Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.


Elektrické vozidlá s nulovou produkciou emisií sa čoraz výraznejšie presadzujú v automobilovej doprave. Solárna elektrina a šetrnejšie dopravné prostriedky sa však dostávajú aj na vodu.

Vodnú dopravu väčšinou zastupujú lode s dieselovými motormi, ktoré sú síce výkonné a spoľahlivé, no do ovzdušia vypúšťajú značné množstvo škodlivých látok. Holandská spoločnosť Port-Liner má však lepší nápad a na európsky trh uvádza novú flotilu elektrických lodí, ktoré využívajú „čistú“ energiu na dopravu nákladu po riekach. Domovom nových plavidiel budú prístavy v holandských mestách Amsterdam a Rotterdam, pričom elektrolode privítajú aj belgické Antverpy. Informuje odborný portál The Loadstar.

Náhrada za kamióny

Port-Liner už rozbieha výrobu, pričom prvých 5 menších lodí očakávajú v Antverpách už v priebehu leta. Holandská spoločnosť však pracuje aj na dvoch väčších elektrických plavidlách, ktoré by sa na vodu mohli dostať v priebehu jesene 2018. Na svojej palube pritom majú odviezť až 280 nákladných kontajnerov s dĺžkou približne 6 metrov. Premávať budú medzi Antverpami a mestom De Kempen na juhu Holandska, pričom ročne majú nahradiť až 23 000 kamiónov z ciest. Svojimi pokrokovými technológiami si preto vyslúžili aj prezývku: „Tesla lode“.

Unikátne batérie

Celkovo ide o projekt za takmer 100 miliónov eur, na ktorom sa sumou 7 miliónov eur podieľa aj Európska únia. Ďalších 200 000 do projektu za zelenšiu vodnú dopravu vložil prístav v Antverpách. Unikátna je pritom aj technológia batérií. Tie sa nachádzajú v špeciálnom kontajneri a nabíjajú sa samostatne na pevnine. Do úvahy teda prichádza aj rýchla výmena batérií, tak aby bola loď, čo najskôr opäť schopná plavby. Elektrinu pritom produkujú obnoviteľné zdroje energie, ako napríklad solárne a veterné elektrárne.

Nenechaj si ujsť
Sahara ako batéria Európy. Tuniská spoločnosť chce z Afriky dodávať solárnu energiu

Jeden z hlavných predstaviteľov spoločnosti Port-Liner, Ton van Meegen, hovorí aj o ďalšej výhode ich riešenia. Batériami v špeciálnom kontajneri totiž je údajne možné dovybaviť aj lode, ktoré už sú v prevádzke, čo hodnotí ako veľkú vzpruhu pre celý sektor so zelenou lodnou dopravou. Prvé elektrolode by sme tak v Holandsku a Belgicku mohli vidieť už cez leto. Postupne by malo byť ekologickejších čoraz viac plavidiel zabezpečujúcich prevoz nákladu po riekach a vodných kanáloch v Európe.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú