Toto je historicky najväčšia zákazka na elektrické kamióny v Európe. 1000 ťahačov pôjde do jednej firmy
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
V článku boli použité materiály TASR.
Spoločnosť Volvo Truck dostala od švajčiarskeho stavebného koncernu Holcim objednávku na 1000 elektrických kamiónov počas nasledujúcich siedmich rokov. Automobilka v pondelok uviedla, že ide o najväčšiu objednávku na elektrické nákladné vozidlá v jej histórii. Finančné podrobnosti dohody nezverejnila. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Reuters.
Prvých 130 kamiónov má Volvo dodať od štvrtého kvartála tohto roka do konca roka 2024. Vozidlá chce Holcim používať v rôznych európskych krajinách vrátane Francúzska, Nemecka, Švajčiarska a Británie.
Volvo Trucks si predsavzala zvýšiť do roku 2030 podiel elektrických kamiónov na celkovom predaji svojich nákladných áut na 50 %. Vzhľadom na očakávaný nárast dopytu po elektrických autách spoločnosť zvyšuje produkciu vo svojich troch závodoch vo Švédsku, Francúzsku a Nemecku. V treťom štvrťroku 2023 plánuje začať výrobu v Belgicku.
Volvo Trucks tiež pracuje na vývoji nákladných áut poháňaných vodíkom. Uviesť na trh ich plánuje v druhej polovici tohto desaťročia.
Elektrické kamióny už testovali naprieč Európou
Mnoho ľudí si ešte stále myslí, že elektromobilita nemá v ťažkej nákladnej doprave žiadnu šancu presadiť sa. Ako sme informovali, švajčiarska dopravná firma sa aj napriek prakticky neexistujúcej európskej infraštruktúre nabíjačiek pre kamióny rozhodla, že vypraví elektrické Volvo FH Electric na cestu dlhú 3 000 km. Vodič Valentin „Balint“ Schnell zhodnotil, že elektrické kamióny rozhodne majú budúcnosť, zatiaľ je však takáto cesta skôr trápením.
Rovnako, ako napredujú osobné elektromobily, vo vývoji sa posúvajú aj elektrické ťahače. Dôkazom je napríklad Tesla Semi, ktorá dokáže plne naložená prejsť 800 km na jedno nabitie. Elektrický ťahač Volvo má pritom dojazd iba okolo 300 km, čo je takmer tretina dojazdu Tesly.
S lepším ťahačom a dostatkom nabíjačiek by to nebol žiaden problém
Schnell túto cestu úspešne dokončil, čo je pozitívna správa vzhľadom na to, že išlo vôbec o prvý takýto pokus s batériovým ťahačom. Cesta mu ale zabrala týždeň, čo je v porovnaní so štyrmi dňami na spaľovacom kamióne pomerne veľký rozdiel.
Je ale nutné poznamenať, že Valentin nabíjal iba na nabíjačkách pre osobné elektromobily, nakoľko nabíjacia infraštruktúra pre kamióny zatiaľ v Európe chýba. Cestu tak sprevádzalo dôkladné plánovanie zastávok na nabíjanie. Tie musel vodič zosúladiť s povinnými prestávkami, čo plánovanie ešte viac komplikovalo. Častokrát sa teda dostal do situácie, kedy musel improvizovať a na konci sa mu elektrický ťahač takmer vybil.
Počas cesty teda absolvoval približne 20 zastávok na nabíjanie. Niekedy sa tiež stalo, že nabíjacia stanica, na ktorú dorazil, bola obsadená a musel čakať. Na iných staniciach naopak v dôsledku veľkého počtu nabíjaných elektromobilov nebol schopný dosiahnuť maximálny nabíjací výkon, čo opäť predlžovalo čas cesty.
Najhoršiu situáciu zažil na konci cesty, kedy sa mu ťahač takmer vybil. V kabíne údajne „nič nefungovalo“, no napriek tomu sa úspešne „doplazil“ do cieľa.
S lepšími ťahačmi a plnohodnotnou nabíjacou infraštruktúrou pre elektrické kamióny by ale dokázal cestu absolvovať rovnako rýchlo ako s bežným naftovým kamiónom. Pre švajčiarsku prepravnú firmu je ale najdôležitejší fakt, že počas tejto cesty ušetrili až 3 tony CO2. Do konca roka chce firma nakúpiť ďalších 18 elektrických ťahačov.
Na Teslu Semi sa zatiaľ ostatní nechytajú
Podobne ako pri osobných elektromobiloch, aj v segmente ťahačov je aktuálne lídrom Tesla, ktorá už dodala prvé kusy ťahača Semi svojim zákazníkom.
Odporcovia a dokonca ani mnohí fanúšikovia Tesly neverili, že tento ťahač dokáže prejsť po diaľnici 800 km bez zastávky na nabíjanie. Spoločnosti sa to však podarilo a za zmienku stojí aj profil trasy, kde bol jeden väčší kopec s výškou cez 1 000 m.n.m a druhá polovica bola mierne zvlnená.
Za týmto skvelým dojazdom stojí predovšetkým mimoriadna efektivita, ktorá je výsledkom skvelej aerodynamiky a prepracovaného pohonu. Tesla Semi je ako náboj. Neštandardný tvar ťahača rapídne znižuje odpor vzduchu, čím znižuje spotrebu vozidla a maximalizuje plachtenie.
Druhým dôležitým prvkom je trojmotorový pohon podobne, ako to majú Plaid verzie osobných elektromobilov Tesla. Jeden mimoriadne efektívny elektromotor poháňa ťahač pri konštantnej jazde na diaľnici, zatiaľ čo dvojica ďalších elektromotorov sa zapája iba pri zrýchľovaní.
Na diaľničnú rýchlosť sa vďaka tomu plne naložený ťahač s nákladom 40 ton dostane už pod 20 sekúnd. Tesla uviedla, že Semi je až trikrát výkonnejší než bežné dieselové ťahače. Ťahač dokonca dokáže zrýchľovať plne naložený aj pri 6 % stúpaní, čo Tesla ukázala aj na samotnej prezentácii:
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
RECENZIA Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
Ušetríš tisíce eur. Našli sme najlepší spôsob, ako kúpiť jazdený elektromobil
Toto Tesla prepískla. Každý majiteľ Cybertrucku ho musí vrátiť, inak riskuje smrť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
-
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
-
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Ušetríš tisíce eur. Našli sme najlepší spôsob, ako kúpiť jazdený elektromobil
Blížime sa k tragédii. Nadnormálne teploty spôsobili skoré nástupy životných fáz rastlín
TikTok reaguje na ultimátum EÚ, zabránila možnej pokute
Zvitky z Herkulanea pomohli nájsť miesto pochovania Platóna
Slovnaft čaká vo svojej rafinérii odstávky, opätovný nábeh potrvá
Právo na opravu v novej smernici slovenskí europoslanci privítali
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené