Ak si chceš podmaniť trh a stať sa neohrozenou jednotkou, musíš použiť nekalé praktiky. Zrejme týmto mottom sa riadili vedúci predstavitelia Facebooku pred pár rokmi. Ako upozornil portál Observer, Meta použila spyware na prístup k užívateľským aktivitám na konkurenčných platformách, informuje The Observer.

Žaloba pre zneužívanie údajov

Spoločnosť Meta čelí žalobe. V decembri 2020 podali dvaja používatelia Facebooku hromadnú žalobu na americkom okresnom súde pre Severný okres Kalifornie proti americkej spoločnosti. Tvrdili, že Facebook sa zapája do protisúťažných praktík a zneužíva údaje používateľov.

Žalobcovia, Sarah Grabert a Maximilian Klein tvrdia, že Facebook klamal o svojich praktikách zhromažďovania údajov a snažil sa získať monopolnú moc na trhu sociálnych sietí a trhu sociálnych médií.

„Facebook využil bohaté údaje, ktoré podvodne extrahoval od svojich používateľov, aby identifikoval rodiacich sa konkurentov a potom tieto firmy „získaval, kopíroval alebo zabíjal“. Facebook namiesto toho, aby súťažil na základe predností, použil cenné spotrebiteľské údaje, ktoré zbieral, aby identifikoval začínajúcich konkurentov s najpravdepodobnejšou cestou k zmysluplnému zvýšeniu podielu na trhu. . .

Facebook premenil používateľské údaje na zbraň a jeho stratégia „získavať, kopírovať alebo zabíjať“ konkurentov bola na úkor spotrebiteľov mimoriadne úspešná. Protisúťažný systém Facebooku znížil, ak nie úplne odstránil, konkurenciu a poškodil spotrebiteľov,“ uvádza sa v žalobe.

Iniciátorom mal byť Zuckenberg

Počas minulého týždňa boli zverejnené najnovšie dokumenty, ktoré odhalili tajnú operáciu Facebooku pod názvom Projekt krotitelia duchov. Dôvtipne vymyslené pomenovanie akcie naznačuje, ktorú aplikáciu chcela americká spoločnosť pochopiť. Ide o populárny Snapchat.

Freepik/Pixabay/Úprava redakcie

Facebook špehoval používateľov tejto aplikácie prostredníctvom spyware, aby získal konkurenčnú výhodu práve voči Snapchatu. Celý projekt podľa dostupných informácií inicioval v roku 2016 generálny riaditeľ Mark Zuckenberg.

V jeho podstate išlo o pochopenie a sledovanie interakcií používateľov, aby vedel prispôsobiť svoju taktiku a upevniť si dominantné postavenie na trhu. Spočiatku to nebolo vôbec jednoduché, keďže Snapchat využíva šifrovanie tohto typu údajov. Práve tento faktor prinútil inžinierov vyvinúť sofistikované nástroje na efektívne zachytávanie a analýzu šifrovaných údajov.

Na tieto účely Facebook používal virtuálnu súkromnú sieť Facebook Onavo na analýzu dát, s cieľom získať prístup k aktivitám používateľov. Inžinieri vyvinuli „súpravy, ktoré je možné nainštalovať na iOS alebo Android a ktoré zachytávajú prenos pre konkrétne subsystémy -domains,“ čo im umožňuje „čítať, čo by inak bola šifrovaná prevádzka, aby mohli merať interagovanie v aplikácii.

Pri Snapchate to neostalo

Aby toho nebolo málo, Facebook mal tieto praktiky rozšíriť v roku 2017 aj na YouTube a Amazon. Podľa emailov zverejnených v súdnom dokumente niektorí zamestnanci nesúhlasili s takýmito praktikami, vrátane vtedajšieho šéfa infraštruktúry a šéfa bezpečnostného inžinierstva. Ani to však Zuckenberga nezastavilo.

Unsplash/Solen Feyissa/Timothy Hales Bennett

Celá táto situácia je možno trocha zarážajúca. Žeby sa Facebook v minulom desaťročí obával odlevu svojich zákazníkov smerom k Snapchatu? Meta je v súčasnosti výrazne masívnejšia ako Snapchat v dosahu publika aj čo sa týka finančného rozsahu.

Materská spoločnosť Facebooku, Instagramu a Threadsmá dnes hodnotu 1,24 bilióna dolárov, zatiaľ čo spoločnosť Snap má hodnotu len 19 miliárd dolárov. Snapchat má 800 miliónov aktívnych používateľov mesačne, čo je omnoho slabšie v porovnaní s tromi miliardami používateľmi Facebooku a dvoma miliardami používateľov Instagramu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú