Známa automobilka Slovákov vraj zradila sankcie. V Rusku opäť predáva takmer všetky modely
Je to už vyše roka, čo Rusko napadlo Ukrajinu a prakticky ihneď po vypuknutí vojnového konfliktu začali automobilky opúšťať ruský trh. Tento krok je gestom absolútneho odsúdenia vojny, no automobilky zároveň prišli o značné predaje, nakoľko ruský trh rozhodne nie je malý. Ako píše ruský web Quto, prvej automobilke zrejme začínajú príjmy z predaja áut v Rusku chýbať, a tak hlási návrat prakticky v plnej sile.
Informáciu zatiaľ zverejnili len ruské médiá a nepodarilo sa nám ju nezávisle potvrdiť.
Tou automobilkou je Kia. Díleri áut kórejskej značky začali znova ponúkať až 9 modelov od najmenšieho Kia Picanto až po luxusnú limuzínu Kia K9. Všetky modely sú do krajiny dovážané oficiálne a importujú sa priamo z Južnej Kórei.
Nejde teda o žiaden „šedý dovoz“ a zákazníci dostanú na autá plnohodnotnú záruku 5 rokov alebo 150 000 km. Ceny sú pritom vyššie ako u nás, čo ale ruským zákazníkom zrejme nebude prekážať. Ide totiž o jednu z mála možností, ako si kúpiť iné než ruské alebo čínske auto.
Napríklad najmenšie Picanto sa bude v Rusku predávať za 1 400 000 rubľov, čo je v prepočte 17 400 €. U nás pritom tento drobec stojí 11 690 €. Za luxusný a športovo ladený Stinger zaplatia Rusi 5 500 000 rubľov (68 360 €), pričom na našom trhu začína sedan na sume 59 290 €.
Predaj nových áut sa v dôsledku vojny totálne prepadol
Ruský automobilový trh sa v minulom roku, ktorý ovplyvnila predovšetkým vojna, prepadol takmer o 60 %. TASR o tom informovala na základe správy agentúry DPA.
Predaj nových áut v Rusku v roku 2022 klesol o 59 % na 626 300 kusov. Podľa tlačovej agentúry Interfax to na začiatku roka uviedla poradenská firma Avtostat, ktorá sa špecializuje na ruský automobilový trh. Väčšina predaných vozidiel boli ruské alebo čínske modely, keďže západné automobilky po začatí ruskej útočnej vojny proti Ukrajine zastavili v krajine produkciu.
V Rusku pred vojnou pôsobili aj nemecké automobilky Volkswagen, BMW a Mercedes. Továreň Mercedesu v Moskovskej oblasti bola slávnostne otvorená len v roku 2019 za prítomnosti prezidenta Vladimira Putina. Všetky tri koncerny zatvorili svoje ruské závody.
Ruský automobilový trh sa v porovnaní so svojím vrcholom pred 15 rokmi výrazne scvrkol. V roku 2008 sa v Rusku predali takmer 3 milióny vozidiel. V tom čase sa špekulovalo, že Rusko vystrieda Nemecko na pozícii najväčšieho európskeho automobilového trhu.
Medzinárodná finančná kríza a neskôr sankcie, ktoré nasledovali po anexii Krymu, tento vývoj zvrátili. Ruský automobilový trh v posledných rokoch poznačili predovšetkým krízy. Pokles na len o niečo viac ako 600 000 vozidiel znamená najnižší predaj za posledné desaťročia.
Snaha vyrábať „vlastné“ elektromobily
Rusko nezažíva „technologický boom“, pravda je na úplne opačnej strane. Aj keď Rusi obnovili výrobu legendárneho Moskviča, prakticky ide o model z Číny, ktorý sa v Rusku len montuje. V krajine vznikla nová značka automobilov s názvom Alfarus, ktorá bude produkovať elektromobily.
Elektromobily sú znova vernou kópiou automobilov z Číny, takže nemôžeme hovoriť o plnohodnotnej produkcii. Autá značky Alfarus sa budú montovať v regióne Sarotov a na domácom čínskom trhu sa predávajú pod značkou FAW.
Výroba by sa mala začať už v priebehu tohto roka, pričom do konca 2023 chce automobilka vyrobiť minimálne 2 000 kusov prvého elektrického modelu. Špecifikáciami ani dizajnom ale auto nijak prehnane neohúri. FAW Besttune NAT, z ktorého bude ruský klon vychádzať, disponuje batériou s kapacitou 54,4 kWh a podľa optimistickej čínskej normy by mal prejsť na jedno nabitie 419 km.
To je v reálnych podmienkach rozhodne nesplniteľný dojazd. Výkon motora je od 136 do 164 koní a čínska automobilka na svojom webe informuje, že elektromobil má okrem rýchleho nabíjania aj možnosť výmeny vybitej batérie za nabitú. Tento proces by mal pritom trvať iba tri minúty.
Je ale otázne, či budú touto vlastnosťou disponovať aj ruské elektromobily, nakoľko by bolo nutné vybudovať infraštruktúru výmenných staníc. Nabitie by malo trvať zhruba 30 minút, no v tomto prípade sa zrejme jedná o nabitie z 20 na 80 % a nie plné dobitie akumulátora.
Na domácom čínskom trhu sa elektromobil predáva od zhruba 22 000 €, čo je primeraná cenovka vzhľadom na parametre elektromobilu. Ruskú cenu zatiaľ nepoznáme, no podľa Russia Post by sa mohla pohybovať na úrovni 2 miliónov rubľov, čiže cca 28 000 €.
Spočiatku bude automobilka produkovať elektromobil kompletne z čínskych súčiastok, no časom by chcela využívať lokálne dodávateľské reťazce. Okrem elektromobilov má spoločnosť v pláne produkovať aj vlastné batérie a nabíjacie stanice.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Totálne prepadáky za stámilióny. Toto sú najhoršie seriály histórie
Ekologická kríza na spadnutie. Vedci v pitnej vode našli niečo horšie ako mikroplasty
Zbohom starý Netflix. Prichádza revolučné rozhranie, ktoré ťa možno nahnevá
Krutá daň 1000 jadrových bômb. USA naozaj stavali raketu s hmotnosťou 8 miliónov ton
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pohoda 2025 odhalila ďalšie veľké meno. Na letisku v Trenčíne vystúpi hudobná ikona
Mozgová hmla či výpadky pamäti: Príznaky menopauzy môžu byť tichým varovaním pred zákernou chorobou
KVÍZ: Iba 5 % Slovákov zodpovie prvú otázku. Otestuj sa, či by ťa Einstein prijal do svojho klubu fyzikov
Víťazkou prestížnej súťaže je druhýkrát po sebe žena: Slovenka Martina porazila viac ako 200 súťažiacich
Mária sa presťahovala do „krajiny polárnych nocí“: Letenka na Slovensko by vyšla lacnejšie než kaderníčka. Chýbajú mi polievky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vedci neverili vlastným očiam. 1200 metrov pod pyramídami objavili 38 000 rokov staré mesto
- Majú zásoby 200 miliárd m³. Nečakaná krajina sa môže stať najväčším producentom plynu v Európe
- Čína má dôvod byť nervózna. USA ukázali ničivú leteckú silu priamo pri jej hraniciach
- Slováci oslavujú, Gmail dostal skvelú funkciu. Tu je návod, ako si ju zapneš
- Krutá daň 1000 jadrových bômb. USA naozaj stavali raketu s hmotnosťou 8 miliónov ton
-
- Majú zásoby 200 miliárd m³. Nečakaná krajina sa môže stať najväčším producentom plynu v Európe
- Vedci neverili vlastným očiam. 1200 metrov pod pyramídami objavili 38 000 rokov staré mesto
- Slováci oslavujú, Gmail dostal skvelú funkciu. Tu je návod, ako si ju zapneš
- Ľudstvo konečne dostane nevyčerpateľný zdroj energie. Len časť z neho dá elektrinu na milióny rokov
- Čína má dôvod byť nervózna. USA ukázali ničivú leteckú silu priamo pri jej hraniciach
-
- Majú zásoby 200 miliárd m³. Nečakaná krajina sa môže stať najväčším producentom plynu v Európe
- ČERNÁK pobláznil Slovákov. Netflix však ponúka ešte niečo omnoho lepšie
- Našli artefakt starý 80 000 rokov. Odhalil, že o minulosti ľudstva sme sa totálne mýlili
- Slováci oslavujú, Gmail dostal skvelú funkciu. Tu je návod, ako si ju zapneš
- Robí si na ňu zálusk NATO aj Ukrajina. Sused Ruska má novú kamikadze zbraň na obranu štátu
Zlato kleslo najprudšie za posledné týždne. Môže za to dohoda medzi USA a Čínou
Koniec éry inkluzívnych programov v korporáciách? Toto nikto nečakal
Spolupráca cez oceán. EÚ a Japonsko sa zameriavajú na digitálnu suverenitu
Banka vstupuje do AI. Slovenská sporiteľňa chce zodpovedné inovácie
Slovenská veda naberá výkon. Nový superpočítač Perun zmení výskum aj AI
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pohoda 2025 odhalila ďalšie veľké meno. Na letisku v Trenčíne vystúpi hudobná ikona
Mozgová hmla či výpadky pamäti: Príznaky menopauzy môžu byť tichým varovaním pred zákernou chorobou
KVÍZ: Iba 5 % Slovákov zodpovie prvú otázku. Otestuj sa, či by ťa Einstein prijal do svojho klubu fyzikov
Víťazkou prestížnej súťaže je druhýkrát po sebe žena: Slovenka Martina porazila viac ako 200 súťažiacich
Mária sa presťahovala do „krajiny polárnych nocí“: Letenka na Slovensko by vyšla lacnejšie než kaderníčka. Chýbajú mi polievky
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené