Elektrické kolobežky naberajú na popularite vďaka ich praktickému využitiu na prepravu po meste, no svoj podiel na tom má aj ich dostupnosť. Na trhu je množstvo kolobežiek od rôznych výrobcov, takže vybrať si ten správny model nie je vôbec žiadny problém. S pribúdajúcim počtom kolobežiek na našich cestách však prišlo k zmenám aj v zákone o cestnej premávke.

O zmenách sme ťa informovali aj v samostatnom článku, no tou najzásadnejšou novinkou je fakt, že po novom bude používateľ kolobežky, ktorá má výkon vyšší ako 250 W a rýchlosť  vyššiu ako 25 km/h, považovaný za vodiča nemotorového vozidla. Po novom sa preto bude musieť každý majiteľ elektrickej kolobežky riadiť pravidlami cestnej premávky, ako pre cyklistov.

Zmeny zákonov aj v ďalších krajinách

Okrem Slovenska upravujú alebo ešte len budú upravovať zákony spojené s elektrickými kolobežkami aj iné krajiny vo svete. V rámci Európy je viacero krajín, ktoré zaviedli rôzne podmienky pre premávku elektrických kolobežiek. Medzi svetové veľmoci v cyklistike, kde je všeobecne obľúbená doprava bez áut patria jednoznačne Holandsko, či Francúzsko. V oboch krajinách platí to, že jazda na elektrickej kolobežke je povolená len po pravej krajnici alebo na cyklotrasách. Za jazdu po chodníku hrozia pokuty vo výške 135 €.

Zobraziť celú galériu (1)
Po úprave zákona sa staneš vodičom nemotorového vozidla, ako v prípade cyklistov, Unsplash

Aj v ďalších krajinách platia rôzne zmeny a obmedzenia, pričom sa prihliada aj na povinnú výbavu, ktorá je dôležitá pre zachovanie bezpečnosti. Vo viacerých krajinách je povinné nosenie prilby počas jazdy na kolobežke, no vhodné je nosenie aj rôznych reflexných prvkov na oblečení, či obuvi. Samotné kolobežky musia byť vybavené predným a zadným osvetlením, zvončekom, brzdami a reflexnými prvkami.

Súčasné kolobežky nemajú bezpečnostné prvky, ktoré budú povinné

Zmena slovenského zákona presne stanovuje špecifikácie, ktoré by mala kolobežka mať, aby spĺňala bezpečnostné normy. Okrem účinnej brzdy musí mať svietidlo umiestnené vzadu s červeným svetlom, ktoré musí byť umiestnené na ľavej strane. Okrem toho musia byť pneumatiky bez akýchkoľvek trhlín či iných deformácií.

Zobraziť celú galériu (1)
Hlavným dôvodom zavádzanie nových zákonov je hlavne bezpečnosť na cestách, Ninebot

Nové zákony a úpravy sa okrem používateľov týkajú aj samotných výrobcov elektrických kolobežiek. Najznámejším je jednoznačne Xiaomi, no zabudnúť netreba ani na KUGOO, Segway, Ninebot Razer či SXT. Niektoré kolobežky však nemajú potrebné bezpečnostné prvky, takže sa nebudú nachádzať na zozname potenciálnych nových majiteľov, nakoľko by im za ich používanie hrozila pokuta.

Napríklad jeden z najobľúbenejších modelov na Slovenku, Xiaomi M365  zadné červené svietidlo má, no chýba pri ďalších kolobežkách ako napríklad Ninebot No.9, či KUGOO S1.

Zobraziť celú galériu (1)
Jeden z najobľúbenejších modelov medzi Slovákmi, Xiaomi M365, vôbec prvá generácia Xiaomi kolobežky

Súčasní majitelia spomenutých kolobežiek si budú pravdepodobne musieť dokúpiť všetky bezpečnostné prvky, aby spĺňali nové pravidlá, nakoľko by im hrozila pokuta.

Ako sa k situácii postavia výrobcovia kolobežiek?

Zaujímavý bude hlavne postoj čínskych výrobcov, nakoľko práve ich kolobežky patria medzi najpredávanejšie. Zákony v Číne a v ďalších veľkých krajinách môžu byť diametrálne odlišné a kvôli malým trhom, kde budú platiť nové pravidla, pravdepodobne nebudú meniť výrobu, respektíve špecifikáciu nových kolobežiek.

Pokiaľ sa však postupne bude zoznam krajín, kde budú platiť nové zákony ohľadne jazdy na elektrických kolobežkách rozširovať, je veľmi pravdepodobné, že sa prispôsobia aj výrobcovia. Firmám, ktoré vyrábajú elektrické kolobežky ide predsa o predaje ich produktov, a preto budú robiť všetko preto, aby aj Európania mali naďalej záujem o ich zariadenia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú