Známa automobilka Slovákov vraj zradila sankcie. V Rusku opäť predáva takmer všetky modely
Je to už vyše roka, čo Rusko napadlo Ukrajinu a prakticky ihneď po vypuknutí vojnového konfliktu začali automobilky opúšťať ruský trh. Tento krok je gestom absolútneho odsúdenia vojny, no automobilky zároveň prišli o značné predaje, nakoľko ruský trh rozhodne nie je malý. Ako píše ruský web Quto, prvej automobilke zrejme začínajú príjmy z predaja áut v Rusku chýbať, a tak hlási návrat prakticky v plnej sile.
Informáciu zatiaľ zverejnili len ruské médiá a nepodarilo sa nám ju nezávisle potvrdiť.
Tou automobilkou je Kia. Díleri áut kórejskej značky začali znova ponúkať až 9 modelov od najmenšieho Kia Picanto až po luxusnú limuzínu Kia K9. Všetky modely sú do krajiny dovážané oficiálne a importujú sa priamo z Južnej Kórei.
Nejde teda o žiaden „šedý dovoz“ a zákazníci dostanú na autá plnohodnotnú záruku 5 rokov alebo 150 000 km. Ceny sú pritom vyššie ako u nás, čo ale ruským zákazníkom zrejme nebude prekážať. Ide totiž o jednu z mála možností, ako si kúpiť iné než ruské alebo čínske auto.
Napríklad najmenšie Picanto sa bude v Rusku predávať za 1 400 000 rubľov, čo je v prepočte 17 400 €. U nás pritom tento drobec stojí 11 690 €. Za luxusný a športovo ladený Stinger zaplatia Rusi 5 500 000 rubľov (68 360 €), pričom na našom trhu začína sedan na sume 59 290 €.
Predaj nových áut sa v dôsledku vojny totálne prepadol
Ruský automobilový trh sa v minulom roku, ktorý ovplyvnila predovšetkým vojna, prepadol takmer o 60 %. TASR o tom informovala na základe správy agentúry DPA.
Predaj nových áut v Rusku v roku 2022 klesol o 59 % na 626 300 kusov. Podľa tlačovej agentúry Interfax to na začiatku roka uviedla poradenská firma Avtostat, ktorá sa špecializuje na ruský automobilový trh. Väčšina predaných vozidiel boli ruské alebo čínske modely, keďže západné automobilky po začatí ruskej útočnej vojny proti Ukrajine zastavili v krajine produkciu.
V Rusku pred vojnou pôsobili aj nemecké automobilky Volkswagen, BMW a Mercedes. Továreň Mercedesu v Moskovskej oblasti bola slávnostne otvorená len v roku 2019 za prítomnosti prezidenta Vladimira Putina. Všetky tri koncerny zatvorili svoje ruské závody.
Ruský automobilový trh sa v porovnaní so svojím vrcholom pred 15 rokmi výrazne scvrkol. V roku 2008 sa v Rusku predali takmer 3 milióny vozidiel. V tom čase sa špekulovalo, že Rusko vystrieda Nemecko na pozícii najväčšieho európskeho automobilového trhu.
Medzinárodná finančná kríza a neskôr sankcie, ktoré nasledovali po anexii Krymu, tento vývoj zvrátili. Ruský automobilový trh v posledných rokoch poznačili predovšetkým krízy. Pokles na len o niečo viac ako 600 000 vozidiel znamená najnižší predaj za posledné desaťročia.
Snaha vyrábať „vlastné“ elektromobily
Rusko nezažíva „technologický boom“, pravda je na úplne opačnej strane. Aj keď Rusi obnovili výrobu legendárneho Moskviča, prakticky ide o model z Číny, ktorý sa v Rusku len montuje. V krajine vznikla nová značka automobilov s názvom Alfarus, ktorá bude produkovať elektromobily.
Elektromobily sú znova vernou kópiou automobilov z Číny, takže nemôžeme hovoriť o plnohodnotnej produkcii. Autá značky Alfarus sa budú montovať v regióne Sarotov a na domácom čínskom trhu sa predávajú pod značkou FAW.
Výroba by sa mala začať už v priebehu tohto roka, pričom do konca 2023 chce automobilka vyrobiť minimálne 2 000 kusov prvého elektrického modelu. Špecifikáciami ani dizajnom ale auto nijak prehnane neohúri. FAW Besttune NAT, z ktorého bude ruský klon vychádzať, disponuje batériou s kapacitou 54,4 kWh a podľa optimistickej čínskej normy by mal prejsť na jedno nabitie 419 km.
To je v reálnych podmienkach rozhodne nesplniteľný dojazd. Výkon motora je od 136 do 164 koní a čínska automobilka na svojom webe informuje, že elektromobil má okrem rýchleho nabíjania aj možnosť výmeny vybitej batérie za nabitú. Tento proces by mal pritom trvať iba tri minúty.
Je ale otázne, či budú touto vlastnosťou disponovať aj ruské elektromobily, nakoľko by bolo nutné vybudovať infraštruktúru výmenných staníc. Nabitie by malo trvať zhruba 30 minút, no v tomto prípade sa zrejme jedná o nabitie z 20 na 80 % a nie plné dobitie akumulátora.
Na domácom čínskom trhu sa elektromobil predáva od zhruba 22 000 €, čo je primeraná cenovka vzhľadom na parametre elektromobilu. Ruskú cenu zatiaľ nepoznáme, no podľa Russia Post by sa mohla pohybovať na úrovni 2 miliónov rubľov, čiže cca 28 000 €.
Spočiatku bude automobilka produkovať elektromobil kompletne z čínskych súčiastok, no časom by chcela využívať lokálne dodávateľské reťazce. Okrem elektromobilov má spoločnosť v pláne produkovať aj vlastné batérie a nabíjacie stanice.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Zbytočne vyhadzuješ stovky eur. Toto sú najlepšie volanty pre PC a konzolu
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
Celý život nás klamú. Powerbanky sú špinavý biznis, toto ti výrobcovia nikdy nepovedia
Prelomové upírske RPG príde už budúci rok. Dočkáme sa konkurencie pre Zaklínača? (TRAILER)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Langoš je najlepšie antidepresívum, ale zároveň dno gastronómie.“ Bratislavčan ho dostal do svetového bedekra
Môžeš mať cukrovku a ani o tom netušiť: Mladých ohrozuje choroba, ktorú doteraz spájali len so staršími
„Omladol som o 10 rokov, odišiel som z mesta a žil 3 roky v lese.“ Vedec zo Stanfordu o recepte na dlhovekosť
„Apokalypsa“ nad Ukrajinou: Rusko vyslalo 477 dronov a 60 rakiet, ide o doposiaľ najväčší vzdušný útok
Dermatologička varuje pred populárnou zložkou v opaľovacích olejoch a doplnkoch: Zvyšuje riziko rakoviny pľúc o 24 %
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nový čínsky motor prežil test, ktorý láme fyzikálne zákony. Využíva pohon ako z iného sveta
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Ani fúzia sa jej nevyrovná. Vedci našli alternatívu, ktorá nám dá neobmedzenú energiu
- Ako sa tam vôbec dostal? Na Mesiaci našli „materiál budúcnosti”
- Slovákov čaká veľké prekvapenie pri nákupe nového mobilu. Začalo platiť prísne nariadenie Európskej únie
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Nový čínsky motor prežil test, ktorý láme fyzikálne zákony. Využíva pohon ako z iného sveta
- V Ázii sa zrútil záhadný supermoderný dron. Nikto nevie, komu patrí
- Vedci ostali v nemom úžase. Prehliadaná planéta našej Galaxie v sebe ukrýva poklad za bilióny eur
- Ukrajina nasadila desivý dron s názvom „Peklo“. V prvej akcii zničil všetky ciele a Rusi sú bezradní
-
- Slovákov čaká veľké prekvapenie pri nákupe nového mobilu. Začalo platiť prísne nariadenie Európskej únie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Ak zaútočia, pocítia fatálny úder. USA poslali do Európy tisíce vojakov a najsmrtiacejšiu flotilu sveta
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Majú voňať, namiesto toho nám ničia pľúca. Vedci varujú pred tichým zabijakom ovzdušia v dome
Masívny útok Ruska zasiahol celú Ukrajinu. Aktivovali sa aj poľské stíhačky
Slovenské palivá budú lacnejšie než vlani. Zdražovanie sa zastavilo, tvrdia banky
Vesmír zahltený odpadom. EÚ chce zákonom prinútiť operátorov likvidovať satelity
Klimatická veda prehodnocuje svoje modely. Yale navrhuje nový prístup
Darwin sa možno mýlil. Evolúcia prebieha v skokoch, tvrdia vedci
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP