Žiadne nabíjanie a len 3 minutové zdržanie. Takto funguje prelomová výmena batérií čínskych elektromobilov v praxi
Nabíjanie elektromobilov je stále relatívne zdĺhavé. Aj keď niektoré vozidlá sa už dokážu dobiť v priebehu pár desiatok minút, natankovanie klasického auta v prieme zaberie sotva 5 minút. Portál InsideEVs však dáva do pozornosti čínsku automobilku NIO, ktorá do praxe priniesla unikátne riešenie „dobíjania“ elektromobilov svojej značky.
Myšlienka, že z nabíjacej stanice odídeš s plne nabitou baterkou behom pár minút, je pri klasickom nabíjaní, aké poznáme dnes, zrejme nereálna. Mnohé automobilky sa tak snažia prísť s alternatívnymi riešeniami, ktoré celý proces dobitia batérií v elektromobile značne urýchlia.
Zatiaľ čo väčšina svetových automobiliek sa spolieha na zlepšovanie technológií rýchleho nabíjania, čínske NIO vsadilo kartu na ich vymieňanie. V ich podaní sa nejedná o žiadnu novinku, stanice na výmenu batérií začali v Číne budovať už v máji 2018 a 2 roky na to zaznamenali kľúčový míľnik. Svojim zákazníkom vykonali už 500 000 výmen batérií.
Technológiu výmeny vybitej batérie za nabitú na ich špeciálnych staniciach podporujú dva modely. Jedná sa o SUV NIO ES6 a NIO ES8. Práve väčší z tejto dvojice, model ES8, sa objavil v šou FullyCharged, kde je celý proces výmeny zachytený na videu.
Moderátor Elliot Richards demonštruje, aké jednoduché a rýchle môže byť „nabitie“ batérie elektromobilu. Vlastníci vyššie spomenutých modelov si vedia výmenu naplánovať aj cez aplikáciu. Podobne tak urobil aj Elliot, no pred ním stálo v rade stálo jedno auto, takže musel počkať 3 minúty, kým sa dostal na rad.
Následne si auto prevzal technik stanice, ktorý ho zaparkoval na špeciálny zdvihák. Keďže je celý proces výmeny úplne automatizovaný, elektromobil musí byť presne zarovnaný, K čomu mu pomáhajú valce pod kolesami.
Po zrovnaní sa automobil zdvihne, zájde podeň špeciálny vozík, ktorý odskrutkuje vybitú batériu, vysunie ju z auta a odíde s ňou preč. Následne sa na vozík v skrytej časti stanice naloží nabitá batéria, tá zájde pod vozidlo, naskrutkuje sa a elektromobil sa zloží na kolesá. Potom ho už len technik vyparkuje zo stanice a majiteľ môže pokračovať v jazde.
Stanice tohto typu sú rozmiestnené pozdĺž dôležitých diaľníc v Číne, takže majitelia elektromobilov NIO si vedia na základe polohy plánovať aj dlhšie trasy a vyhnú sa hodinovým nabíjaniam na klasických nabíjacích staniciach.
Navyše, ak si prvým majiteľom elektromobilu, výmenu batérií na staniciach máš úplne zadarmo. Majitelia, ktorí majú auto „z druhej ruky“ si platia za kWh energie, ktoré na ich vybitej batérii chýbali. Ceny sú podľa Elliota veľmi priaznivé, výmena úplne vybitej batérie stojí približne 8 libier, čiže asi 8,85 €.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
Stellantis prepisuje dejiny batérií. Peugeot testuje technológiu, ktorá má zatieniť Teslu aj Porsche.
Dojazd cez 1 000 km už nie je hudba budúcnosti. Hyundai sľubuje revolučný model
Fiasko pre Teslu: Najnovší autopilot havaroval už po pár kilometroch (+VIDEO)
VIDEO: Pokorilo aj slávne Bugatti. Číňania postavili najrýchlejšie auto sveta, prekonalo šialenú rýchlosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nahonobil väčší majetok ako Musk či Rockefeller. Najbohatší človek v histórii ľudstva bol Afričan (PRÍBEH)
Zlepšíš si mozog za menej ako hodinu denne. 4 jednoduché návyky, ktoré odporúča neurovedkyňa
Expert varuje pred globálnym kolapsom už v roku 2027: Ľudstvo smeruje k bodu zlomu
Uniknuté dokumenty odhalili plán invázie: Rusko trénuje čínskych výsadkárov a dodáva im zbrane
Bežná činnosť, ktorou si zlepšujú život miliardári aj vedci z Harvardu. Stačia 2 minúty denne
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemecký automobilový priemysel sa rúca. Veľká mená prichádzajú o miliardy eur a tisíce pracovných miest
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
- Tento SUV hybrid je ako z iného sveta: Má dojazd 1 500 kilometrov a neuveriteľnú cenu
Prepustili až 10 000 ľudí: Automobilový gigant, pôsobiaci aj na Slovensku, drasticky znížil výrobu
Slováci masívne bojujú s rakovinou. Najnovšie štatistiky odhalili hrozivú pravdu o chorobe
Svet sa musí pripraviť, chystá sa čínsky elektromobilový šok. BYD odhalil brutálny plán expanzie
Ďalšia IT kauza na obzore? Slovensko plánuje digitalizáciu za 68 miliónov eur, odborníci sú pohoršení
Vedci skúmali živočíchy a ostali v nemom úžase. Evolúcia ľudstva mala prebiehať úplne inak
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP