Zmena poplatkov za prihlásenie auta je tu. Slováci si priplatia, no ak máš tento druh auta, získaš výhodu (+prehľad)
V 2023 sa všetko mení
„Zmena spôsobu výpočtu sleduje zavedenie ekologického aspektu pri registrácii vozidiel a prináša zvýhodnenie novších vozidiel, ktoré majú nižší vplyv na životné prostredie,“ objasnil Viskupič.
Súčasné poplatky fungujú od roku 2016, neskôr bol ich výpočet doplnený o koeficient veku automobilu. Vďaka tomu, že Slovensko uplatňuje práve tento parameter, a teda formu majetkovej dane, paradoxne zvýhodňuje dovoz a registráciu starých, menej ekologických vozidiel.
Táto zmena umožní, aby výška poplatku motivovala ku kúpe ekologických automobilov. Platiť bude, že čím ekologickejšie vozidlo, tým nižší správny poplatok. Slováci by vďaka tejto zmene mali ušetriť približne 32 miliónov eur.
Ďalšou zmenou je napríklad akčný plán pre rozvoj elektromobility v Slovenskej republike (2022), v rámci ktorého sa pripravujú zmeny pre majiteľov elektrických vozidiel.
Kto platí poplatok zmenili nové EČV
Od nového roka sa zavádzajú celoslovenské evidenčné čísla vozidiel (EČV) bez skratky okresu. Zmeny v evidencii vozidiel podľa rezortu vnútra prinesú občanom menej byrokracie, ako aj úsporu peňazí za správne poplatky. Poslanci OĽaNO navyše navrhli, aby sa v niektorých prípadoch odpustilo až 70 % z poplatku.
Zrušil tak dvojkrokový prepis vozidla. Kompletný prepis aj s vydaním nových dokladov je možné urobiť na ktoromkoľvek dopravnom inšpektoráte, pričom v prípade potreby sa doklady aj tabuľky zasielajú kuriérom.
Oproti predošlému spôsobu vyberania správnych poplatkov je zásadný rozdiel v tom, že pri zápise zmeny držiteľa vozidla bude správny poplatok uhrádzať žiadateľ o evidenčný úkon, a nie nový vlastník vozidla, ako tomu bolo doteraz, informuje na svojom webe Ministerstvo vnútra. To môže viesť k ďalšiemu rastu cien jazdených áut.
Pozrime sa na model populárneho auta Slovákov
Priemerný vek vozidla registrovaného na Slovensku sa pohybuje na úrovni okolo 14 rokov. Ide teda o autá s rokom výroby 2009. Medzi populárne modely patrí napríklad Škoda Octavia Combi, pričom jej cena sa aktuálne pohybuje v priemere na 7 800 €, ak sa bavíme o naftovej motorizácii s objemom 1,9 až 2,0 litra.
Populárna ľudová verzia s výkonom 140 koní po novom už nespadá do kategórie áut, pri ktorých je poplatok 33 € bez ohľadu na emisnú normu. Pri súčasnom systéme by majitelia platili registračný poplatok nasledovne:
Aktuálna výška registračného poplatku Škody Octavia 2009:
- Octavia 1.9 TDI 104 koní: 77 kW, základná sadzba podľa výkonu 33 €, koeficient veku vozidla sa nezapočítava, majiteľ platí minimálny registračný poplatok 33 €
- Octavia 2.0 TDI 140 koní: 104 kW, základná sadzba podľa výkonu 260 €, koeficient veku vozidla 0,09, počítame 260*0,09=23,4, majiteľ platí minimálny registračný poplatok 33 €
- Octavia 2.0 TDI 170 koní: 126 kW, základná sadzba podľa výkonu 530 €, koeficient veku vozidla 0,09, počítame 530*0,09=47,7, majiteľ platí registračný poplatok 47,7 €
Škoda Octavia z roku 2009 spĺňa emisnú normu Euro 4, takže ekologický koeficient pri tomto vozidle predstavuje hodnotu 0,70. Podľa novej metodiky, v ktorej je zahrnutý ekologický koeficient namiesto koeficientu veku vozidla, by majitelia rovnakých motorizácií platili nasledovne:
Nová výška registračného poplatku Škody Octavia 2009:
- Octavia 1.9 TDI 104 koní: 77 kW, základná sadzba podľa výkonu 33 €, ekologický koeficient sa nezapočítava, kupujúci platí minimálny registračný poplatok 33 €
- Octavia 2.0 TDI 140 koní: 104 kW, základná sadzba podľa výkonu 260 €, ekologický koeficient 0,70, počítame 260*0,70=182 €, predávajúci platí registračný poplatok 182 €
- Octavia 2.0 TDI 170 koní: 126 kW, základná sadzba podľa výkonu 530 €, ekologický koeficient 0,70, počítame 530*0,70=371 €, predávajúci platí registračný poplatok 371 €
To bude viesť k rastu cien jazdených áut, ktoré najviac pocítia záujemci o niektoré z najlacnejších modelov.
Elektromobily zatiaľ bez zmeny výšky
Pre elektromobily zatiaľ naďalej platí minimálny registračný poplatok len 33 €. Ohľadom zmeny výšky tohto poplatku bolo na začiatku množstvo otázok, ktoré sme zdokumentovali v samostatnom článku.
Ak sa pozrieme na pozmeňujúci návrh zákona, ktorý zverejnila NRSR na svojej webovej stránke, uvidíme, čo všetko sa mení. Aj napriek tomu, že tabuľka stanovuje nový ekologický koeficient vozidla (EKV) na hodnotu 0,2, nemení položku 65 c) prílohy zákona č. 145/1995 Z. z., ktorá hovorí, že maximálna výška prihlasovacieho poplatku pre elektromobil je stanovená na 33 eur.
„Zápis držiteľa motorového vozidla, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina (elektromobil) do evidencie vozidiel v Slovenskej republike aj s vykonaním úprav v dokladoch vrátane vydania týchto dokladov …. 33 eur,“ znie položka 65 c) prílohy zákona č. 145/1995 Z. z..
Je teda otázne, prečo sa elektromobily spomínajú aj v samotnej tabuľke, kde im dokonca bola vytvorená špeciálna kategória.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
Bol to výstrelok, ktorý prežil len 5 rokov. Audi premenilo zabudnutý model na elektromobil
Liebherr posiela spaľováky do minulosti. Tento obor zvládne všetko ticho a bez dymu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nová nádej pre pacientov s agresívnou rakovinou prichádza z prírodného zdroja. Jed ničí nádorové bunky, tvrdia vedci
Nadmerná konzumácia proteínov zvyšuje riziko rakoviny. Ohrozené sú najmä ženy, varujú odborníci
„Zarábam 32 000 eur mesačne tým, že vylepšujem cudzie nápady.“ Samuel vymenil prácu v optike za vlastný biznis z pohodlia gauča
Štúdia odhaľuje skutočné príčiny chronického únavového syndrómu. Nejde len o psychický problém, tvrdia vedci
Čierny Mesiac vytvorí ideálne podmienky pre hviezdy a galaxie. Nepremeškaj najmagickejšiu noc roka
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
- Bol to výstrelok, ktorý prežil len 5 rokov. Audi premenilo zabudnutý model na elektromobil
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
-
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
- Liebherr posiela spaľováky do minulosti. Tento obor zvládne všetko ticho a bez dymu
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
Fico varuje pred skokovým zdražením plynu, tepla aj elektriny. Tvrdí, že má plán, ako to zastaviť
Nagasaki sa ponorilo do ticha. Prešlo 80 rokov od okamihu, ktorý zmenil dejiny
Taliansko sa púšťa do boja so spaľovákmi. Ponúkne rekordné príspevky na elektromobily
Hranica sa mení na obrovské pódium. KĽDR pripravuje návrat hlasnej psychologickej vojny
ESET a Europol spúšťajú nový program. Má zmeniť boj proti kyberzločinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP