Zmes nepreností. Poslanec OĽANO vyzýva, aby sa Slovensko vzoprelo zákazu predaja spaľovákov
V článku boli použité materiály SITA.
Slovensko by sa malo pridať k Nemecku, Taliansku, či Poľsku a zablokovať zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035 v Európskej únii. Myslí si to predseda parlamentného hospodárskeho výboru a poslanec Peter Kremský (OĽANO). V tejto veci vyzýva na aktivitu aj Ministerstvo hospodárstva SR. Únia podľa neho nie je pripravená na zákaz spaľovacích motorov. Môže to ohroziť automobilový priemysel, pracovné miesta, ale aj energetickú sieť.
„Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035 treba zrušiť, prípadne aspoň posunúť na neskôr. Spojme sa s krajinami, ktoré nepodľahli greenwashingu a zastavme nezmyselnú likvidáciu 150 rokov osvedčenej technológie, ktorá priniesla Európe terajšiu prosperitu a slobodu pohybu,“ žiada Kremský.
Auto sa stane pre mnohých luxusným tovarom
Predaj elektromobilov v Európe rastie, ich cena je však stále zhruba dvojnásobná oproti porovnateľným modelom s benzínovými a naftovými motormi. „Úplný zákaz klasických áut bude preto pre mnohých obyvateľov Európy znamenať, že si nebudú môcť dovoliť kúpiť auto a stratia prístup k mobilite a nezávislosti. Najmä vo vidieckych oblastiach, kde verejná doprava funguje stále slabšie, to môže viesť k zhoršeniu príležitostí plnohodnotne sa zapojiť do ekonomického života, k nezamestnanosti a chudobe,“ poukazuje Kremský.
Taktiež pripomína, že na prudký nárast využívania elektromobility nie je pripravená ani elektrická sieť. „Obrovské investície do výroby, prenosu a distribúcie elektriny sa nedajú zrealizovať za desať rokov. Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi by priniesol ďalšie zdražovania elektriny a výpadky siete najmä v husto obývaných mestských aglomeráciách,“ upozorňuje ďalej poslanec.
Cestou pre Európu preto podľa neho nie je zákaz, ale postupný rozvoj elektromobility a jej podpora. Tak príde prirodzene k nahrádzaniu spaľovacích motorov. Tie sa môžu ďalej vylepšovať znižovaním spotreby, širším využívaním palív vyrábaných z bioodpadu, plastového odpadu, či syntetických palív. Najmä na vidieku a v nákladnej doprave však podľa Kremského budú spaľovacie motory ešte desaťročia nenahraditeľné.
Niektoré z obáv sú úplne neopodstatnené
Kremského obavy sú v niektorých prípadoch absolútne neopodstatnené. Ceny nových elektromobilov sa za 12 rokov, kedy má dôjsť k zákazu predaja spaľovákov, môžu rapídne znížiť a vývoj cien k tomuto scenáru aj nasvedčuje.
Obavy zo zdražovania elektriny rovnako nie sú na mieste, nakoľko infraštruktúra elektrickej siete sa postupne rozvíja spolu so zvyšujúcimi sa nárokmi na spotrebu energie. Tejto téme sme sa venovali aj v rozhovoroch s viacerými odborníkmi.
Marek Rolinec, HSE manažér spoločnosti InoBat nám povedal, či je Slovensko pripravené na masívny nárast počtu elektromobilov a či nám v tomto smere hrozia prípadné výpadky v dodávkach energie:
Slovensko je pre elektromobilitu ideálnou krajinou, keďže až 80 – 95 % energie vyrobenej u nás je zo zdrojov, ktoré neprodukujú emisie CO2. Pri téme preťaženia siete uvediem príklad: ak by sme v roku 2030 mali na Slovensku zaregistrovaných 140 000 elektrických vozidiel, ktoré najazdia ročne priemerne 12 000 kilometrov, znamenalo by to vyššiu spotrebu elektrickej energie o približne 1,1 %, čo nie je žiadnym ohrozením pre bezpečnosť energetickej siete.
Samozrejme, primerane k rozvoju a počtu elektromobilov je potrebné zlepšiť aj infraštruktúru nabíjacích staníc a to hlavne vo veľkomestách a na parkoviskách veľkých sídlisk. Odporúčam pozrieť si výborné video, kde môj kolega Andy Palmer vyvracia mýty o elektromobilite a tejto otázke sa venuje dôkladnejšie.
Podľa HSE manažéra InoBat rozvoj elektromobilov ovplyvní ceny elektrickej energie, no rozhodne na to nebudú doplácať tí, ktorí autá nabíjajú menej alebo vôbec.
Som presvedčený, že zvýšená spotreba elektrickej energie pre nabíjanie elektromobilov sa prejaví aj na cene elektrickej energie. Osobne si ale myslím, že by nebolo fér, aby spotrebitelia elektrickej energie, ktorí nevlastnia elektromobil, platili za elektrickú energiu viac. Verím, že štát nájde spôsob ako regulovať a odlíšiť cenu energie na nabitie elektrických vozidiel od energie, ktorá sa používa na prevádzku rodinných domov, budov a podobne.
Zároveň ale treba zdôrazniť, že s nárastom elektromobility štátu vzniknú straty z daní, ktoré získava z predaja PHM a predpokladám, že štát si bude tieto straty kompenzovať. O tom ako táto kompenzácia prebehne však môžeme iba polemizovať. „Niekto to ale zaplatí.“
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu

V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)

Slováci ešte nič rýchlejšie nevyrábali. Porsche predstavilo najsilnejší model vo svojej histórii, má 1 150 koní

Vodíková pomsta: Technológia, ktorú sme odpísali, sa vracia v najväčšom štýle

Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovensko zasiahne výrazná zmena. Experti odhalili predpoveď pre začiatok roka 2026

Kriedová revolúcia expanduje: Česi aj Ukrajinci poslali odkaz na Slovensko

Byt za 15 000 eur a chata za rozprávkovú cenu. Štát predáva prebytočný majetok

85-ročný Chuck Norris prekonáva limity vlastného tela. Prezradil recept na udržanie formy

Vedci objavili prekvapivý kľúč k prevencii demencie v strednom veku. Mozog ti poďakuje za tento jednoduchý zvyk
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
Obľúbené sociálne siete čaká obrovská čistka. Radikálny zákon im prikazuje okamžite vymazať tisíce účtov
Slovensko sa pridalo k dôležitej iniciatíve. Ministerstvo investícií podpísalo novú strategickú deklaráciu
Odborník otvorene: Na kryptomenovom trhu vládne panika. Ide o najtemnejšie obdobie tohto roka
Klimatický summit zrejme skončí katastrofou. Skupina mocných štátov sa postavila na zadné
Namiesto paliva budúcnosti sa vraciame v čase. Uhlie a ropa zažívajú nečakaný zvrat
USA radšej mlčia, Brusel ho ešte ani nevidel. Čo sa skrýva za „mierovým plánom“ pre Ukrajinu?
NATO sa pripravuje na najhoršie. Holandsko posiela na Východ vojakov aj rakety
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovensko zasiahne výrazná zmena. Experti odhalili predpoveď pre začiatok roka 2026

Kriedová revolúcia expanduje: Česi aj Ukrajinci poslali odkaz na Slovensko

Byt za 15 000 eur a chata za rozprávkovú cenu. Štát predáva prebytočný majetok

85-ročný Chuck Norris prekonáva limity vlastného tela. Prezradil recept na udržanie formy

