekoľko firiem na základe dostupných dokumentov začalo budovať vlastné riešenia pre Hyperloop dopravu, mimo iných spomínané HTT aj viaceré univerzitné výskumné tímy.
Vlastný projekt vedie Musk v rámci spoločnosti SpaceX a veľa sa hovorí aj o aktivite jeho konkurenta Richarda Brunsona v rámci spoločnosti Virgin Hyperloop One. Práve firmy spomínaných podnikateľov sú podľa dostupných správ najďalej vo vývoji a pravidelne zverejňujú zábery z testovacích dráh.
Aj v súčasnosti je však technológia Hyperloop ďaleko za sľubovanými možnosťami. Špeciálne Hyperloop kapsule by mali umožniť prepravu pasažierov v nízkotlakových trubiciach pri rýchlosti presahujúcej 1200 kilometrov, dnes ešte nedosahujú ani polovicu a na minimálne vzdialenosti.
The winning team @WARR_Hyperloop showing @elonmusk their pod technology. Congratulations again to all who participated this year—you are helping create a more exciting future! pic.twitter.com/QYRwnjRg2W
— Hyperloop (@Hyperloop) 31. júla 2018
Súčasný rýchlostný rekord drží univerzitný tím WARR Hyperloop z Technickej univerzity v Mníchove. Výkon 457 kilometrov za hodinu dosiahli na nedávno skončenej súťaži usporadúvanej SpaceX. Predbehol tak zariadenie od Virgin Hyperloop One, ktoré dosiahlo rýchlosť 386 km/h. Problémom riešenia WARR Hyperloop je však aj veľkosť používanej kapsuly, ktorá je malá a neumožňuje prepravovať pasažierov.
Aj spoločnosť HTT, ktorá avizovala nový spôsob dopravy na Slovensku, ešte len buduje svoju experimentálnu dráhu vo francúzskom Toulouse. Od komerčného spustenia technológie sme, zdá sa ešte poriadne ďaleko.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ušetrila som 300 € a ostala veľmi prekvapená. Takto si z ChatGPT spravíš trénera a výživového poradcu
Hrozí jej úplný zákaz, teraz našli krízové riešenie. Veľký hráč chce Muskovi predať populárnu sociálnu sieť
Bitcoin sa prepadol na najnižšiu hodnotu od novembra, dnes však znova posilnil
Milovaný Windows tento rok končí. Microsoft núti 400 miliónov ľudí, aby si kúpili nový počítač
Raketový súboj medzi SpaceX a Blue Origin sa odkladá. Dnešný štart narušil nečakaný problém
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Majú zásoby 200 miliárd m³. Nečakaná krajina sa môže stať najväčším producentom plynu v Európe
- Slováci uvidia o pár hodín mimoriadne jasnú kométu. Objaví sa raz za 160 000 rokov a správa sa zvláštne
- Milovaný Windows tento rok končí. Microsoft núti 400 miliónov ľudí, aby si kúpili nový počítač
- Označujú ho za seriál desaťročia, teraz dostáva nástupcu. Známa služba čoskoro uvedie seriálový klenot
- Spoliehali sa na Rusov, teraz im hrozí nedostatok plynu. Európsky štát čelí „najprísnejším sankciám v histórii“
-
- Majú zásoby 200 miliárd m³. Nečakaná krajina sa môže stať najväčším producentom plynu v Európe
- Slováci uvidia o pár hodín mimoriadne jasnú kométu. Objaví sa raz za 160 000 rokov a správa sa zvláštne
- Milovaný Windows tento rok končí. Microsoft núti 400 miliónov ľudí, aby si kúpili nový počítač
- Označujú ho za seriál desaťročia, teraz dostáva nástupcu. Známa služba čoskoro uvedie seriálový klenot
- Spoliehali sa na Rusov, teraz im hrozí nedostatok plynu. Európsky štát čelí „najprísnejším sankciám v histórii“
-
- Majú zásoby 200 miliárd m³. Nečakaná krajina sa môže stať najväčším producentom plynu v Európe
- Slováci uvidia o pár hodín mimoriadne jasnú kométu. Objaví sa raz za 160 000 rokov a správa sa zvláštne
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Milovaný Windows tento rok končí. Microsoft núti 400 miliónov ľudí, aby si kúpili nový počítač
- Čakali sme viac ako 20 rokov. Nadzvuková éra je späť, nástupca Concorde poletí už čoskoro
Sú na nich extrémne závislí. Ďalšia veľká krajina obmedzuje používanie mobilov na školách
Nokia definitívne končí so smartfónmi. Legendárne meno sa sťahuje z trhu, jeho budúcnosť je nejasná
Chcú jednoznačne obmedziť Čínu. USA oznámili nové obmedzenia vývozu čipov
Dôveryhodný trik ohrozuje Slovákov. NBS varuje pred falošnými pracovníkmi, lákajú od ľudí citlivé údaje
Zlá správa pre motoristov na Slovensku. Ceny palív porastú, to však nemusí byť všetko
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené