Zmes nepreností. Poslanec OĽANO vyzýva, aby sa Slovensko vzoprelo zákazu predaja spaľovákov
V článku boli použité materiály SITA.
Slovensko by sa malo pridať k Nemecku, Taliansku, či Poľsku a zablokovať zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035 v Európskej únii. Myslí si to predseda parlamentného hospodárskeho výboru a poslanec Peter Kremský (OĽANO). V tejto veci vyzýva na aktivitu aj Ministerstvo hospodárstva SR. Únia podľa neho nie je pripravená na zákaz spaľovacích motorov. Môže to ohroziť automobilový priemysel, pracovné miesta, ale aj energetickú sieť.
„Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035 treba zrušiť, prípadne aspoň posunúť na neskôr. Spojme sa s krajinami, ktoré nepodľahli greenwashingu a zastavme nezmyselnú likvidáciu 150 rokov osvedčenej technológie, ktorá priniesla Európe terajšiu prosperitu a slobodu pohybu,“ žiada Kremský.
Auto sa stane pre mnohých luxusným tovarom
Predaj elektromobilov v Európe rastie, ich cena je však stále zhruba dvojnásobná oproti porovnateľným modelom s benzínovými a naftovými motormi. „Úplný zákaz klasických áut bude preto pre mnohých obyvateľov Európy znamenať, že si nebudú môcť dovoliť kúpiť auto a stratia prístup k mobilite a nezávislosti. Najmä vo vidieckych oblastiach, kde verejná doprava funguje stále slabšie, to môže viesť k zhoršeniu príležitostí plnohodnotne sa zapojiť do ekonomického života, k nezamestnanosti a chudobe,“ poukazuje Kremský.
Taktiež pripomína, že na prudký nárast využívania elektromobility nie je pripravená ani elektrická sieť. „Obrovské investície do výroby, prenosu a distribúcie elektriny sa nedajú zrealizovať za desať rokov. Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi by priniesol ďalšie zdražovania elektriny a výpadky siete najmä v husto obývaných mestských aglomeráciách,“ upozorňuje ďalej poslanec.
Cestou pre Európu preto podľa neho nie je zákaz, ale postupný rozvoj elektromobility a jej podpora. Tak príde prirodzene k nahrádzaniu spaľovacích motorov. Tie sa môžu ďalej vylepšovať znižovaním spotreby, širším využívaním palív vyrábaných z bioodpadu, plastového odpadu, či syntetických palív. Najmä na vidieku a v nákladnej doprave však podľa Kremského budú spaľovacie motory ešte desaťročia nenahraditeľné.
Niektoré z obáv sú úplne neopodstatnené
Kremského obavy sú v niektorých prípadoch absolútne neopodstatnené. Ceny nových elektromobilov sa za 12 rokov, kedy má dôjsť k zákazu predaja spaľovákov, môžu rapídne znížiť a vývoj cien k tomuto scenáru aj nasvedčuje.
Obavy zo zdražovania elektriny rovnako nie sú na mieste, nakoľko infraštruktúra elektrickej siete sa postupne rozvíja spolu so zvyšujúcimi sa nárokmi na spotrebu energie. Tejto téme sme sa venovali aj v rozhovoroch s viacerými odborníkmi.
Marek Rolinec, HSE manažér spoločnosti InoBat nám povedal, či je Slovensko pripravené na masívny nárast počtu elektromobilov a či nám v tomto smere hrozia prípadné výpadky v dodávkach energie:
Slovensko je pre elektromobilitu ideálnou krajinou, keďže až 80 – 95 % energie vyrobenej u nás je zo zdrojov, ktoré neprodukujú emisie CO2. Pri téme preťaženia siete uvediem príklad: ak by sme v roku 2030 mali na Slovensku zaregistrovaných 140 000 elektrických vozidiel, ktoré najazdia ročne priemerne 12 000 kilometrov, znamenalo by to vyššiu spotrebu elektrickej energie o približne 1,1 %, čo nie je žiadnym ohrozením pre bezpečnosť energetickej siete.
Samozrejme, primerane k rozvoju a počtu elektromobilov je potrebné zlepšiť aj infraštruktúru nabíjacích staníc a to hlavne vo veľkomestách a na parkoviskách veľkých sídlisk. Odporúčam pozrieť si výborné video, kde môj kolega Andy Palmer vyvracia mýty o elektromobilite a tejto otázke sa venuje dôkladnejšie.
Podľa HSE manažéra InoBat rozvoj elektromobilov ovplyvní ceny elektrickej energie, no rozhodne na to nebudú doplácať tí, ktorí autá nabíjajú menej alebo vôbec.
Som presvedčený, že zvýšená spotreba elektrickej energie pre nabíjanie elektromobilov sa prejaví aj na cene elektrickej energie. Osobne si ale myslím, že by nebolo fér, aby spotrebitelia elektrickej energie, ktorí nevlastnia elektromobil, platili za elektrickú energiu viac. Verím, že štát nájde spôsob ako regulovať a odlíšiť cenu energie na nabitie elektrických vozidiel od energie, ktorá sa používa na prevádzku rodinných domov, budov a podobne.
Zároveň ale treba zdôrazniť, že s nárastom elektromobility štátu vzniknú straty z daní, ktoré získava z predaja PHM a predpokladám, že štát si bude tieto straty kompenzovať. O tom ako táto kompenzácia prebehne však môžeme iba polemizovať. „Niekto to ale zaplatí.“
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
Vodíkové auto do každej rodiny? Táto „zázračná” súčiastka sľubuje koniec elektromobilov aj spaľovákov
Je tichý, má laser a neprelomný štít. Čína ukázala hybridný tank, ktorý vydesil Západ
900 voltov, 2 elektromotory a spaľovák. Známa značka predstavila auto, ktoré sa nabije za 9 minút
Vodič bude ich jazdu už len kontrolovať. 150-ročná automobilka vypustí na cesty autonómne kolosy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rakúsko vyhlásilo trojdňový smútok: Strelec v Grazi zabil 10 ľudí
Európa sa upečie pod „tepelnou kupolou“: Vlna horúčav prinesie teploty až 35 °C
Vedci uzavreli 30-ročnú štúdiu. Obľúbený zvyk Slovákov je kľúčom k zdravému starnutiu
VIDEO: Policajti zastavili sanitku pre konvoj áut. Údajne v ňom cestoval Fico
Od ulice v Leningrade až po múry Kremľa: Putin sa nikdy nezmenil, riadi ho ten istý chlapec plný komplexov, tvrdí odborníčka
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Je tichý, má laser a neprelomný štít. Čína ukázala hybridný tank, ktorý vydesil Západ
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- Má solídny dojazd a akurátny výkon. BYD predstavil nový elektromobil, stojí smiešne peniaze
- Vodíkové auto do každej rodiny? Táto „zázračná” súčiastka sľubuje koniec elektromobilov aj spaľovákov
- Tisíce Slovákov porušujú zákon, ani o tom netušia. Za bežnú činnosť hrozí pokuta až 3000 eur
-
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- Je tichý, má laser a neprelomný štít. Čína ukázala hybridný tank, ktorý vydesil Západ
- Má solídny dojazd a akurátny výkon. BYD predstavil nový elektromobil, stojí smiešne peniaze
- Tisíce Slovákov porušujú zákon, ani o tom netušia. Za bežnú činnosť hrozí pokuta až 3000 eur
- Kazia sa elektromobily viac než spaľováky? Nová štúdia zarazila ľudí, na jednu vec ale zabudli
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Má solídny dojazd a akurátny výkon. BYD predstavil nový elektromobil, stojí smiešne peniaze
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
Prvý hurikán sezóny je tu. Barbara sa točí nad Pacifikom, Mexiko je v strehu
Rusi masívne útočili na civilných Ukrajincov. Hlásia obete aj zranených
Hromadné prepúšťanie v Stellantise. Nový Fiat ako posledná šanca
Povinné solárne panely na každom novom dome. Greenpeace plán britskej vlády chváli
Slovenskí policajti budú nosiť AI kamery. Dostanú aj nové autá za 44-tisíc
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rakúsko vyhlásilo trojdňový smútok: Strelec v Grazi zabil 10 ľudí
Európa sa upečie pod „tepelnou kupolou“: Vlna horúčav prinesie teploty až 35 °C
Vedci uzavreli 30-ročnú štúdiu. Obľúbený zvyk Slovákov je kľúčom k zdravému starnutiu
VIDEO: Policajti zastavili sanitku pre konvoj áut. Údajne v ňom cestoval Fico
Od ulice v Leningrade až po múry Kremľa: Putin sa nikdy nezmenil, riadi ho ten istý chlapec plný komplexov, tvrdí odborníčka
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené