Európska komisia sa chystá predstaviť nový balík opatrení pre automobilový sektor a podľa najnovších informácií môže obsahovať zásadnú zmenu v plánovanom ukončení predaja spaľovacích áut. Bloomberg priniesol správu, podľa ktorej sa uvažuje o tom, že plug-in hybridy a vozidlá s predĺženým dojazdom by mohli dostať päťročnú výnimku navyše, a to až do roku 2040.

Ak by sa tak stalo, znamenalo by to posun oproti súčasnému plánu, ktorý ráta s úplným koncom registrácie nových spaľovacích motorov v roku 2035. Na novú lehotu upozornil portál Electrive.

Predĺženie len pre hybridy s nabíjaním

Diskusia sa točí okolo detailov, ktoré rozhodnú o tom, či bude kompromis politicky priechodný. Od roku 2035 majú totiž v Európskej únii získať povolenie na prvú registráciu len také vozidlá, ktoré síce využívajú spaľovací motor, no sú zároveň súčasťou plug-in hybridného alebo range-extender pohonu. Klasické spaľováky, ale ani mildhybridy či fullhybridy s obmedzenou elektrickou podporou do tejto kategórie nemajú patriť. Bloomberg zároveň upozorňuje, že predĺženie platnosti má byť striktne obmedzené len na päť rokov.

Do hry vstupujú aj ďalšie podmienky. Eurokomisár pre dopravu Apostolos Tzitzikostas už začiatkom decembra naznačil, že takéto vozidlá budú musieť jazdiť na takzvané pokročilé biopalivá alebo e-palivá. Zostáva však nejasné, ako chcú regulačné orgány zabezpečiť, aby vodiči reálne tankovali výhradne tieto palivá a nie bežný benzín. Otázniky visia aj nad dostupnosťou a cenou týchto palív po roku 2035. Ďalšou podmienkou má byť použitie ekologickej ocele pri výrobe, hoci ani tu nie je jasné, či jej bude v automobilovom priemysle dostatok.

TASR - Lukáš Grinaj

Limity a neistoty pred rozhodnutím

Aj keby sa všetky technologické a logistické výzvy podarilo vyriešiť, samotný počet vozidiel, ktoré by mohli na trhu po roku 2035 pribudnúť, pravdepodobne nebude neobmedzený. Podiel plug-in hybridov a range-extenderov zatiaľ nie je stanovený a podľa Bloombergu budú technické detaily súvisiace s palivami predmetom ďalších rokovaní. Vzhľadom na to, že diskusia ešte neskončila, nie je vylúčené, že do definitívnej verzie balíka pribudnú ďalšie úpravy.

Jedna vec sa však zdá čoraz menej pravdepodobná. Európska komisia zrejme neurobí úplný obrat, o ktorý žiada nemecký kancelár Friedrich Merz vo svojom liste predsedníčke Komisie Ursule von der Leyen. Ten žiada, aby sa po roku 2035 bez obmedzení povolili nové plug-in hybridy, range-extender vozidlá a vysoko efektívne spaľovacie motory. V praxi to vyzerá skôr na politický kompromis, v ktorom sa časť podmienok zmierni, no zároveň sa presadia nové zásadné požiadavky. Finálne rozhodnutie môže prísť už budúci týždeň, pričom ako možné dátumy sa spomínajú 16. a 17. december.

Boj o smerovanie európskej mobility

Okrem Nemecka presadzuje zmiernenie pôvodných cieľov aj šesť ďalších členských krajín vrátane Talianska a Poľska. Tvrdia, že automobilky čelia príliš rýchlemu technologickému obratu a že dôsledky môžu byť pre priemysel dramatické. Kritici tohto postoja však upozorňujú na opačný problém. Ak sa európske firmy budú pokúšať udržať pri živote dvojitú technickú stratégiu a súbežne rozvíjať spaľovacie aj elektrické pohony, riskujú ďalšie zaostávanie za Čínou v oblasti batériových elektromobilov.

Environmentálne organizácie sa zároveň obávajú, že rozvoľnenie pravidiel by mohlo oslabiť klimatické ciele EÚ. Kľúčovým faktorom bude, ako presne sa definujú požiadavky na e-palivá a biopalivá. E-palivá môžu byť z hľadiska životného cyklu uhlíkovo neutrálne, ak sa CO₂ zachytáva priamo z atmosféry a energia použitá na výrobu pochádza z obnoviteľných zdrojov. Problémom je však absencia veľkokapacitných zariadení na zachytávanie CO₂ a produkciu e-palív, ako aj extrémne vysoké energetické nároky. Biopalivá zasa čelia kritike, keďže môžu konkurovať potravinovej produkcii a zvyšovať tlak na poľnohospodársku pôdu.

Výsledok celého sporu tak bude určovať rovnováhu medzi priemyselnými potrebami, technologickými ambíciami a klimatickými záväzkami. Odpoveď na otázku, či dostanú plug-in hybridy a vozidlá s predĺženým dojazdom šancu jazdiť ako nové až do roku 2040, môže byť známa už čoskoro.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP