Toto je historicky najväčšia zákazka na elektrické kamióny v Európe. 1000 ťahačov pôjde do jednej firmy
V článku boli použité materiály TASR.
Spoločnosť Volvo Truck dostala od švajčiarskeho stavebného koncernu Holcim objednávku na 1000 elektrických kamiónov počas nasledujúcich siedmich rokov. Automobilka v pondelok uviedla, že ide o najväčšiu objednávku na elektrické nákladné vozidlá v jej histórii. Finančné podrobnosti dohody nezverejnila. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Reuters.
Prvých 130 kamiónov má Volvo dodať od štvrtého kvartála tohto roka do konca roka 2024. Vozidlá chce Holcim používať v rôznych európskych krajinách vrátane Francúzska, Nemecka, Švajčiarska a Británie.
Volvo Trucks si predsavzala zvýšiť do roku 2030 podiel elektrických kamiónov na celkovom predaji svojich nákladných áut na 50 %. Vzhľadom na očakávaný nárast dopytu po elektrických autách spoločnosť zvyšuje produkciu vo svojich troch závodoch vo Švédsku, Francúzsku a Nemecku. V treťom štvrťroku 2023 plánuje začať výrobu v Belgicku.
Volvo Trucks tiež pracuje na vývoji nákladných áut poháňaných vodíkom. Uviesť na trh ich plánuje v druhej polovici tohto desaťročia.
Elektrické kamióny už testovali naprieč Európou
Mnoho ľudí si ešte stále myslí, že elektromobilita nemá v ťažkej nákladnej doprave žiadnu šancu presadiť sa. Ako sme informovali, švajčiarska dopravná firma sa aj napriek prakticky neexistujúcej európskej infraštruktúre nabíjačiek pre kamióny rozhodla, že vypraví elektrické Volvo FH Electric na cestu dlhú 3 000 km. Vodič Valentin „Balint“ Schnell zhodnotil, že elektrické kamióny rozhodne majú budúcnosť, zatiaľ je však takáto cesta skôr trápením.
Rovnako, ako napredujú osobné elektromobily, vo vývoji sa posúvajú aj elektrické ťahače. Dôkazom je napríklad Tesla Semi, ktorá dokáže plne naložená prejsť 800 km na jedno nabitie. Elektrický ťahač Volvo má pritom dojazd iba okolo 300 km, čo je takmer tretina dojazdu Tesly.
S lepším ťahačom a dostatkom nabíjačiek by to nebol žiaden problém
Schnell túto cestu úspešne dokončil, čo je pozitívna správa vzhľadom na to, že išlo vôbec o prvý takýto pokus s batériovým ťahačom. Cesta mu ale zabrala týždeň, čo je v porovnaní so štyrmi dňami na spaľovacom kamióne pomerne veľký rozdiel.
Je ale nutné poznamenať, že Valentin nabíjal iba na nabíjačkách pre osobné elektromobily, nakoľko nabíjacia infraštruktúra pre kamióny zatiaľ v Európe chýba. Cestu tak sprevádzalo dôkladné plánovanie zastávok na nabíjanie. Tie musel vodič zosúladiť s povinnými prestávkami, čo plánovanie ešte viac komplikovalo. Častokrát sa teda dostal do situácie, kedy musel improvizovať a na konci sa mu elektrický ťahač takmer vybil.
Počas cesty teda absolvoval približne 20 zastávok na nabíjanie. Niekedy sa tiež stalo, že nabíjacia stanica, na ktorú dorazil, bola obsadená a musel čakať. Na iných staniciach naopak v dôsledku veľkého počtu nabíjaných elektromobilov nebol schopný dosiahnuť maximálny nabíjací výkon, čo opäť predlžovalo čas cesty.
Najhoršiu situáciu zažil na konci cesty, kedy sa mu ťahač takmer vybil. V kabíne údajne „nič nefungovalo“, no napriek tomu sa úspešne „doplazil“ do cieľa.
S lepšími ťahačmi a plnohodnotnou nabíjacou infraštruktúrou pre elektrické kamióny by ale dokázal cestu absolvovať rovnako rýchlo ako s bežným naftovým kamiónom. Pre švajčiarsku prepravnú firmu je ale najdôležitejší fakt, že počas tejto cesty ušetrili až 3 tony CO2. Do konca roka chce firma nakúpiť ďalších 18 elektrických ťahačov.
Na Teslu Semi sa zatiaľ ostatní nechytajú
Podobne ako pri osobných elektromobiloch, aj v segmente ťahačov je aktuálne lídrom Tesla, ktorá už dodala prvé kusy ťahača Semi svojim zákazníkom.
Odporcovia a dokonca ani mnohí fanúšikovia Tesly neverili, že tento ťahač dokáže prejsť po diaľnici 800 km bez zastávky na nabíjanie. Spoločnosti sa to však podarilo a za zmienku stojí aj profil trasy, kde bol jeden väčší kopec s výškou cez 1 000 m.n.m a druhá polovica bola mierne zvlnená.
Za týmto skvelým dojazdom stojí predovšetkým mimoriadna efektivita, ktorá je výsledkom skvelej aerodynamiky a prepracovaného pohonu. Tesla Semi je ako náboj. Neštandardný tvar ťahača rapídne znižuje odpor vzduchu, čím znižuje spotrebu vozidla a maximalizuje plachtenie.
Druhým dôležitým prvkom je trojmotorový pohon podobne, ako to majú Plaid verzie osobných elektromobilov Tesla. Jeden mimoriadne efektívny elektromotor poháňa ťahač pri konštantnej jazde na diaľnici, zatiaľ čo dvojica ďalších elektromotorov sa zapája iba pri zrýchľovaní.
Na diaľničnú rýchlosť sa vďaka tomu plne naložený ťahač s nákladom 40 ton dostane už pod 20 sekúnd. Tesla uviedla, že Semi je až trikrát výkonnejší než bežné dieselové ťahače. Ťahač dokonca dokáže zrýchľovať plne naložený aj pri 6 % stúpaní, čo Tesla ukázala aj na samotnej prezentácii:
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Elektromobil alebo hybrid? Tento typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
Luxusný Maybach má nového rivala. Nečakaná „automobilka“ ukázala obrovskú beštiu s 1000 koňmi
Zvýšia ti dojazd aj komfort. Experti poradili 5 tipov, ako správne používať elektromobil v zime
Čínske elektromobily sú vraj nebezpečné. Joe Biden zakázal ich vstup na trh USA
Historický úspech čínskej automobilky. Japonského giganta prekonala na jeho vlastnom trhu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Trumpov „agresívny štart“: Vyše 100 exekutívnych nariadení a radikálne zmeny. Na čo všetko sa americký prezident chystá? (ANALÝZA)
Putin aj Zelenskyj vyjadrili vôľu spolupracovať s Trumpom. Prehľad najdôležitejších bodov inaugurácie
Slovenskí vodiči nepoznajú dôležité pravidlo 50=50. V týchto situáciách je kľúčom k bezpečnosti (PREHĽAD)
Prípad Bajmak: Najväčší politický proces v dejinách moderného Ruska, ktorý obletel svet
SHMÚ vydáva výstrahy v slovenských krajoch. Varuje pred cestným nebezpečenstvom (PREDPOVEĎ)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
-
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
- Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
Vedci objavili „vitamín dlhovekosti“. Zázračné huby spomaľujú stárnutie, má to však jeden háčik
Šanca ušetriť je preč. Veľký operátor na Slovensku zdvihne cenu známej služby
Ceny energií stále rastú. Za všetko môže jeden kľúčový faktor, najviac zdražie tento druh plynu
Prevrat v medicíne: Šírenie Parkinsonovej choroby sa dá zastaviť, nový liek zachráni milióny ľudí
ChatGPT má skrytú „fintu“, o ktorej Slováci stále netušia. Zlepší ti kľúčovú vec (+návod)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Trumpov „agresívny štart“: Vyše 100 exekutívnych nariadení a radikálne zmeny. Na čo všetko sa americký prezident chystá? (ANALÝZA)
Putin aj Zelenskyj vyjadrili vôľu spolupracovať s Trumpom. Prehľad najdôležitejších bodov inaugurácie
Slovenskí vodiči nepoznajú dôležité pravidlo 50=50. V týchto situáciách je kľúčom k bezpečnosti (PREHĽAD)
Prípad Bajmak: Najväčší politický proces v dejinách moderného Ruska, ktorý obletel svet
SHMÚ vydáva výstrahy v slovenských krajoch. Varuje pred cestným nebezpečenstvom (PREDPOVEĎ)
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené