Zákaz spaľovákov ani netreba. V tomto roku zlomia predaje elektromobily
Aj to tak možno na Slovensku nevyzerá, svet postupne prechádza na elektromobily. V EÚ je v pláne úplný zákaz áut so spaľovacím motorom od roku 2035, no vo viacerých krajinách elektromobilita rastie neúprosným tempom aj napriek tomu, že zákaz spaľovákov príde až o 12 rokov. Nová štúdia si teda posvietila na to, kedy naozaj budeme kupovať viac elektromobilov, než spaľovákov. Na tému upozornil Reuters, ktorý informoval o výskume neziskovej organizácie RMI.
Ich predpoveď je jasná: „Exponenciálny nárast počtu elektrických vozidiel znamená, že predaj vozidiel so spaľovacím motorom a dopyt po fosílnych palivách už dosiahli svoj vrchol a do roku 2030 budú na ústupe. Začal sa teda koniec éry vozidiel s pohonom na fosílne palivá, čo ohrozuje polovicu celosvetového dopytu po rope,“ uvádzajú hneď v úvode štúdie.
Tieto čísla nás každý rok zarazia
„Prognostici sú nútení každoročne upravovať svoje projekcie trhového podielu elektromobilov smerom nahor, pretože ceny batérií klesajú podľa, preferencie spotrebiteľov sa posúvajú smerom k elektromobilom a popredné krajiny riešia, ako modernizovať siete a zavádzať nabíjaciu infraštruktúru.“
V súčasnosti sa konsenzus sústreďuje okolo 40 % podielu EV na trhu v roku 2030, ale to by si podľa štúdie vyžadovalo výrazné spomalenie rastu. Takéto spomalenie je síce možné, no zo zistení RMI vyplýva, že je nepravdepodobné.
Graf vyššie dokonale zobrazuje projekcie (sivé polpriamky), ktoré experti doteraz podceňovali. Projekcia na základe dát z roku 2023 je už výrazne prudšia než doteraz, čo jednoznačne súvisí v exponenciálnym rastom predajov elektromobilov.
Exponenciálny rast pripomína S-krivku
Rast predaja elektromobilov sa pohybuje po S-krivke (krivka v tvare pripomínajúcom písmeno S), zistila nová štúdia. Ďalej výskumníci poukázali na fakt, že „jedna krajina za druhou sa uberá podobnou cestou“.
„Vo všeobecnosti trvá približne šesť rokov, kým sa krajiny dostanú z 1 % na 10 % trhového podielu, a potom ďalších približne šesť rokov, kým sa vedúce krajiny dostanú na 80 %. Celosvetovo bude v roku 2023 takmer každý piaty predaný automobil elektrický, pričom pred dvoma rokmi to bol každý desiaty,“ hovoria výskumníci.
Čo je ale ešte zaujímavejšie, je cenový vývoj na trhu elektromobilov. Podľa výskumníkov sme totiž len zhruba 2 roky od toho, aby boli elektromobily v Európe rovnako lacné, ako ich spaľovacie ekvivalenty.
„Z kontinuity kriviek učenia sa vyplýva, že ceny batérií sa do roku 2030 znížia na polovicu, čo umožní všetkým významným krajinám a typom vozidiel dosiahnuť cenovú paritu. Čínske vedenie medzitým vyvolalo preteky o dominantné postavenie v technológiách elektrických vozidiel budúcnosti,“ poukazujú výskumníci. Cenovou paritou pritom myslia bod, kedy je cena elektromobilu a ekvivalentného spaľováku rovnaká.
Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq
Zaujímavé potom je, že v Európe už od roku 2026 bude možné kúpiť akýkoľvek elektromobil za rovnakú cenu ako ekvivalentný spaľovák – do tohto bodu sa ako prvá dostane práve Európa. Po nás tento zlomový bod dosiahne USA, no až v roku 2029, teda o celé 3 roky neskôr.
Elektromobily predbehnú spaľováky už v roku 2026
Podľa modelu S-krivky, ktorý štúdia použila na základe doterajšieho rastu elektromobilov sa „predaj elektrických vozidiel do roku 2030 zvýši minimálne štvornásobne a v roku 2030 bude tvoriť 62 % až 86 % celosvetového predaja automobilov.“ Počet predaných elektromobilov by následne mohol predbehnúť predaj spaľovákov už v roku 2026.
To predstavuje zásadný problém pre ropné spoločnosti, pretože štúdia taktiež analyzovala dopad tejto a ďalších zmien na dopyt po rope a fosílnych palivách.
Nielen elektromobily, ale aj samotné spaľováky, ktoré sú čoraz efektívnejšie, tento dopyt neustále znižujú. Najnovšie čísla vyzerajú hrozivo – aspoň teda v prípade, že si šéf ropnej spoločnosti.
„Rast elektrických vozidiel po S-krivkách znamená, že predaj spaľovákov dosiahol vrchol v roku 2017, dopyt po benzíne dosiahol vrchol v roku 2019,“ uvádza sa v štúdii. „Dopyt po rope pre automobily bude potom stlačený medzi pokračujúcim zvyšovaním efektivity a nárastom počtu elektrických vozidiel. Keď budú elektromobily tvoriť drvivú väčšinu predaja automobilov, svet čaká približne 15 rokov, počas ktorých klesne štvrtina dopytu po rope na nulu.“
Podobnou cestou sa podľa analýzy vydajú aj dvojkolesové vozidlá na globálnom Juhu a nákladné autá na rozvinutých trhoch. Inými slovami, aspoň polovica globálneho dopytu po rope z cestného sektora bude čoskoro ohrozená, následne bude nulová.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Mestá budúcnosti sa premenia na živé batérie. Vedci objavili nový spôsob, ako uložiť energiu
Mercedes už testuje batérie, ktoré zmenia svet. Ponúknu dojazd vyše 1 000 kilometrov na 1 nabitie
Spaľováky ešte nekončia. EÚ chystá „palivo budúcnosti“, Slováci však riskujú poškodenie motora
Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tragédia v Kuchyni: Pred domom našli vojaka bez známok života
Warren Buffett: Najlepší investor všetkých čias odhaľuje jednoduché pravidlá, ako zbohatnúť
Vlaky bez vlakvedúceho: Od augusta budeš potrebovať lístok ešte pred nástupom, inak riskuješ pokutu
Rusko prvýkrát použilo novú superzbraň proti civilistom v Charkove. Spôsobila masívne škody
Maďarsko zakázalo vstup známej kapele. Vystúpenie na najväčšom európskom hudobnom festivale v ohrození
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spaľováky ešte nekončia. EÚ chystá „palivo budúcnosti“, Slováci však riskujú poškodenie motora
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Skeptici dostali facku. Elektrický Ford prešiel 400 000 km, stav jeho batérie zarazil aj odborníkov
- Mestá budúcnosti sa premenia na živé batérie. Vedci objavili nový spôsob, ako uložiť energiu
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
-
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Spaľováky ešte nekončia. EÚ chystá „palivo budúcnosti“, Slováci však riskujú poškodenie motora
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
AKTUÁLNE: Prísna regulácia EÚ má prvé obete. Meta zakáže politické reklamy na svojich platformách
Internet Starlinku zrazu prestal fungovať. Tisíce ľudí po celom svete zažili rozsiahly globálny výpadok
Nový model Teslu ich nezachránil. Elon Musk má dôvod na obavy, jeho automobilka upadá
Airbus získal obrovskú objednávku od Avolonu. Dodá 90 lietadiel a ďalšie môžu pribudnúť
Japonci prišli s prelomovým genetickým objavom, pomôže ľudom Downov syndróm
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP