Automobilky v tomto roku museli viackrát prerušovať výrobu kvôli nedostatku čipov a napríklad v českej Škode sa už otvorene hovorí aj o prepúšťaní. Druhým faktorom, ktorý ich ohrozuje, sú aj ciele Európskej únie, ktorá chce čím skôr zarezať predaje spaľovacích automobilov. Ku kritikom týchto snáh patrí aj šéf koncernu Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Chrysler) Carlos Tavares.
Ten pripomína, že ak by aj výrobcovia plány splnili, elektromobily budú stále drahé a stredná vrstva si ich nebude môcť dovoliť. Nižšie marže zas môžu o prácu pripraviť tisíce ľudí v továrňach, prípadne dokonca priviesť ku krachu niektoré značky – a niet pochýb, že práve tie talianske v koncerne Stellantis majú sekeru nad hlavou najnižšie.
NEPREHLIADNI:
Šéf veľkého koncernu opäť varuje: Automobilky skrachujú, naše náklady na elektromobily sú brutálne
Problémy spôsobuje aj nedostatok čipov
Spomínaný nedostatok čipov v automobilovom priemysle však, podľa nastupujúceho šéfa nemeckej firmy Bosch Stefana Hartunga, tak skoro neskončí a firmy budú s týmto problémom zápasiť aj v budúcom roku.
„Povedzme si na rovinu, čipovú krízu sa zatiaľ zažehnať nepodarilo,“ povedal Hartung v rozhovore pre časopis Focus, informuje TASR. Vedenie firmy Bosch, najväčšieho dodávateľa automobilových komponentov na svete, prevezme Hartung od januára po Volkmarovi Dennerovi.
„Celý nemecký priemysel je vysoko závislý na vyriešení problémov v dodávateľskom reťazci. Každý jeden chýbajúci čip môže znamenať, že systém riadenia, a teda auto ako celok, nie je možné vyrobiť. Toto nás bude stáť dosť energie aj v roku 2022,“ dodal Hartung.
Elektromobily skrátka nebudú
Kríza v dodávkach polovodičov sa pravdepodobne odrazí aj na plnení cieľov novej nemeckej vlády. Práve v dôsledku problémov v dodávkach čipov hrozí, že nepodarí splniť ambiciózny a hlavne „zelený“ cieľ mať na nemeckých cestách do roku 2030 okolo 15 miliónov elektrických áut.
„Toto nebude možné, ak sa celosvetový problém dodávateľského reťazca nepodarí čoskoro vyriešiť. A to nehovorím iba o automobilovom priemysle,“ povedal Hartung.
V súvislosti s cieľmi pri elektrických autách je nový šéf firmy Bosch celkovo skeptický: „Toto si vyžaduje nielen suroviny, batérie a dopyt, ktorý zasa do veľkej miery závisí od nabíjacej infraštruktúry, ale aj od sociálnych zmien a technologickej transformácie,“ uviedol Hartung.
Navyše, ako dodal, aj samotná elektrická energia, ktorú tieto vozidlá využívajú, by mala byť zelená.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zmestí sa do dodávky a má len jedno sedadlo. Japonci vymysleli šikovný elektromobil s nízkou cenou
AKTUÁLNE: Automobilka, ktorá pôsobí aj na Slovensku, pozastavuje export áut do USA
Elektromobily budú čoraz lacnejšie. Ceny kľúčového komponentu klesli pod magickú hranicu
Toto sa Muskovi páčiť nebude. Expert prezradil, ako jednoducho sa dá zachrániť Tesla
Vyriešili veľký problém elektromobilov. Nová batéria sa nabije v extrémnych podmienkach ultra rýchlo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tragická nehoda na západnom Slovensku: 35-ročný vodič zrážku neprežil
„Zákon z 1976 stále ovplyvňuje naše mestá.“ Urbanistka a experti volajú po zmene (PREHĽAD)
„Zostáva mi 10 rokov života, jeden deň ma stojí 1 000 eur.“ Lukáš trpí vzácnou chorobou, štát mu nevie pomôcť
Ak zrušenie transakčnej dane nepresadím v koalícii, „napálim“ to do parlamentu, vyhlásil Danko
V hlavnom meste sa beží Bratislava Marathon. Prinesie dopravné obmedzenia, ovplyvní aj MHD
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Toto sa Muskovi páčiť nebude. Expert prezradil, ako jednoducho sa dá zachrániť Tesla
- Európania úplne prestali kupovať Teslu. Muska nespasilo ani jeho eso z rukáva
- Slováci si ho zamilujú. Škoda predstavila nový elektromobil s dojazdom 550 km
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Toto sa Muskovi páčiť nebude. Expert prezradil, ako jednoducho sa dá zachrániť Tesla
- Európania úplne prestali kupovať Teslu. Muska nespasilo ani jeho eso z rukáva
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Slováci si ho zamilujú. Škoda predstavila nový elektromobil s dojazdom 550 km
-
- Štát všetkých zaskočil: Tisíce Slovákov nepotrebujú PZP (PREHĽAD)
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Sotva prežijú 100-tisíc km. Toto je rebríček najporuchovejších áut, ktoré obľubujú aj Slováci
- Európania úplne prestali kupovať Teslu. Muska nespasilo ani jeho eso z rukáva
USA vyšle do vesmíru desiatky vojenských satelitov. Miliardovú zákazku dostala Muskova firma
Po 30 rokoch zistili pravdu. Pravidelné užívanie podceňovanej tabletky môže predísť rakovine
Ceny ropy klesli na trojročné minimum. Príčinou je strach
Ženy majú citlivejší sluch ako muži. Vedci zistili, prečo je to tak a aká je nevýhoda
Slováci ich milujú. Vyhlásili najlepšie slovenské e-shopy za rok 2024
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tragická nehoda na západnom Slovensku: 35-ročný vodič zrážku neprežil
„Zákon z 1976 stále ovplyvňuje naše mestá.“ Urbanistka a experti volajú po zmene (PREHĽAD)
„Zostáva mi 10 rokov života, jeden deň ma stojí 1 000 eur.“ Lukáš trpí vzácnou chorobou, štát mu nevie pomôcť
Ak zrušenie transakčnej dane nepresadím v koalícii, „napálim“ to do parlamentu, vyhlásil Danko
V hlavnom meste sa beží Bratislava Marathon. Prinesie dopravné obmedzenia, ovplyvní aj MHD
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené