Žiadna Tesla ani „luxusný Nemec“. Prvá automobilka posiela na cestu auto s 3. úrovňou autonómneho riadenia
Honda je prvou automobilkou na svete, ktorá oficiálne púšťa na cesty vozidlo s tretím stupňom autonómneho riadenia. Ako informoval portál AutoBlog, za určitých podmienok sa vodič už vôbec nemusí venovať jazde a môže dokonca sledovať videá či film na obrazovke vo vozidle.
Systém Honda Sensing Elite, ktorý spĺňa požiadavky tretej úrovne autonómneho riadenia, dostal vlajkový model Honda Legend. Povolenie využívať tento systém zatiaľ získal automobil iba na domácom japonskom trhu, no v priebehu najbližších rokov sa určite dostane aj do Európy.
NEPREHLIADNI
Plne autonómny autopilot Tesly majú prví majitelia. Zvláda takmer všetky situácie z premávky
Systém Honda Sensing je už dobre známy aj u nás, ten ponúka druhú úroveň asistovanej jazdy aj na našich trhoch. Tretia úroveň s prívlastkom „Elite“ už ale dovoľuje vodičovi zložiť ruky z volantu na neobmedzený čas, no splnených musí byť niekoľko podmienok.
Autonómna jazda v zápche
Kľúčová vlastnosť, na základe ktorej bola systému udelená certifikácia tretej úrovne asistovanej jazdy, je schopnosť autonómneho vedenia vozidla v dopravnej zápche na diaľnici. Systém dokáže do rýchlosti 30 km/h plne viesť vozidlo v zápche, dokáže teda zrýchľovať, brzdiť a zatáčať bez toho, aby vodič musel dávať pozor. Ten tak môže sledovať videá na hlavnej obrazovke auta.
V prípade klasickej jazdy po diaľnici môže vodič zložiť ruky z volantu, no neustále musí dávať pozor, čo sa deje a v prípade potreby musí byť schopný prevziať riadenie. V tomto režime dokáže auto samá meniť jazdný pruh/obiehať pomalšie vozidlá, vodič ale úkon musí potvrdiť zapnutím smerového svetla.
Prísne podmienky predaja
Nakoľko sa jedná o novú a v praxi ešte nie úplne overenú technológiu, Honda bude predávať iba 100 kusov modelu Legend vybaveným systémom Honda Sensing Elite. Cena tohto auta je v prepočte 85 000 € a predávať sa bude výhradne na leasing. Predaj začína už zajtra.
V prípade, že by systém zlyhal, alebo by sa auto dostalo zo zápchy a ďalej by už nebolo schopné bezpečne viesť vozidlo autonómne, upozorní vodiča vibráciami pásu. Ak vodič náhodou v zápche zadrieme a auto nebude schopné ho prebudiť, samé sa bezpečne odstaví na krajnici, rozbliká výstražné smerovky a zapojí aj výstrahu klaksónom, píše Gadgets360.
Zlyhanie systémov by však nastať nemalo, Honda totiž simulovala viac ako 10 miliónov rôznych kritických situácií, v ktorých by si mal autopilot poradiť. Pred samotným spustením predaja bolo tiež s týmto systémom v reálnej premávke počas testov najazdených viac ako 1,3 milióna kilometrov.
Honda rozhodne nie je prvou automobilkou, ktorá s treťou úrovňou autonómnej jazdy prišla. Ešte v roku 2017 svoj systém predstavilo aj Audi pri vlajkovom modeli A8, no prísnejšie regulácie európskych úradov nedovolili širšie nasadenie tretej úrovne asistovanej jazdy do vozidiel nemeckej automobilky. Japonská automobilka je ale prvá, ktorá bude mať tieto autá oficiálne povolené na verejných komunikáciách.
K plne autonómnej jazde je to ešte dlhá cesta
Za priekopníka v autonómnej jazde je považovaná Tesla, no ani ich najnovšia verzia „autopilota“, ktorý už zvláda jazdu bez zásahu vodiča takmer vo všetkých situáciách, ešte nie je licencovaná tak, aby ju vodič mohol používať bez dohľadu nad autom. Aj samotná Tesla neustále upozorňuje, že ich autopilot je stále v beta verzii a vodič tak musí neustále dávať pozor a v prípade potreby prevziať riadenie.
Celkovo máme 6 úrovní autonómnosti. Tu je popis toho, čo musí auto na danej úrovni zvládnuť:
- Úroveň 0 – žiadni asistenti, všetky úlohy pri riadení vykonáva vodič
- Úroveň 1 – o riadenie sa stará vodič, auto však napríklad dokáže samo upravovať rýchlosť, alebo disponuje systémom udržiavania v jazdných pruhoch
- Úroveň 2 – auto už dokáže na krátky čas prevziať kontrolu nad riadením, vodič však musí byť neustále v pozore
- Úroveň 3 – na základe zvolenej trasy dokáže autopilot vykonávať všetky úkony miesto vodiča, vodič však musí neustále sledovať okolie a zasiahnuť v prípade núdze
- Úroveň 4 – systém je schopný plne autonómnej jazdy no v prípade krízovej situácie vozidlo zastaví a vodič nad ním preberá kontrolu
- Úroveň 5 – systém je schopný plne autonómnej jazdy, zvláda aj riešenie krízových situácií, vodič vo vozidle nie je potrebný
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
Autá zo Slovenska si podmanili trh. Svetová automobilka pokorila významný rekord vo výrobe
Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Už žiadne šmyky a menej kolízií. Tieto inteligentné pneumatiky presne vedia, kedy zabrzdiť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Dlhovekosť je v našej moci: Tieto návyky dokážu predĺžiť život až o 24 rokov, tvrdí prevratný vedecký výskum
Skryté nebezpečenstvo smart hodiniek: „Večné chemikálie“ nosí denne na tele 25 % Slovákov. Tieto značky prešli testom
Len 1 hodinu od Bratislavy vznikla špičková samoobslužná výberová kaviareň s „Porsche medzi kávovarmi“
V týchto mestách stráviš za volantom hodiny. Prvé miesto rebríčka najvyťaženejšej premávky ťa prekvapí
Policajný prezident končí na svojom poste. Dôvodom je tragédia v Spišskej Starej Vsi
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slovákom leží v zuboch dodnes. Toto je príbeh filmu, kvôli ktorému Habera zažaloval Tarantinovho žiaka
- Nová vesmírna veľmoc chce dobyť vesmír. Za zlomok ceny dokážu to, čo USA a Čína za miliardy dolárov
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Majú suverénne najlepšiu optiku aj WiFi. Toto je najlepší poskytovateľ internetu na Slovensku
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Slovákom leží v zuboch dodnes. Toto je príbeh filmu, kvôli ktorému Habera zažaloval Tarantinovho žiaka
- Majú zásoby 200 miliárd m³. Nečakaná krajina sa môže stať najväčším producentom plynu v Európe
- Majú suverénne najlepšiu optiku aj WiFi. Toto je najlepší poskytovateľ internetu na Slovensku
- Útok na kataster môže spôsobiť ešte väčšie škody. Unikli tieto citlivé údaje o Slovákoch
-
- Spoliehali sa na Rusov, teraz im hrozí nedostatok plynu. Európsky štát čelí „najprísnejším sankciám v histórii“
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Slovákom leží v zuboch dodnes. Toto je príbeh filmu, kvôli ktorému Habera zažaloval Tarantinovho žiaka
- Milovaný Windows tento rok končí. Microsoft núti 400 miliónov ľudí, aby si kúpili nový počítač
- TOP televízory roka 2025: Bezkáblový, ktorý popiera gravitáciu, gigantický „Číňan“ aj cena priehľadného LG
Nemci priznali krutú realitu. Bez technológií Američanov by sme dlho neprežili
Jednoduchú fotku premení na 3D a je zadarmo. Tento AI nástroj je pre profíkov aj bežných ľudí
Každý človek má svojho nečakaného strážcu. Nové zistenia zmenia pohľad na baktérie
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Dlhovekosť je v našej moci: Tieto návyky dokážu predĺžiť život až o 24 rokov, tvrdí prevratný vedecký výskum
Skryté nebezpečenstvo smart hodiniek: „Večné chemikálie“ nosí denne na tele 25 % Slovákov. Tieto značky prešli testom
Len 1 hodinu od Bratislavy vznikla špičková samoobslužná výberová kaviareň s „Porsche medzi kávovarmi“
V týchto mestách stráviš za volantom hodiny. Prvé miesto rebríčka najvyťaženejšej premávky ťa prekvapí
Policajný prezident končí na svojom poste. Dôvodom je tragédia v Spišskej Starej Vsi
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené