Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Najväčším zabijakom dojazdu elektrických áut je diaľnica. Elektromobily sú mimoriadne efektívne vozidlá, ktoré dosahujú nízky koeficient odporu vzduchu. Pri vyšších rýchlostiach je ale odpor vzduchu väčší, a preto výrazne narastá aj spotreba.

Nemecký portál AutoBild sa pozrel na diaľničný dojazd až 36 elektromobilov, niektoré modely milo prekvapili, iné  sklamali.

Ako teda narastá rýchlosť jazdy, rastie aj spotreba elektrickej energie a pri diaľničnom tempe 130 km/h sa môže vyšplhať až takmer na dvojnásobok toho, koľko elektromobil spotrebuje v meste.

Pri našich testoch elektromobilov sme zaznamenávali diaľničné spotreby od 24 kWh/100 km až po spomínaných 30 kWh/100 km v závislosti od veľkosti a efektivity daného vozidla.

Diaľničný krížnik niečo stojí

Nemci sa rozhodli porovnať diaľničný dojazd až 36 elektromobilov. Na posledných priečkach sa pochopiteľne umiestnili menšie autá určené primárne do mesta. S niektorými modelmi by si pri konštantnej rýchlosti 130 km/h neprešiel ani 200 km bez zastávky na nabíjanie.

Naopak kráľom testu sa stal Mercedes EQS vo verzii 450+, s ktorým prešli až 482 km, čo je už veľmi slušná hodnota. V kombinácii so 170 kW DC nabíjaním môžeme Mercedes EQS s čistým svedomím nazvať elektrickým diaľničným krížnikom.

EQS je však auto z tej najvyššej cenovej kategórie a rozhodne si ho nemôže dovoliť každý. Veľmi dobré výsledky však dosiahli aj podstatne lacnejšie modely, ako Hyundai Kona Electric či Škoda Enyaq iV 80. Obe tieto autá hravo prešli cez 300 km.

Na plný plyn by to bolo horšie

Na nemeckej diaľnici sa však dá na niektorých úsekoch jazdiť aj neobmedzenou rýchlosťou a takúto jazdu elektromobilom sme nedávno vyskúšali aj my. Do Nemecka sme sa vybrali na VW ID.4 GTX.

Úvodných 11 kilometrov bolo najrýchlejších, respektíve to bol najdlhší úsek, na ktorom sme dokázali ísť kontinuálne takmer na plný plyn. Priemerná rýchlosť na tomto úseku sa dostala na 160 km/h a spotreba sa šplhala k 45 kWh/100 km.

FonTech

Už po 50 km jazdy nám priemerná rýchlosť klesla na 150 km/h a rovnako klesla aj spotreba na 36,6 kWh/100 km. Celý diaľničný trip, na ktorom sme spotrebu testovali, meral 140 km. Od odpočívadla k odpočívadlu sme dosiahli priemernú rýchlosť 135 km/h a spotreba sa dostala na 33 kWh/100 km.

Ak by sme mali úplne prázdnu diaľnicu a naozaj by sme mohli ísť väčšinu trasy na plný plyn, na jedno nabitie by sme dokázali prejsť maximálne 170 km. Aj to by sme museli mať auto nabité na 100 % a jazdiť by sme museli do úplného vybitia.

Ako ale ukázala prax, na plný plyn to v bežnej premávke nonstop proste nejde. Prvých 50 km na nemeckej diaľnici oveľa lepšie odráža realitu. So spotrebou 36,6 kWh/100 km by sme dokázali prejsť 210 km.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú