Automobilky v tomto roku museli viackrát prerušovať výrobu kvôli nedostatku čipov a napríklad v českej Škode sa už otvorene hovorí aj o prepúšťaní. Druhým faktorom, ktorý ich ohrozuje, sú aj ciele Európskej únie, ktorá chce čím skôr zarezať predaje spaľovacích automobilov. Ku kritikom týchto snáh patrí aj šéf koncernu Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Chrysler) Carlos Tavares.
Ten pripomína, že ak by aj výrobcovia plány splnili, elektromobily budú stále drahé a stredná vrstva si ich nebude môcť dovoliť. Nižšie marže zas môžu o prácu pripraviť tisíce ľudí v továrňach, prípadne dokonca priviesť ku krachu niektoré značky – a niet pochýb, že práve tie talianske v koncerne Stellantis majú sekeru nad hlavou najnižšie.
NEPREHLIADNI:
Šéf veľkého koncernu opäť varuje: Automobilky skrachujú, naše náklady na elektromobily sú brutálne
Problémy spôsobuje aj nedostatok čipov
Spomínaný nedostatok čipov v automobilovom priemysle však, podľa nastupujúceho šéfa nemeckej firmy Bosch Stefana Hartunga, tak skoro neskončí a firmy budú s týmto problémom zápasiť aj v budúcom roku.
„Povedzme si na rovinu, čipovú krízu sa zatiaľ zažehnať nepodarilo,“ povedal Hartung v rozhovore pre časopis Focus, informuje TASR. Vedenie firmy Bosch, najväčšieho dodávateľa automobilových komponentov na svete, prevezme Hartung od januára po Volkmarovi Dennerovi.
„Celý nemecký priemysel je vysoko závislý na vyriešení problémov v dodávateľskom reťazci. Každý jeden chýbajúci čip môže znamenať, že systém riadenia, a teda auto ako celok, nie je možné vyrobiť. Toto nás bude stáť dosť energie aj v roku 2022,“ dodal Hartung.
Elektromobily skrátka nebudú
Kríza v dodávkach polovodičov sa pravdepodobne odrazí aj na plnení cieľov novej nemeckej vlády. Práve v dôsledku problémov v dodávkach čipov hrozí, že nepodarí splniť ambiciózny a hlavne „zelený“ cieľ mať na nemeckých cestách do roku 2030 okolo 15 miliónov elektrických áut.
„Toto nebude možné, ak sa celosvetový problém dodávateľského reťazca nepodarí čoskoro vyriešiť. A to nehovorím iba o automobilovom priemysle,“ povedal Hartung.
V súvislosti s cieľmi pri elektrických autách je nový šéf firmy Bosch celkovo skeptický: „Toto si vyžaduje nielen suroviny, batérie a dopyt, ktorý zasa do veľkej miery závisí od nabíjacej infraštruktúry, ale aj od sociálnych zmien a technologickej transformácie,“ uviedol Hartung.
Navyše, ako dodal, aj samotná elektrická energia, ktorú tieto vozidlá využívajú, by mala byť zelená.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť" nedostatkovú surovinu budúcnosti
Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Mestá budúcnosti sa premenia na živé batérie. Vedci objavili nový spôsob, ako uložiť energiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Elon Musk „vypol“ Starlink počas veľkej ukrajinskej ofenzívy proti Rusku, odhalila investigatíva
Parkinson zrejme nezačína v mozgu. Vedci objavili prekvapivý orgán, kde sa choroba môže spustiť
Skupina Slovákov má nárok na týždeň voľna navyše. Mnohí o tom netušia, tieto podmienky musíš splniť
Zabudni na diétu a hladovanie. Jednoduchý trik od expertov pomáha predchádzať priberaniu a výkyvom energie
KVÍZ: 90 % Slovákov netuší, koľkokrát bol Fico premiérom. Dokáž, že si správny národniar a poznáš historické míľniky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
Európska raketa, ktorá bude strážiť Zem, vyletela do kozmu. Jej misia je kľúčová pre budúcnosť planéty
Slovensko čaká solárny megaprojekt. Chcú postaviť obrovské elektrárne, majú dodať energiu tisícom domácností
Predaj elektromobilov vo svete prudko stúpol. Čína vedie elektrické preteky, Európa naberá dych
Zelenskyj oznámil prekvapivý plán. Ukrajina chce produkovať tieto zariadenia ako na bežiacom páse
Slováci stále platia zbytočné poplatky. Tento trik od banky ti ušetrí peniaze na dovolenke
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP