Žiadne nabíjanie a len 3 minutové zdržanie. Takto funguje prelomová výmena batérií čínskych elektromobilov v praxi
Nabíjanie elektromobilov je stále relatívne zdĺhavé. Aj keď niektoré vozidlá sa už dokážu dobiť v priebehu pár desiatok minút, natankovanie klasického auta v prieme zaberie sotva 5 minút. Portál InsideEVs však dáva do pozornosti čínsku automobilku NIO, ktorá do praxe priniesla unikátne riešenie „dobíjania“ elektromobilov svojej značky.
Myšlienka, že z nabíjacej stanice odídeš s plne nabitou baterkou behom pár minút, je pri klasickom nabíjaní, aké poznáme dnes, zrejme nereálna. Mnohé automobilky sa tak snažia prísť s alternatívnymi riešeniami, ktoré celý proces dobitia batérií v elektromobile značne urýchlia.
Zatiaľ čo väčšina svetových automobiliek sa spolieha na zlepšovanie technológií rýchleho nabíjania, čínske NIO vsadilo kartu na ich vymieňanie. V ich podaní sa nejedná o žiadnu novinku, stanice na výmenu batérií začali v Číne budovať už v máji 2018 a 2 roky na to zaznamenali kľúčový míľnik. Svojim zákazníkom vykonali už 500 000 výmen batérií.
Technológiu výmeny vybitej batérie za nabitú na ich špeciálnych staniciach podporujú dva modely. Jedná sa o SUV NIO ES6 a NIO ES8. Práve väčší z tejto dvojice, model ES8, sa objavil v šou FullyCharged, kde je celý proces výmeny zachytený na videu.
Moderátor Elliot Richards demonštruje, aké jednoduché a rýchle môže byť „nabitie“ batérie elektromobilu. Vlastníci vyššie spomenutých modelov si vedia výmenu naplánovať aj cez aplikáciu. Podobne tak urobil aj Elliot, no pred ním stálo v rade stálo jedno auto, takže musel počkať 3 minúty, kým sa dostal na rad.
Následne si auto prevzal technik stanice, ktorý ho zaparkoval na špeciálny zdvihák. Keďže je celý proces výmeny úplne automatizovaný, elektromobil musí byť presne zarovnaný, K čomu mu pomáhajú valce pod kolesami.
Po zrovnaní sa automobil zdvihne, zájde podeň špeciálny vozík, ktorý odskrutkuje vybitú batériu, vysunie ju z auta a odíde s ňou preč. Následne sa na vozík v skrytej časti stanice naloží nabitá batéria, tá zájde pod vozidlo, naskrutkuje sa a elektromobil sa zloží na kolesá. Potom ho už len technik vyparkuje zo stanice a majiteľ môže pokračovať v jazde.

Stanice tohto typu sú rozmiestnené pozdĺž dôležitých diaľníc v Číne, takže majitelia elektromobilov NIO si vedia na základe polohy plánovať aj dlhšie trasy a vyhnú sa hodinovým nabíjaniam na klasických nabíjacích staniciach.
Navyše, ak si prvým majiteľom elektromobilu, výmenu batérií na staniciach máš úplne zadarmo. Majitelia, ktorí majú auto „z druhej ruky“ si platia za kWh energie, ktoré na ich vybitej batérii chýbali. Ceny sú podľa Elliota veľmi priaznivé, výmena úplne vybitej batérie stojí približne 8 libier, čiže asi 8,85 €.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

Tvrdý zásah pre živnostníkov v roku 2026. Tisíce SZČO stoja pred životným rozhodnutím

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

Tvrdý zásah pre živnostníkov v roku 2026. Tisíce SZČO stoja pred životným rozhodnutím

