Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V článku boli použité materiály TASR.

Spoločnosť Volvo Truck dostala od švajčiarskeho stavebného koncernu Holcim objednávku na 1000 elektrických kamiónov počas nasledujúcich siedmich rokov. Automobilka v pondelok uviedla, že ide o najväčšiu objednávku na elektrické nákladné vozidlá v jej histórii. Finančné podrobnosti dohody nezverejnila. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Reuters.

Prvých 130 kamiónov má Volvo dodať od štvrtého kvartála tohto roka do konca roka 2024. Vozidlá chce Holcim používať v rôznych európskych krajinách vrátane Francúzska, Nemecka, Švajčiarska a Británie.

Volvo Trucks si predsavzala zvýšiť do roku 2030 podiel elektrických kamiónov na celkovom predaji svojich nákladných áut na 50 %. Vzhľadom na očakávaný nárast dopytu po elektrických autách spoločnosť zvyšuje produkciu vo svojich troch závodoch vo Švédsku, Francúzsku a Nemecku. V treťom štvrťroku 2023 plánuje začať výrobu v Belgicku.

Volvo Trucks tiež pracuje na vývoji nákladných áut poháňaných vodíkom. Uviesť na trh ich plánuje v druhej polovici tohto desaťročia.

Elektrické kamióny už testovali naprieč Európou

Mnoho ľudí si ešte stále myslí, že elektromobilita nemá v ťažkej nákladnej doprave žiadnu šancu presadiť sa. Ako sme informovali, švajčiarska dopravná firma sa aj napriek prakticky neexistujúcej európskej infraštruktúre nabíjačiek pre kamióny rozhodla, že vypraví elektrické Volvo FH Electric na cestu dlhú 3 000 km. Vodič Valentin „Balint“ Schnell zhodnotil, že elektrické kamióny rozhodne majú budúcnosť, zatiaľ je však takáto cesta skôr trápením.

Rovnako, ako napredujú osobné elektromobily, vo vývoji sa posúvajú aj elektrické ťahače. Dôkazom je napríklad Tesla Semi, ktorá dokáže plne naložená prejsť 800 km na jedno nabitie. Elektrický ťahač Volvo má pritom dojazd iba okolo 300 km, čo je takmer tretina dojazdu Tesly.

Aj napriek tomu sa firma rozhodla prepraviť 20 ton pomarančov zo Španielska do Švajčiarska. Celý výlet aj so spiatočnou bol dlhý 3 000 km a s bežným naftovým ťahačom zaberie táto cesta Valentinovi štyri dni.
S lepším ťahačom a dostatkom nabíjačiek by to nebol žiaden problém

Schnell túto cestu úspešne dokončil, čo je pozitívna správa vzhľadom na to, že išlo vôbec o prvý takýto pokus s batériovým ťahačom. Cesta mu ale zabrala týždeň, čo je v porovnaní so štyrmi dňami na spaľovacom kamióne pomerne veľký rozdiel.

Volvo Trucks Schweiz/Facebook

Je ale nutné poznamenať, že Valentin nabíjal iba na nabíjačkách pre osobné elektromobily, nakoľko nabíjacia infraštruktúra pre kamióny zatiaľ v Európe chýba. Cestu tak sprevádzalo dôkladné plánovanie zastávok na nabíjanie. Tie musel vodič zosúladiť s povinnými prestávkami, čo plánovanie ešte viac komplikovalo. Častokrát sa teda dostal do situácie, kedy musel improvizovať a na konci sa mu elektrický ťahač takmer vybil.

Počas cesty teda absolvoval približne 20 zastávok na nabíjanie. Niekedy sa tiež stalo, že nabíjacia stanica, na ktorú dorazil, bola obsadená a musel čakať. Na iných staniciach naopak v dôsledku veľkého počtu nabíjaných elektromobilov nebol schopný dosiahnuť maximálny nabíjací výkon, čo opäť predlžovalo čas cesty.

Volvo Trucks Schweiz/Facebook

Najhoršiu situáciu zažil na konci cesty, kedy sa mu ťahač takmer vybil. V kabíne údajne „nič nefungovalo“, no napriek tomu sa úspešne „doplazil“ do cieľa.

S lepšími ťahačmi a plnohodnotnou nabíjacou infraštruktúrou pre elektrické kamióny by ale dokázal cestu absolvovať rovnako rýchlo ako s bežným naftovým kamiónom. Pre švajčiarsku prepravnú firmu je ale najdôležitejší fakt, že počas tejto cesty ušetrili až 3 tony CO2. Do konca roka chce firma nakúpiť ďalších 18 elektrických ťahačov.

Na Teslu Semi sa zatiaľ ostatní nechytajú

Podobne ako pri osobných elektromobiloch, aj v segmente ťahačov je aktuálne lídrom Tesla, ktorá už dodala prvé kusy ťahača Semi svojim zákazníkom.

Odporcovia a dokonca ani mnohí fanúšikovia Tesly neverili, že tento ťahač dokáže prejsť po diaľnici 800 km bez zastávky na nabíjanie. Spoločnosti sa to však podarilo a za zmienku stojí aj profil trasy, kde bol jeden väčší kopec s výškou cez 1 000 m.n.m a druhá polovica bola mierne zvlnená.

Za týmto skvelým dojazdom stojí predovšetkým mimoriadna efektivita, ktorá je výsledkom skvelej aerodynamiky a prepracovaného pohonu. Tesla Semi je ako náboj. Neštandardný tvar ťahača rapídne znižuje odpor vzduchu, čím znižuje spotrebu vozidla a maximalizuje plachtenie.

Druhým dôležitým prvkom je trojmotorový pohon podobne, ako to majú Plaid verzie osobných elektromobilov Tesla. Jeden mimoriadne efektívny elektromotor poháňa ťahač pri konštantnej jazde na diaľnici, zatiaľ čo dvojica ďalších elektromotorov sa zapája iba pri zrýchľovaní.

Na diaľničnú rýchlosť sa vďaka tomu plne naložený ťahač s nákladom 40 ton dostane už pod 20 sekúnd. Tesla uviedla, že Semi je až trikrát výkonnejší než bežné dieselové ťahače. Ťahač dokonca dokáže zrýchľovať plne naložený aj pri 6 % stúpaní, čo Tesla ukázala aj na samotnej prezentácii:

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú