Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

S čoraz väčším počtom plnohodnotných elektromobilov, ktoré sú vhodné aj na každodenné používanie a dlhšie cesty, sa akoby vytráca potenciál a zmysel plug-in hybridných motorizácií. Spaľovák je totiž stále lepší pre niekoho, kto denne robí stovky kilometrov a elektromobilom sa už dá pohodlne absolvovať príležitostná 1 000 km cesta na dovolenku do Chorvátska.

Plug-in hybridná motorizácia je pre niekoho, kto predovšetkým jazdí v „okolo komína“, nabíja svoje auto doma a v prípade dlhšej cesty sa nechce starať o nabíjanie. Skupina zákazníkov, pre ktorých je ale plug-in hybrid výhodnejší než čistý spaľovák alebo elektromobil, je čoraz užšia.

Našťastie máme na trhu aj také plug-in hybridy, ktoré oproti väčšine vynikajú niektorými svojimi vlastnosťami. Jedným z nich je aj Mitsubishi Eclipse Cross PHEV s veľmi špecifickou kombináciou motorov a prevodovky. Je jedným z najzaujímavejších a najpraktickejších plug-in hybridov na súčasnom trhu.

V recenzii sa dozvieš:

  • Akú motorizáciu prináša Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
  • Ako sa prejavuje jazda s netypickou CVT pervodovkou
  • Aká je spotreba a čisto elektrický dojazd
  • Čo sú najväčšie výhody tohto auta
  • Kde Eclipse Cross radikálne zaostáva za konkurenciou
  • Pre koho je to ideálny plug-in hybrid

Mitsubishi Eclipse Cross prichádza s veľmi netradičnou kombináciou motorov. Benzínový, 2,4-litrový MIVEC motor dopĺňa až dvojica elektromotorov, pričom jeden poháňa prednú a druhý zadnú nápravu.

FonTech/Filip Šimovič

Celkový výkon tejto sústavy činí 138 kW (188 koní) a točivý moment dosahuje 332 Nm. Auto je vybavené pomerne CVT prevodovkou, ktorá má iba jeden stupeň. Prevod sa ale dokáže dynamicky meniť zmenou veľkosti prevodového kolesa, ktoré otáča remeňom, takže v podstate má táto prevodovka „nekonečno“ prevodových stupňov.

FonTech/Filip Šimovič

V praxi sa táto prevodovka pripomína jazdu elektromobilom. Zrýchľovanie je konštantné, bez akýchkoľvek „zásekov“ spôsobených preraďovaním prevodových stupňov. Jazda je teda hladká, no motor je pri akcelerácii rozhodne hlučnejší a pri zošliapnutom plyne v podstate „točí“ maximálne možné otáčky.

FonTech/Filip Šimovič

Vďaka dvojici elektromotorov je teda plug-in hybridné SUV prakticky v nízkych rýchlostiach permanentnou elektrickou štvorkolkou, čo sa nesmierne hodí pri ťažšom teréne, respektíve klzkejšom povrchu, nakoľko točivý moment elektromotorov sa dá omnoho lepšie kontrolovať a dávkovať na kolesá.

FonTech/Filip Šimovič

Ja som si Eclipse Cross vyskúšal iba v ľahšom teréne a musím povedať, že auto sa tu správalo veľmi dobre. Z pohonu bolo cítiť istotu, ktorú by som pri mestských SUV hľadal len márne. Mitsubishi Eclipse Cross je teda plnohodnotným SUV, ktoré sa neupravených ciest rozhodne nebojí.

FonTech/Filip Šimovič

V súvislosti s tým mi ihneď napadlo, ako sa takéto auto dá využívať v kombinácii s jeho ďalšou silnou stránkou, ktorou je možnosť napájať elektrické zariadenia vďaka 220 V zásuvke v kufri. Maximálny výkon, ktorý je z nej možné dostať, je až 1 500 W, takže majiteľ môže napájať napríklad rýchlovarnú kanvicu, prenosný varič, či náradie ako elektrická pílka alebo kotúčová brúska.

FonTech/Filip Šimovič

Viem si teda predstaviť, že by som s týmto autom šiel niekam mimo civilizáciu, pričom by som si mohol komfortne zohriať vodu, uvariť obed, alebo si niekoľkokrát v rade nabiť notebook a smartfón.

FonTech/Filip Šimovič

Batéria plug-in hybridného Eclipse Cross má totiž 13,8 kWh, čo vystačí na viac než 9 hodín nepretržitého napájania zariadenia s maximálnym príkonom 1 500 W. Ak by sa batéria vybila, stačí jednoducho naštartovať motor, zapnúť režim dobíjania batérie a motor sa premení na generátor, ktorý behom pár desiatok minút akumulátor dobije. Mimochodom, plug-in hybridné SUV od Mitsubishi podporuje aj rýchle nabíjanie. Máme tu síce starší konektor Chademo, no plné nabitie zaberie zhruba 25 minút, čo je absolútne fantastické.

FonTech/Filip Šimovič

Tu sa samozrejme nebavíme o nejakej ekológii, nakoľko pri nabíjaní batérie týmto spôsobom sa produkuje značné množstvo emisií. Využívať Eclipse Cross ako prenosný generátor elektrickej energie je ale niečo, čo ocení množstvo jeho majiteľov a je zvláštne, že podobnú funkciu dnes postrádajú prakticky všetky ostatné plug-in hybridy na trhu.

Plug-in hybrid Mitsubishi Eclipse Cross dokáže jazdiť vybitý aj za 8 €/100 km

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV je ale v prvom rade auto, a to sa využíva na jazdenie. Ako som naznačil už v úvode, auto ma prekvapilo mimoriadne priaznivou mestskou spotrebou aj s vybitou batériou.

FonTech/Filip Šimovič

Väčšina plug-in hybridov totiž s vybitým akumulátorom hltá benzín ako superšporty, no Eclipse Cross dokáže v meste jazdiť so spotrebou 5-6 l/100 km. S nabitou batériou sa dá pochopiteľne jazdiť s nulovou spotrebou benzínu, no takto som prešiel maximálne 40 km.

FonTech/Filip Šimovič

Auto si totiž necháva určitú rezervu a batéria sa nevybije až na nulu. Táto energia sa následne využíva pri plachtení, zrýchľovaní a podobne. Vozidlo si ju priebežne dobíja za pomoci rekuperácie, ale aj pomocou spaľovacieho motora.

Tri tipy, ako jazdiť s plug-in hybridom čo najefektívnejšie:
  1. Nabíjaj vždy, keď je to možné
    • Aby si čo najviac znížil benzínovú spotrebu, pripoj auto k nabíjačke vždy keď stojí
    • Aj krátke polhodinové „pricucnutie“ vie dobiť energiu na pár kilometrov čisto elektrickej jazdy
  2. Elektrinu využívaj primárne v meste
    • Jazdu v elektrickom režime si šetri primárne do mesta
    • Tam, kde majú spaľováky najväčšiu spotrebu, teda v meste, je paradoxne elektromotor najúspornejší
    • Pri jazde po diaľnici naopak primárne jazdi na benzín, alebo využi hybridný režim, ktorý sám prepína medzi spaľovacím motorom a elektromotorom
  3. Jazdi plynulo s ľahkou nohou
    • Jazda s ľahkou nohou na plyne dokáže zvýšiť elektrický dojazd v meste o niekoľko kilometrov
    • Ak sa chceš elektrickým dojazdom priblížiť čo najviac k WLTP hodnote, brzdi jemne, aby si čo najviac využíval rekuperáciu

O niečo horšie je už na tom Eclipse Cross na diaľnici. Tempomat nastavený na 120 km/h vytiahol spotrebu na 9,1 l/100 km a po zvýšení na 130 km/h bola priemerná spotreba až 10,5 l/100 km. Vzhľadom na to, že sa ale jedná o veľké a hranaté SUV s dvomi elektromotormi a 2,4 l atmosferickým benzínovým motorom, výsledné spotreby nie sú až takou katastrofou.

FonTech/Filip Šimovič

Žiaľ, kritiku musím smerovať na interiér a systémy, ktoré sú zastaralé a mal som pocit, akoby som sedel v aute z roku 2010. Nevadia mi hardvérové tlačidlá, ktorých je tu požehnane. Práve naopak, ich prítomnosť mi znovu ukázala, že fyzické tlačidlo sa dá nahmatať ľahšie a rýchlejšie, než ťukať niekde do displeja.

Problém je ale v samotnom infotainmente, ktorý má na dnešné pomery tragickú grafiku a menu je až zbytočne komplikované. Na nájdenie niektorých funkcií som potreboval doslova celé minúty. Absolútne mi neprekáža to, že pred vodičom sú klasické budíky a menší displej palubného počítača.

FonTech/Filip Šimovič

Informácie na tomto displeji sa prepínajú tlačidlami pod volantom, no aj tu sa mi podarilo preklikať do tak komplikovaného menu, že som ho v momente radšej zatvoril. Či chceme, alebo nie, dnešná doba je digitálna a automobilky sa tomu musia prispôsobiť. Jednoducho povedané „musia ísť s dobou“, čo Mitsubishi nejde.

FonTech/Filip Šimovič

Naopak chválim, že systémy núdzového brzdenia či systém varovania pred vybočením z jazdného pruhu majú svoje vlastné tlačidlá a dajú sa vždy v prípade potreby vypnúť či zapnúť behom sekundy. Nie je teda nutné hľadať ich v menu, no aj tak by som prijal systém, ktorý je prehľadnejší a jednoduchší na používanie. Nehovoriac o bezdrôtovom Apple CarPlay, ktoré je dnes už štandardom, no v tomto prípade to ide iba káblom.

FonTech/Filip Šimovič

Je však možné, že niekomu bude takýto interiér vyhovovať. Je to proste „stará škola“ a niektorí ľudia môžu všadeprítomné hardvérové prvky v tejto digitálnej dobe stále preferovať. Tí sa budú cítiť v interiéri Eclispe Cross „ako doma“.

Zhodnotenie

„Klasické auto s moderným pohonom.“ Toto je asi najpresnejšia definícia plug-in hybridu Mitsubishi Eclipse Cross. S cenovkou začínajúcou na takmer 38 000 € ide o jedno z tých cenovo dostupnejších plug-in hybridných SUV, no jeho terénnymi schopnosťami prekoná aj drahšiu konkurenciu.

Testovaná verzia mala najvyššiu výbavu, čo sa odzrkadlilo aj na cenovke vyše 50 000 €, no myslím si, že najvyšší stupeň výbavy v tomto aute nie je nutnosťou. Za cenu do 40 000 € sa dá Eclipse Cross veľmi pekne nakonfigurovať so všetkým, čo bežný majiteľ potrebuje. A kto by mohol byť typickým majiteľom plug-in hybridného Japonca?

Človek, ktorý nemá v obľube veľké a všade prítomné displeje, ktorý uprednostňuje klasické stlačenie tlačidla a ktorý nerobí tisíce kilometrov za mesiac. Eclipse Cross je pre niekoho, kto má chalupu niekde v horách, kto rád chodí mimo civilizáciu, napríklad na rybačku a pritom miluje komfort v podobe teplého jedla či kávy, ktorú si môže pripraviť s využitím elektriny priamo z auta.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú