Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Model UX 300e je prvým elektrickým vozidlom značky Lexus, ktorý ponúka vzduchom chladenú batériu. Automobilka tomuto systému verí natoľko, že ponúka záruku na 10 rokov alebo 1 milión najazdených kilometrov.

Portál Electrek priniesol informácie o prvom elektrickom modeli Lexusu. Model s označením UX 300e sa aktuálne začína predávať v Číne a očakáva sa, že koncom roka sa objaví aj na európskom trhu. Čo však činí toto vozidlo narozdiel od konkurencie výnimočným, je fakt, že automobilka preň pripravila veľmi zaujímavú záruku.

Crossover UX 300e totižto prichádza so vzduchom chladenou batériou, pričom tento systém chladenia využíva len spoločne s Nissanom Leaf. Lexus systému dôveruje natoľko, že pre batériu pripravil 10 ročnú záruku alebo garanciu nájazdu jedného milióna kilometrov.

„Lexus pre model UX 300e vyvinul vzduchom chladený systém batériových článkov, ktorý je bezpečnejší a ľahší ako systémy chladené vodou. Vďaka cirkulácii chladeného vzduchu vo vnútri jednotky batériových zdrojov je možné dosiahnuť stabilný výkon batérie aj pri vysokej rýchlosti a pri opakovanom rýchlom nabíjaní.

Spoľahlivosť bola tiež v popredí aj pri vývoji systému vykurovania batérií. Vykurovacie telesá pod každým batériovým modulom minimalizujú vplyv chladného počasia na dojazd, čím zabezpečujú plný výkon od začiatku,“ uviedol Lexus v oficiálnom vyhlásení.

Lexus a Nissan využili systém vzduchom chladených batérií napriek dôkazom, že batérie chladené kvapalinou sú schopné lepšie si udržať svoju energetickú kapacitu. Zatiaľ čo Nissan využíva pasívny systém chladenia vzduchom, Lexus v prípade modelu UX 300e využil aktívny systém chladenia vzduchom, čím v podstate rozšíril systém klimatizácie interiéru vozidla na batériový systém.

Môže byť systém chladenia batérií vzduchom naozaj tak spoľahlivý ako tvrdí Lexus?

Nissan minulý rok tvrdil, že batérie modelu Leaf sú schopné vydržať až 22 rokov, čo je však približne o 10 až 12 rokov dlhšie, ako je priemerná životnosť vozidla. Nissan dospel k záverom na základe údajov zo 400 000 modelov Leaf, ktoré sa v Európe predávajú od roku 2011. Štúdia z roku 2019, za ktorou stála spoločnosť Geotab, však odhalila iné závery.

Na základe údajov z viac ako 6300 elektrických vozidiel Geotab uviedol, že vzduchom chladené batérie modelu Nissan Leaf z roku 2015 degradovali na úrovni 4,2 % na rozdiel od Tesly Model S, ktorej batérie degradovali na úrovni 2,3 %. Geotab tak dospel k záveru, že kvapalinou chladené systémy lepšie regulujú teplotu a poskytujú lepšiu ochranu pred degradáciou batérií.

Zobraziť celú galériu (2)
Rozdiel v degradácii batérie Nissanu Leaf, ktorý využíva vzduchom chladený systém a Teslou Model S, využívajúcou kvapalinou chladený systém batérii. Zdroj: Geotab

Záruka na batérie môže rovnako slúžiť aj ako ukazovateľ degradácie batérie, ku ktorej môže dôjsť pred jej výmenou. V prípade Lexusu UX 300e sa jedná o pokles na 70 %, čo znamená, že pôvodná 54,3 kWh batérie by klesla na 38 kWh pri dojazde približne 210 km. Nissan Leaf v tomto smere zaručuje pokles na 66 % kapacity pri nájazde 100 000 míľ (160 934 km) alebo za 96 mesiacov.

Napriek tomu Lexus svojmu systému dôveruje a potencionálnych zákazníkov chce presvedčiť naozaj pozoruhodnou zárukou na 1 000 000 kilometrov. V Číne sa model UX 300e aktuálne predáva za približne 49 200 €, pričom jeho európsky ekvivalent by mal štartovať s cenovkou 41 000 €. Či bude vzduchom chladený systém modelu UX 300e naozaj taký efektívny a dokáže presvedčiť potencionálnych zákazníkov, ukáže až čas.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú