Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Zástancovia elektromobility prezentujú ako jeden z hlavných benefitov elektrických áut „nulové“ servisné náklady takýchto vozidiel. To samozrejme nie je pravda, respektíve slovo „nulové“ nemôžeme brať doslovne. Youtuber z kanála Akcelerace Electric sa pozrel na to, koľko stojí servis Hyundai Ioniq 5 pri nájazde takmer 100 000 km.

Elektrické autá musia paradoxne chodiť na servis častejšie ako autá so spaľovacími motormi. Takýto prístup možno mnohým na prvý pohľad nedáva žiaden zmysel. V elektromobile netreba meniť olej každých 20 000 km, tak prečo by mali tieto autá navštevovať mechanikov niekedy aj po 15-tisíc kilometroch?

Futuristický dizajn, ktorý ťa posadí na zadok. Takto vyzerá Hyundai Ioniq 5

Nuž, dôvodov je niekoľko. Mnoho automobiliek nastavuje časté servisné intervaly skôr preventívne, kým svoj prístup k elektromobilom nevyladia. Moderátor z kanála Akcelerace Electric na záver však skonštatoval, že je vlastne divné, prečo niektoré spaľováky navštevujú servisy až po 30 000 km a 15-tisícový interval nepovažuje za nič tragické.

Napriek častejším prehliadkam je servis lacnejší

Aj keď musí elektromobil Hyundai Ioniq 5 navštíviť servis každých 15-tisíc kilometrov, tak po nájazde vyše 90 000 km bol servis lacnejší ako v prípade spaľovacej Audi SQ7, kde iba prvá prehliadka stála 1 184 €.

Naopak prvá prehliadka elektromobilu bola zo všetkých najlacnejšia a stála 186 €. Najdrahší servis prišiel po 60 000 km, kedy si servis zaúčtoval až 832 €. Celkovo po šiestich servisných prehliadkach a nájazde vyše 90-tisíc kilometrov majiteľ zaplatil dokopy 2 559 €.

Na prvý pohľad sa to môže zdať veľa, no v porovnaní so spaľovákom ide o podstatne nižšiu čiastku. V cene posledného servisu za 584 € ale bola prakticky kompletná prehliadka vozidla od bŕzd, zavesenia, geometrie až po všetky kvapaliny v elektromobile.

Nižšie servisné náklady elektromobilov potvrdili aj reálne dáta

To, že za servis elektrického auta zaplatíš menej, nie je žiadnym tajomstvom. Už v minulosti sme informovali o štúdii, ktorá porovnáva servisné náklady elektromobilu a spaľováku.

Podľa dát amerického úradu na webe energy.gov sú servisné náklady spaľováku v prepočte 0,085 € na jednu míľu (1,6 km). V prípade hybridných vozidiel je táto suma o niečo nižších 0,079 € na míľu.

NIO

Servisné náklady v prípade plug-in hybridov predstavujú 0,075 € na míľu. Rozdiely medzi týmito typmi áut nie sú až tak priepastné, čo je zapríčinené tým, že aj hybrid a plug-in hybrid stále používa spaľovací motor, kde jednoducho určité úkony (napríklad výmenu oleja, filtra a rozvodov) treba aj tak vykonať.

Potom sú tu ale čisto batériové elektromobily, ktorých servisné náklady predstavujú len 0,051 € na jednu míľu, čo je v porovnaní s bežným spaľovákom až o 40 % menej.

Ako môžeš vidieť, pri elektromobile v podstate odpadajú všetky servisné úkony spojené so spaľovacím motorom a klasickou prevodovkou, ktorá pri drvivej väčšine elektromobilov chýba.

Navyše, interval niektorých úkonov, ktoré treba vykonať pri spaľováku aj pri elektromobile, sa môže líšiť. Vypichnúť môžeme napríklad výmenu brzdových kotúčov a platničiek. Vzhľadom na to, že elektromobily v značnej miere pri brzdení využívajú rekuperáciu, hydraulické brzdy neopotrebujú tak rýchlo.

S elektromobilom ušetríš až 60 %

Aj keď vyššie spomenuté čísla jasne dokazujú, že elektromobil je lacnejší na prevádzku aj z pohľadu servisu, spoločnosť Hertz odhalila, koľko s flotilou elektromobilov dokázala reálne ušetriť.

Na nedávnom stretnutí akcionárov prezradila, že s novými Teslami, ktoré prenajíma svojim zákazníkom, dokázala znížiť servisné náklady o 50 až 60 %. Pri tak veľkej flotile vozidiel, akou Hertz disponuje, je to naozaj slušná úspora peňazí.

Tesla Model Y 2
Tesla

Hertz uviedol, že úspora by mohla byť ešte vyššia, no Tesla obúva svoje vozidlá do prémiovejších a drahších pneumatík, takže náklady na ich výmenu sú v porovnaní s obyčajnými pneumatikami vyššie. Drahšie obutie navyše nijak drasticky nezvyšuje životnosť pneumatík, prispieva iba k lepším jazdným vlastnostiam.

Ak by teda spoločnosť nemenila pneumatiky za originálne, ale za nejakú lacnejšiu alternatívu, úspora by mohla byť ešte vyššia.

Aktuálne spoločnosť prevádzkuje zhruba 20 000 Tesiel, čo predstavuje 20 % z celkovej objednávky 100 000 elektromobilov. Akonáhle bude Hertz disponovať kompletnou flotilou elektromobilov značky Tesla, Herzt výrazne zvýši svoju maržu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú