Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Mercedes patrí k lídrom v oblasti vývoja elektromobilov. Najnovšie informácie, na ktoré upozornil InsideEVs, odhaľujú, že Mercedes plánuje uviesť model EQG s revolučnou batériovou technológiou, ktorá využíva kremíkovú anódu. Táto novinka by mohla znamenať veľký posun v oblasti vývoja batérií a veľmi rýchlo by sa mala stať štandardom.

Ako uvádza InterestingEnginering, kremíkové anódy majú viacero výhod oproti tradičným grafitovým anódam. Kremík je schopný absorbovať viac iónov, čím sa zvyšuje kapacita batérie.

Okrem toho je kremík dostupný a lacný materiál, čo znižuje náklady na výrobu samotných batérií. Inžinieri z Mercedesu tvrdia, že nová batéria s použitím kremíkových anód by mohla zvýšiť dojazd elektromobilov až o 20 %.

Batéria preukázala skvelé výsledky

Nová revolučná batéria nesie názov Titan Silicon a za jej vývojom stojí spoločnosť Sila Nanotechnologies. Ako uvádza firma na svojom webe, batéria s kremíkovou anódou má až o 20 % vyššiu energetickú hustotu oproti súčasným akumulátorom a do budúcnosti je tu predpoklad, že dosiahnu až o 40 % vyššiu hustotu energie. Vývoj trval 12 rokov a investori doň naliali viac než 845 miliónov eur.

Mercedes

Pri výrobe sa navyše vyprodukuje až o 50-75 % menej CO2 na 1 kWh kapacity ako pri výrobe štandardnej batérie s grafitovou anódou.  Už len samotné navýšenie kapacity o 20 % vďaka použitiu kremíka ma za následok, že dojazd sa pri niektorých elektromobiloch navýši až o 160 km. Nový typ batérie tiež umožní podstatne rýchlejšie nabíjanie, než na aké sme dnes zvyknutí. Elektromobil s priemerne veľkou batériou sa z 10 na 80 % nabije už za 20 minút, čo predstavuje skrátenie nabíjacieho času o 10 minút.

Ako sme už uviedli, prvým elektromobilom, ktorý dostane revolučnú batériu s kremíkovou anódou, bude Mercedes EQG. Nemecká automobilka ho plánuje uviesť na trh až niekedy v roku 2025. Spočiatku bude Sila dodávať batérie len pre luxusnejšie elektromobily s nižšími objemami výroby, no časom sa má produkcia rozbehnúť, pričom by sa mali stať štandardom aj v bežných elektromobiloch. Ich výroba totiž môže byť lacnejšia ako výroba batérií s grafitovou anódou.

Vyrobia batérie pre státisíce elektromobilov

Generálny riaditeľ spoločnosti Sila, Gene Berdichevsky uviedol, že do roku 2026 budú schopní vyrobiť batérie až pre 200 000 elektromobilov ročne. Do roku 2028 následne dokážu vyrobiť akumulátory pre milión elektromobilov každý rok.

Portál AutoNews uvádza, že najväčší problém pri kremíkovej anóde bola jej expanzia, alebo inak povedané „nafúknutie“ pri opakovaných počtoch nabíjacích cyklov. Inžinieri uvádzajú, že expanzia kremíkovej anódy Titan Silicon je na úrovni len 6 %, čo je porovnateľné s grafitovými anódami.

Veľmi dobre je na tom aj životnosť. Po 1 100 nabíjacích cykloch, ktoré zodpovedajú nájazdu zhruba 500 000 km, si batéria zachovala až 80 % svojej pôvodnej kapacity, čo je takisto porovnateľné so súčasnými akumulátormi.

Elektrické Géčko zmení pohľad na elektromobily

Na trhu je už od roku 1979 a za viac ako štyri dekády si trieda G našla svojich verných fanúšikov. Doba sa však mení a s ňou sa mení aj trieda G. Mercedes EQG kombinuje nový dizajnový podpis rodiny EQ s tradičnými hranatými tvarmi, ktoré sú naopak typické pre triedu G.

Po bokoch dverí môžeme vidieť podsvietené LED pásy, v prednej časti zasa dominujú tradičné okrúhle svetlomety, ktoré dopĺňa Black Panel typický pre rodinu EQ. Ten nahrádza klasickú mriežku chladiča používanú pri spaľovákoch.

Mercedes

Koncept je obutý na 22-palcových hliníkových diskoch, ktoré majú exkluzívny offroadový dizajn. V zadnej časti badať jednu z najväčších smien v porovnaní s klasickou triedou G.

Kryt na rezervnú pneumatiku nahradil hranatý box, v ktorom sa ukrýva wallbox na nabíjanie elektromobilu. Wallbox ale bude zrejme za príplatok, no box v zadnej časti má byť štandardom. Poslúžiť tak môže napríklad aj na uloženie nabíjacieho kábla či 230 V nabíjačky.

Preverený pohorím Schöckl

Rovnako ako každé Géčko so spaľovákom, bude aj EQG preverené náročným terénom pohoria Schöckl. Jedna z najnáročnejších offroadových trás je dlhá 5,6 kilometra a auto na nej musí zdolať až 60-stupňové stúpania.

Mercedes

EQG teda bude plnohodnotným off-roadom. Náročný terén mu pomôže zdolávať až štvorica elektromotorov. Každý z nich poháňa individuálne jedno koleso, dvojstupňová prevodovka zasa nájde svoje využitie v tých najnáročnejších podmienkach.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú