Štátny dopravca v Česku prednedávnom zverejnil informácie o nákupe tisícok SIM kariet od mobilných operátorov, ktoré budú poskytovať cestujúcim vo vlaku internetové pripojenie, informoval portál Mobilmania.cz. Podobným spôsobom poskytuje internet vo vlakoch aj Železničná spoločnosť Slovensko, ktorá taktiež využíva SIM karty a modernizuje zariadenia poskytujúce prístup na web. V minulom roku sa však objavili aj informácie o spustení systému bezhotovostných platieb za lístok, ktoré by mali prísť už v tomto roku. Zisťovali sme nové informácie.

České dráhy pred pár dňami publikovali na Facebooku fotografiu tisícok SIM kariet. V popise bolo uvedené, že dráhy nakúpili celkovo až 3 164 kusov kariet, ktorými plánujú vybaviť svoje vozne, aby tak mohli poskytnúť cestujúcim lepšie internetové pripojenie. Podľa portálu Zdopravy.cz uzavreli České dráhy pri tomto nákupe kontrakt s operátormi O2 a T-Mobile, ktorí železniciam a ich cestujúcim poskytnú ročne 6000 TB mobilných dát.

Už jste někdy viděli 3164 SIM karet pohromadě? My donedávna také ne. Ale nyní tolik datových SIM Karet instalujeme do našich vozů, abyste si během jízdy mohli užít co nejkvalitnější připojení k internetu!

Gepostet von České dráhy am Montag, 27. April 2020

Internetové pripojenie bude poskytované formou Wi-Fi pripojenia. Za takúto zákazku zaplatili dráhy 280 miliónov českých korún, teda zhruba 10,3 milióna eur. Podľa našich informácií využíva vo svojich vlakoch SIM karty pre poskytovanie internetového pripojenia aj ZSSK od rôznych operátorov. Pýtali sme sa na bližšie detaily.

Slovenské vlaky majú taktiež SIM karty. Problémy s výpadkami vraj treba adresovať operátorom

Na Slovensku je k dispozícii 344 vozňov, v ktorých majú cestujúci možnosť využiť Wi-Fi pripojenie k internetu. Hoci je tento prístup na web mnohokrát kritizovaný za svoju pomalú rýchlosť, či dokonca výpadky, vinu netreba v tomto prípade podľa vyjadrení hovorcu ZSSK hľadať u národného dopravcu.

Železničná spoločnosť Slovensko disponuje zariadeniami, ktoré sú schopné poskytovať internetové pripojenie prostredníctvom SIM kariet od operátorov. Konkrétne sme sa však nedozvedeli, o ktorých operátorov ide. ZSSK navyše od roku 2016 modernizovala toto vybavenie, ktoré má aj sloty pre spomínané SIM karty, disponujú LTE pripojením a možnosťou pripojenia viacerých používateľov naraz.

Sme presvedčení, že ZSSK – pokiaľ ide o poskytovanie Wi-Fi pripojenia vo vlakoch – je minimálne na úrovni Českých dráh,“ vyjadril sa pre FonTech.sk hovorca ZSSK, Tomáš Kováč.

Práve využívané SIM karty operátorov a ich pokrytie v jednotlivých oblastiach Slovenska však môže spôsobovať časté výpadky pripojenia.

Niektoré úseky tratí nie sú dostatočne pokryté rýchlym mobilným dátovým signálom, čo spôsobuje spomalenie a niekedy dokonca až výpadok pripojenia, čo sa môže javiť, akoby došlo k úplnému výpadku Wi-Fi služby vo vlaku. V tejto súvislosti však treba v prvom rade apelovať na mobilných operátorov,“ dodal vo svojom vyjadrení Kováč.

Pri ceste vlakom tak môže byť práve výpadok signálu od mobilného operátora dôvodom toho, prečo vo vozni nefunguje Wi-Fi. Problémy s pripojením sa môžu objaviť najmä v odľahlejších oblastiach, kadiaľ prechádza trať, alebo aj v tuneloch.

ZSSK

Pribudnú aj bezhotovostné platby za lístok priamo vo vlaku

Cestujúci však budú môcť už v tomto roku využívať pri ceste vlakom aj bezhotovostné platby pomocou kreditných kariet alebo mobilných zariadení či smart hodiniek. O tejto téme sme informovali ešte v závere minulého roka. V polovici decembra mali tento spôsob platby za lístok spustiť České dráhy, no v tom čase slovenské železnice ešte len rokovali s bankami, ktoré majú na vytvorení týchto platieb spolupracovať.

„So Železničnou spoločnosťou Slovensko spolupracujeme v oblasti bezhotovostných platieb a našou snahou je aj do budúcnosti maximálna podpora pri zvyšovaní dostupnosti bezhotovostných platieb v oblasti verejnej osobnej dopravy, a s tým súvisiaci vyšší komfort cestujúcich,“ informovala FonTech.sk koncom novembra 2019 Anna Jamborová, hovorkyňa ČSOB banky.

Už v tom čase nás hovorca ZSSK informoval aj o tom, že tieto platby by mali byť dostupné v priebehu tohto roka. Hoci naše železnice sa na tento krok ešte len pripravujú, prepravná spoločnosť RegioJet už umožňuje na niektorých linkách kúpiť lístok vo vlaku aj kartou. Momentálne si môžu lístok vo vlaku cestujúci zakúpiť u dopravcu RegioJet na viacerých vnútroštátnych linkách. V prípade, ak je pred odchodom vlaku na stanici dostupná aj pokladňa, cestujúci si za lístok priplatia prirážku 1 €.

Pixabay

Bezhotovostné platby za lístok vo vlaku budú zahŕňať aj možnosti platby bezkontaktnými službami Apple Pay a Google Pay u jednotlivých bánk. Zoznam tých, ktoré tieto platobné metódy podporujú, sme pripravili v samostatnom článku. Aktuálne však už mali železnice absolvovať prvotné rokovania a pracujú na zavádzaní nových zariadení do prevádzky.

„S bankami prebehli úvodné rokovania, ktoré nám objasnili aktuálne možnosti poskytnutia MPOS terminálov pre náš vlakový personál. Aktuálne prebieha implementácia a postupné spúšťanie do prevádzky nových Android zariadení Zebra TC56 spolu s tlačiarňami, ktoré majú nahradiť staré zariadenia Almex.

Po plošnom nasadení nových zariadení do prevádzky ZSSK pristúpi k druhej fáze projektu, ktorá má zahŕňať aj možnosť bezhotovostných platieb. Spustenie tejto fázy projektu je plánované na rok 2020, avšak všetko bude závisieť od finančných možností ZSSK, pričom ohľad treba brať aj na aktuálnu krízovú situáciu spôsobenú COVID-19,“ vyjadril sa pre FonTech.sk Tomáš Kováč.

Nasadenie nových bezhotovostných platieb vo vlakoch tak závisí aj od vývoja pandémie, no ak by sa situácia v najbližšom období zlepšila, môže ZSSK pokračovať v prípravách a spolupráci s bankami, aby si cestujúci mohli lístok vo vlaku kúpiť aj bez hotovosti.

Pošli nám TIP na článok



Zo Slovenska