Nissan, ikonická japonská značka, čelí jednej z najväčších kríz vo svojej histórii. Pokles predaja, obrovské finančné straty a oslabujúce partnerstvo s Renaultom tlačia automobilku na hranu. Ako informuje Forbes, Nissan má len 12 až 14 mesiacov na to, aby sa udržal nad vodou. Situácia je natoľko vážna, že ak sa nezlepší, môže byť rok 2025 pre túto japonskú automobilku posledným.

Drastický pokles ziskov

Nissan už znížil svoju predpoveď ročného zisku o 70 %, zo 3,25 miliardy dolárov na 975 miliónov dolárov. Aby toho nebolo málo, Renault, ktorý kedysi zachránil Nissan pred bankrotom, znížil svoj podiel v spoločnosti z 46 % na menej ako 36 %. Na záchranu situácie Nissan plánuje drastické opatrenia – predaj tretiny svojho podielu v Mitsubishi, zníženie globálnej pracovnej sily o 9 000 zamestnancov a zníženie počtu výrobných liniek z 25 na 20.

Podľa nemenovaného manažéra Nissan hľadá „kotvového investora“ – pravdepodobne banku alebo poisťovaciu skupinu, ktorá by mohla automobilku stabilizovať. O záujem už prejavili známe finančné spoločnosti, ako Effissimo Capital Management či Oasis Management Group, no ich zásahy by mohli byť pre Nissan riskantné.

Nissan

Alternatívou je nový strategický partner. Jedným z kandidátov je Honda, ktorá už spolupracuje s Nissanom a Mitsubishi na zdieľaní technológií pre elektromobily. No bývalý predseda Nissanu, Carlos Ghosn, vidí možnú spoluprácu ako „maskované prevzatie“. Podľa neho by Honda prevzala Nissan aj Mitsubishi a postavila sa do čela aliancie.

Predháňa ich aj Čína

Jedným z problémov pre japonské automobilky je aj čoraz väčší vplyv čínskych spoločoností, ktoré zaplavujú viaceré kľúčové trhy oveľa lacnejšími a často lákavejšími autami, pričom zásadne krajina napreduje aj v oblasti elektromobility. Ak japonské značky nezmenia svoju stratégiu a nebudú schopné konkurovať cenovo dostupnými a inovatívnymi elektromobilmi, riskujú stratu svojho historického postavenia.

Má predsa len aj úspechy

Napriek ťažkostiam má Nissan aj úspechy. V USA je model Rogue v prvej desiatke najpredávanejších áut a do septembra 2024 sa predalo už 189 000 kusov. V Európe sú zase Qashqai a Juke stále populárne, pričom Qashqai bol v roku 2022 najpredávanejším autom vo Veľkej Británii.

Tieto modely dokazujú, že Nissan vie vytvárať úspešné produkty. Kľúčom k prežitiu je však obnova portfólia a uvedenie nových, atraktívnych modelov, ktoré by oslovili zákazníkov podobne ako Qashqai či Rogue. A i keď je situácia naozaj vážne, nič zatiaľ nie je stratené a pre Nissan nejde o prvú podobnú situáciu.

Jediným rastúcim regiónom bolo pre Nissan, prekvapivo, Mexiko, ako sme informovali v nedávnom článku. Tam produkcia stúpla o viac ako 12 %. Napriek tomuto zlepšeniu z Mexika však celkové čísla naznačujú pretrvávajúce výzvy pre automobilku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú