Zmes nepreností. Poslanec OĽANO vyzýva, aby sa Slovensko vzoprelo zákazu predaja spaľovákov
V článku boli použité materiály SITA.
Slovensko by sa malo pridať k Nemecku, Taliansku, či Poľsku a zablokovať zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035 v Európskej únii. Myslí si to predseda parlamentného hospodárskeho výboru a poslanec Peter Kremský (OĽANO). V tejto veci vyzýva na aktivitu aj Ministerstvo hospodárstva SR. Únia podľa neho nie je pripravená na zákaz spaľovacích motorov. Môže to ohroziť automobilový priemysel, pracovné miesta, ale aj energetickú sieť.
„Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035 treba zrušiť, prípadne aspoň posunúť na neskôr. Spojme sa s krajinami, ktoré nepodľahli greenwashingu a zastavme nezmyselnú likvidáciu 150 rokov osvedčenej technológie, ktorá priniesla Európe terajšiu prosperitu a slobodu pohybu,“ žiada Kremský.
Auto sa stane pre mnohých luxusným tovarom
Predaj elektromobilov v Európe rastie, ich cena je však stále zhruba dvojnásobná oproti porovnateľným modelom s benzínovými a naftovými motormi. „Úplný zákaz klasických áut bude preto pre mnohých obyvateľov Európy znamenať, že si nebudú môcť dovoliť kúpiť auto a stratia prístup k mobilite a nezávislosti. Najmä vo vidieckych oblastiach, kde verejná doprava funguje stále slabšie, to môže viesť k zhoršeniu príležitostí plnohodnotne sa zapojiť do ekonomického života, k nezamestnanosti a chudobe,“ poukazuje Kremský.
Taktiež pripomína, že na prudký nárast využívania elektromobility nie je pripravená ani elektrická sieť. „Obrovské investície do výroby, prenosu a distribúcie elektriny sa nedajú zrealizovať za desať rokov. Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi by priniesol ďalšie zdražovania elektriny a výpadky siete najmä v husto obývaných mestských aglomeráciách,“ upozorňuje ďalej poslanec.
Cestou pre Európu preto podľa neho nie je zákaz, ale postupný rozvoj elektromobility a jej podpora. Tak príde prirodzene k nahrádzaniu spaľovacích motorov. Tie sa môžu ďalej vylepšovať znižovaním spotreby, širším využívaním palív vyrábaných z bioodpadu, plastového odpadu, či syntetických palív. Najmä na vidieku a v nákladnej doprave však podľa Kremského budú spaľovacie motory ešte desaťročia nenahraditeľné.
Niektoré z obáv sú úplne neopodstatnené
Kremského obavy sú v niektorých prípadoch absolútne neopodstatnené. Ceny nových elektromobilov sa za 12 rokov, kedy má dôjsť k zákazu predaja spaľovákov, môžu rapídne znížiť a vývoj cien k tomuto scenáru aj nasvedčuje.
Obavy zo zdražovania elektriny rovnako nie sú na mieste, nakoľko infraštruktúra elektrickej siete sa postupne rozvíja spolu so zvyšujúcimi sa nárokmi na spotrebu energie. Tejto téme sme sa venovali aj v rozhovoroch s viacerými odborníkmi.
Marek Rolinec, HSE manažér spoločnosti InoBat nám povedal, či je Slovensko pripravené na masívny nárast počtu elektromobilov a či nám v tomto smere hrozia prípadné výpadky v dodávkach energie:
Slovensko je pre elektromobilitu ideálnou krajinou, keďže až 80 – 95 % energie vyrobenej u nás je zo zdrojov, ktoré neprodukujú emisie CO2. Pri téme preťaženia siete uvediem príklad: ak by sme v roku 2030 mali na Slovensku zaregistrovaných 140 000 elektrických vozidiel, ktoré najazdia ročne priemerne 12 000 kilometrov, znamenalo by to vyššiu spotrebu elektrickej energie o približne 1,1 %, čo nie je žiadnym ohrozením pre bezpečnosť energetickej siete.
Samozrejme, primerane k rozvoju a počtu elektromobilov je potrebné zlepšiť aj infraštruktúru nabíjacích staníc a to hlavne vo veľkomestách a na parkoviskách veľkých sídlisk. Odporúčam pozrieť si výborné video, kde môj kolega Andy Palmer vyvracia mýty o elektromobilite a tejto otázke sa venuje dôkladnejšie.
Podľa HSE manažéra InoBat rozvoj elektromobilov ovplyvní ceny elektrickej energie, no rozhodne na to nebudú doplácať tí, ktorí autá nabíjajú menej alebo vôbec.
Som presvedčený, že zvýšená spotreba elektrickej energie pre nabíjanie elektromobilov sa prejaví aj na cene elektrickej energie. Osobne si ale myslím, že by nebolo fér, aby spotrebitelia elektrickej energie, ktorí nevlastnia elektromobil, platili za elektrickú energiu viac. Verím, že štát nájde spôsob ako regulovať a odlíšiť cenu energie na nabitie elektrických vozidiel od energie, ktorá sa používa na prevádzku rodinných domov, budov a podobne.
Zároveň ale treba zdôrazniť, že s nárastom elektromobility štátu vzniknú straty z daní, ktoré získava z predaja PHM a predpokladám, že štát si bude tieto straty kompenzovať. O tom ako táto kompenzácia prebehne však môžeme iba polemizovať. „Niekto to ale zaplatí.“
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
Slávna značka je v hlbokej kríze. Ku dnu ju ťahá hneď niekoľko faktorov, Stellantis je zúfalý
Mať veľké oči sa mu nevyplatilo. Musk s Cybertruckom prerazil dno, teraz zúfalo znižuje cenu
Elektromobil nabijeme za 4 minúty. Európska firma hlási obrovský pokrok v rozbehnutom projekte
Spoluzakladateľ Tesly má plán, ako poraziť Čínu. Odpad z batérií mení na „strategickú zbraň“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Smrť dievčaťa vyvolala vlnu kritiky: Toxické látky v kvetoch môžu spôsobiť rakovinu, varujú vedci
„Len sa uč a budeš sa mať dobre“ už neplatí: Generácia Z mení pohľad na peniaze a nebojí sa riskovať, hovorí odborník (ROZHOVOR)
Z účtov Slovákov miznú tisícky eur: Takto zistíš, koľko z toho si „účtuje“ štát (NÁVOD)
Obľúbená potravina Slovákov prekvapila škodlivým účinkom: Francúzsko ju zakazuje v sociálnych zariadeniach
Stratené kufre letísk odhaľujú bizarné poklady: Had, pavúky a prsteň za viac než 30-tisíc eur
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- Slávna značka je v hlbokej kríze. Ku dnu ju ťahá hneď niekoľko faktorov, Stellantis je zúfalý
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Ceny stúpli, no obsah zabodoval. Netflix prekonal očakávania analytikov
Sci-fi technológiu zo Star Treku premenili na realitu. Vyvinuli hologramy, ktoré cítiš v rukách
Zabudni na rebríček TOP 10. Netflix ti prečíta myšlienky a ukáže, čo máš rád
Ministerstvo školstva pripravuje veľkú zmenu. Slovenskí študenti absolvujú elektronickú skúšku dospelosti
Rusko posiela Nemecku jasný odkaz. Rakety Taurus môžu všetko zmeniť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Smrť dievčaťa vyvolala vlnu kritiky: Toxické látky v kvetoch môžu spôsobiť rakovinu, varujú vedci
„Len sa uč a budeš sa mať dobre“ už neplatí: Generácia Z mení pohľad na peniaze a nebojí sa riskovať, hovorí odborník (ROZHOVOR)
Z účtov Slovákov miznú tisícky eur: Takto zistíš, koľko z toho si „účtuje“ štát (NÁVOD)
Obľúbená potravina Slovákov prekvapila škodlivým účinkom: Francúzsko ju zakazuje v sociálnych zariadeniach
Stratené kufre letísk odhaľujú bizarné poklady: Had, pavúky a prsteň za viac než 30-tisíc eur
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené