Zákaz spaľovákov ani netreba. V tomto roku zlomia predaje elektromobily
Aj to tak možno na Slovensku nevyzerá, svet postupne prechádza na elektromobily. V EÚ je v pláne úplný zákaz áut so spaľovacím motorom od roku 2035, no vo viacerých krajinách elektromobilita rastie neúprosným tempom aj napriek tomu, že zákaz spaľovákov príde až o 12 rokov. Nová štúdia si teda posvietila na to, kedy naozaj budeme kupovať viac elektromobilov, než spaľovákov. Na tému upozornil Reuters, ktorý informoval o výskume neziskovej organizácie RMI.
Ich predpoveď je jasná: „Exponenciálny nárast počtu elektrických vozidiel znamená, že predaj vozidiel so spaľovacím motorom a dopyt po fosílnych palivách už dosiahli svoj vrchol a do roku 2030 budú na ústupe. Začal sa teda koniec éry vozidiel s pohonom na fosílne palivá, čo ohrozuje polovicu celosvetového dopytu po rope,“ uvádzajú hneď v úvode štúdie.
Tieto čísla nás každý rok zarazia
„Prognostici sú nútení každoročne upravovať svoje projekcie trhového podielu elektromobilov smerom nahor, pretože ceny batérií klesajú podľa, preferencie spotrebiteľov sa posúvajú smerom k elektromobilom a popredné krajiny riešia, ako modernizovať siete a zavádzať nabíjaciu infraštruktúru.“
V súčasnosti sa konsenzus sústreďuje okolo 40 % podielu EV na trhu v roku 2030, ale to by si podľa štúdie vyžadovalo výrazné spomalenie rastu. Takéto spomalenie je síce možné, no zo zistení RMI vyplýva, že je nepravdepodobné.
Graf vyššie dokonale zobrazuje projekcie (sivé polpriamky), ktoré experti doteraz podceňovali. Projekcia na základe dát z roku 2023 je už výrazne prudšia než doteraz, čo jednoznačne súvisí v exponenciálnym rastom predajov elektromobilov.
Exponenciálny rast pripomína S-krivku
Rast predaja elektromobilov sa pohybuje po S-krivke (krivka v tvare pripomínajúcom písmeno S), zistila nová štúdia. Ďalej výskumníci poukázali na fakt, že „jedna krajina za druhou sa uberá podobnou cestou“.
„Vo všeobecnosti trvá približne šesť rokov, kým sa krajiny dostanú z 1 % na 10 % trhového podielu, a potom ďalších približne šesť rokov, kým sa vedúce krajiny dostanú na 80 %. Celosvetovo bude v roku 2023 takmer každý piaty predaný automobil elektrický, pričom pred dvoma rokmi to bol každý desiaty,“ hovoria výskumníci.
Čo je ale ešte zaujímavejšie, je cenový vývoj na trhu elektromobilov. Podľa výskumníkov sme totiž len zhruba 2 roky od toho, aby boli elektromobily v Európe rovnako lacné, ako ich spaľovacie ekvivalenty.
„Z kontinuity kriviek učenia sa vyplýva, že ceny batérií sa do roku 2030 znížia na polovicu, čo umožní všetkým významným krajinám a typom vozidiel dosiahnuť cenovú paritu. Čínske vedenie medzitým vyvolalo preteky o dominantné postavenie v technológiách elektrických vozidiel budúcnosti,“ poukazujú výskumníci. Cenovou paritou pritom myslia bod, kedy je cena elektromobilu a ekvivalentného spaľováku rovnaká.
Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq
Zaujímavé potom je, že v Európe už od roku 2026 bude možné kúpiť akýkoľvek elektromobil za rovnakú cenu ako ekvivalentný spaľovák – do tohto bodu sa ako prvá dostane práve Európa. Po nás tento zlomový bod dosiahne USA, no až v roku 2029, teda o celé 3 roky neskôr.
Elektromobily predbehnú spaľováky už v roku 2026
Podľa modelu S-krivky, ktorý štúdia použila na základe doterajšieho rastu elektromobilov sa „predaj elektrických vozidiel do roku 2030 zvýši minimálne štvornásobne a v roku 2030 bude tvoriť 62 % až 86 % celosvetového predaja automobilov.“ Počet predaných elektromobilov by následne mohol predbehnúť predaj spaľovákov už v roku 2026.
To predstavuje zásadný problém pre ropné spoločnosti, pretože štúdia taktiež analyzovala dopad tejto a ďalších zmien na dopyt po rope a fosílnych palivách.
Nielen elektromobily, ale aj samotné spaľováky, ktoré sú čoraz efektívnejšie, tento dopyt neustále znižujú. Najnovšie čísla vyzerajú hrozivo – aspoň teda v prípade, že si šéf ropnej spoločnosti.
„Rast elektrických vozidiel po S-krivkách znamená, že predaj spaľovákov dosiahol vrchol v roku 2017, dopyt po benzíne dosiahol vrchol v roku 2019,“ uvádza sa v štúdii. „Dopyt po rope pre automobily bude potom stlačený medzi pokračujúcim zvyšovaním efektivity a nárastom počtu elektrických vozidiel. Keď budú elektromobily tvoriť drvivú väčšinu predaja automobilov, svet čaká približne 15 rokov, počas ktorých klesne štvrtina dopytu po rope na nulu.“
Podobnou cestou sa podľa analýzy vydajú aj dvojkolesové vozidlá na globálnom Juhu a nákladné autá na rozvinutých trhoch. Inými slovami, aspoň polovica globálneho dopytu po rope z cestného sektora bude čoskoro ohrozená, následne bude nulová.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, na ktoré svet nebol pripravený
Fiasko pre Teslu: Najnovší autopilot havaroval už po pár kilometroch (+VIDEO)
VIDEO: Pokorilo aj slávne Bugatti. Číňania postavili najrýchlejšie auto sveta, prekonalo šialenú rýchlosť
Tento SUV hybrid je ako z iného sveta: Má dojazd 1 500 kilometrov a neuveriteľnú cenu
Tesla môže zažiť revolúciu. Panasonic chystá batériu, ktorá by automobilke dala extrémnu výhodu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rebríček najčastejšie kradnutých modelov áut: Prvé miesta ovládol miláčik Slovákov. Ak ho vlastníš, spozornej
5 nenápadných príznakov rakoviny hrubého čreva podľa experta. Ak sa choroba odhalí včas, prežíva 90 % pacientov
Toto si nedovolili ani Sovieti, tvrdia odborníci: Rusko narušilo nórsky vzdušný priestor už 3-krát
Smer navrhuje zmenu v dňoch pracovného pokoja: 6. januára by tak Slováci nepracovali
Piloti zabránili katastrofe v poslednej chvíli: Lietadlá sa k sebe priblížili na pár metrov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tento SUV hybrid je ako z iného sveta: Má dojazd 1 500 kilometrov a neuveriteľnú cenu
- VIDEO: Pokorilo aj slávne Bugatti. Číňania postavili najrýchlejšie auto sveta, prekonalo šialenú rýchlosť
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Z Bratislavy do Paríža na jedno nabitie. Nový systém Mahle je gigantická zmena pre elektromobily
-
- Tento SUV hybrid je ako z iného sveta: Má dojazd 1 500 kilometrov a neuveriteľnú cenu
- VIDEO: Pokorilo aj slávne Bugatti. Číňania postavili najrýchlejšie auto sveta, prekonalo šialenú rýchlosť
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Tesla môže zažiť revolúciu. Panasonic chystá batériu, ktorá by automobilke dala extrémnu výhodu
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
-
- Tento SUV hybrid je ako z iného sveta: Má dojazd 1 500 kilometrov a neuveriteľnú cenu
- VIDEO: Pokorilo aj slávne Bugatti. Číňania postavili najrýchlejšie auto sveta, prekonalo šialenú rýchlosť
- Z Bratislavy do Paríža na jedno nabitie. Nový systém Mahle je gigantická zmena pre elektromobily
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Trump začal šíriť nebezpečné klamstvo. Užívanie populárneho lieku nespôsobuje autizmus, tvrdia vedci
Slovenská ekonomika sa zásadne mení. Exportný rast už netiahnu autá, ale nádejné odvetvia
Európsky štát sa postavil na odpor USA. Od ruských energií sa určite neodpojí
Slovensko napoja na recyklované palivo. Európska mocnosť má so Slovenskom veľké plány
Rada Európy vyslala jasný odkaz: Prestaňte predávať zbrane do tejto krajiny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP