V 2023 sa všetko mení

Zmena spôsobu výpočtu sleduje zavedenie ekologického aspektu pri registrácii vozidiel a prináša zvýhodnenie novších vozidiel, ktoré majú nižší vplyv na životné prostredie,“ objasnil Viskupič.

Súčasné poplatky fungujú od roku 2016, neskôr bol ich výpočet doplnený o koeficient veku automobilu. Vďaka tomu, že Slovensko uplatňuje práve tento parameter, a teda formu majetkovej dane, paradoxne zvýhodňuje dovoz a registráciu starých, menej ekologických vozidiel.

Na obrázku sa nachádzajú nové koeficienty podľa Euro normy, ktorú spĺňa dané vozidlo.
Nové koeficienty závislé od normy Euro, ktorú vozidlo spĺňa. Zdroj: MV SR

Táto zmena umožní, aby výška poplatku motivovala ku kúpe ekologických automobilov. Platiť bude, že čím ekologickejšie vozidlo, tým nižší správny poplatok. Slováci by vďaka tejto zmene mali ušetriť približne 32 miliónov eur.

Ďalšou zmenou je napríklad akčný plán pre rozvoj elektromobility v Slovenskej republike (2022), v rámci ktorého sa pripravujú zmeny pre majiteľov elektrických vozidiel.

Kto platí poplatok zmenili nové EČV

Od nového roka sa zavádzajú celoslovenské evidenčné čísla vozidiel (EČV) bez skratky okresu. Zmeny v evidencii vozidiel podľa rezortu vnútra prinesú občanom menej byrokracie, ako aj úsporu peňazí za správne poplatky. Poslanci OĽaNO navyše navrhli, aby sa v niektorých prípadoch odpustilo až 70 % z poplatku.

Zrušil tak dvojkrokový prepis vozidla. Kompletný prepis aj s vydaním nových dokladov je možné urobiť na ktoromkoľvek dopravnom inšpektoráte, pričom v prípade potreby sa doklady aj tabuľky zasielajú kuriérom.

Na obrázku sú poplatky za prihlásenie podľa výkonu vozidla.
Základný poplatok za prihlásenie, ktorý treba dodatočne vynásobiť príslušným koeficientom vozidla. Zdroj: MV SR

Oproti predošlému spôsobu vyberania správnych poplatkov je zásadný rozdiel v tom, že pri zápise zmeny držiteľa vozidla bude správny poplatok uhrádzať žiadateľ o evidenčný úkon, a nie nový vlastník vozidla, ako tomu bolo doteraz, informuje na svojom webe Ministerstvo vnútra. To môže viesť k ďalšiemu rastu cien jazdených áut.

Pozrime sa na model populárneho auta Slovákov

Priemerný vek vozidla registrovaného na Slovensku sa pohybuje na úrovni okolo 14 rokov. Ide teda o autá s rokom výroby 2009. Medzi populárne modely patrí napríklad Škoda Octavia Combi, pričom jej cena sa aktuálne pohybuje v priemere na 7 800 €, ak sa bavíme o naftovej motorizácii s objemom 1,9 až 2,0 litra.

Populárna ľudová verzia s výkonom 140 koní po novom už nespadá do kategórie áut, pri ktorých je poplatok 33 € bez ohľadu na emisnú normu. Pri súčasnom systéme by majitelia platili registračný poplatok nasledovne:

Aktuálna výška registračného poplatku Škody Octavia 2009:
  • Octavia 1.9 TDI 104 koní: 77 kW, základná sadzba podľa výkonu 33 €, koeficient veku vozidla sa nezapočítava, majiteľ platí minimálny registračný poplatok 33 €
  • Octavia 2.0 TDI 140 koní: 104 kW, základná sadzba podľa výkonu 260 €, koeficient veku vozidla 0,09, počítame 260*0,09=23,4, majiteľ platí minimálny registračný poplatok 33 €
  • Octavia 2.0 TDI 170 koní: 126 kW, základná sadzba podľa výkonu 530 €, koeficient veku vozidla 0,09, počítame 530*0,09=47,7, majiteľ platí registračný poplatok 47,7 €

Škoda Octavia z roku 2009 spĺňa emisnú normu Euro 4, takže ekologický koeficient pri tomto vozidle predstavuje hodnotu 0,70. Podľa novej metodiky, v ktorej je zahrnutý ekologický koeficient namiesto koeficientu veku vozidla, by majitelia rovnakých motorizácií platili nasledovne:

Nová výška registračného poplatku Škody Octavia 2009:
  • Octavia 1.9 TDI 104 koní: 77 kW, základná sadzba podľa výkonu 33 €, ekologický koeficient sa nezapočítava, kupujúci platí minimálny registračný poplatok 33 €
  • Octavia 2.0 TDI 140 koní: 104 kW, základná sadzba podľa výkonu 260 €, ekologický koeficient 0,70, počítame 260*0,70=182 €, predávajúci platí registračný poplatok 182 €
  • Octavia 2.0 TDI 170 koní: 126 kW, základná sadzba podľa výkonu 530 €, ekologický koeficient 0,70, počítame 530*0,70=371 €, predávajúci platí registračný poplatok 371 €

To bude viesť k rastu cien jazdených áut, ktoré najviac pocítia záujemci o niektoré z najlacnejších modelov.

Elektromobily zatiaľ bez zmeny výšky

Pre elektromobily zatiaľ naďalej platí minimálny registračný poplatok len 33 €. Ohľadom zmeny výšky tohto poplatku bolo na začiatku množstvo otázok, ktoré sme zdokumentovali v samostatnom článku.

FonTech/Unsplash/Markus Spiske

Ak sa pozrieme na pozmeňujúci návrh zákona, ktorý zverejnila NRSR na svojej webovej stránke, uvidíme, čo všetko sa mení. Aj napriek tomu, že tabuľka stanovuje nový ekologický koeficient vozidla (EKV) na hodnotu 0,2, nemení položku 65 c) prílohy zákona č. 145/1995 Z. z., ktorá hovorí, že maximálna výška prihlasovacieho poplatku pre elektromobil je stanovená na 33 eur.

Zápis držiteľa motorového vozidla, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina (elektromobil) do evidencie vozidiel v Slovenskej republike aj s vykonaním úprav v dokladoch vrátane vydania týchto dokladov …. 33 eur,“ znie položka 65 c) prílohy zákona č. 145/1995 Z. z..

Je teda otázne, prečo sa elektromobily spomínajú aj v samotnej tabuľke, kde im dokonca bola vytvorená špeciálna kategória.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP