Automobilky v tomto roku museli viackrát prerušovať výrobu kvôli nedostatku čipov a napríklad v českej Škode sa už otvorene hovorí aj o prepúšťaní. Druhým faktorom, ktorý ich ohrozuje, sú aj ciele Európskej únie, ktorá chce čím skôr zarezať predaje spaľovacích automobilov. Ku kritikom týchto snáh patrí aj šéf koncernu Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Chrysler) Carlos Tavares.
Ten pripomína, že ak by aj výrobcovia plány splnili, elektromobily budú stále drahé a stredná vrstva si ich nebude môcť dovoliť. Nižšie marže zas môžu o prácu pripraviť tisíce ľudí v továrňach, prípadne dokonca priviesť ku krachu niektoré značky – a niet pochýb, že práve tie talianske v koncerne Stellantis majú sekeru nad hlavou najnižšie.
NEPREHLIADNI:
Šéf veľkého koncernu opäť varuje: Automobilky skrachujú, naše náklady na elektromobily sú brutálne
Problémy spôsobuje aj nedostatok čipov
Spomínaný nedostatok čipov v automobilovom priemysle však, podľa nastupujúceho šéfa nemeckej firmy Bosch Stefana Hartunga, tak skoro neskončí a firmy budú s týmto problémom zápasiť aj v budúcom roku.
„Povedzme si na rovinu, čipovú krízu sa zatiaľ zažehnať nepodarilo,“ povedal Hartung v rozhovore pre časopis Focus, informuje TASR. Vedenie firmy Bosch, najväčšieho dodávateľa automobilových komponentov na svete, prevezme Hartung od januára po Volkmarovi Dennerovi.
„Celý nemecký priemysel je vysoko závislý na vyriešení problémov v dodávateľskom reťazci. Každý jeden chýbajúci čip môže znamenať, že systém riadenia, a teda auto ako celok, nie je možné vyrobiť. Toto nás bude stáť dosť energie aj v roku 2022,“ dodal Hartung.
Elektromobily skrátka nebudú
Kríza v dodávkach polovodičov sa pravdepodobne odrazí aj na plnení cieľov novej nemeckej vlády. Práve v dôsledku problémov v dodávkach čipov hrozí, že nepodarí splniť ambiciózny a hlavne „zelený“ cieľ mať na nemeckých cestách do roku 2030 okolo 15 miliónov elektrických áut.
„Toto nebude možné, ak sa celosvetový problém dodávateľského reťazca nepodarí čoskoro vyriešiť. A to nehovorím iba o automobilovom priemysle,“ povedal Hartung.
V súvislosti s cieľmi pri elektrických autách je nový šéf firmy Bosch celkovo skeptický: „Toto si vyžaduje nielen suroviny, batérie a dopyt, ktorý zasa do veľkej miery závisí od nabíjacej infraštruktúry, ale aj od sociálnych zmien a technologickej transformácie,“ uviedol Hartung.
Navyše, ako dodal, aj samotná elektrická energia, ktorú tieto vozidlá využívajú, by mala byť zelená.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
Neznáma automobilka ukázala zabijaka Tesly. Nové autonómne EV má LiDAR, 12 radarov a 11 kamier
Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Predčasné dôchodky sa vymkli spod kontroly, hrozí kolaps. Do roku 2031 dodatočne pohltia 896 miliónov eur
Lekári aj pacienti zostali bez prístupu k službám: Systém ezdravie skolaboval
Cestujúci, pripravte sa: Nivy čaká veľká prestavba. Bude menej autobusov, viac obchodov a nové čakárne
MIMORIADNE: V Bratislave našli 230-kilogramovú leteckú bombu, polícia evakuuje budovy
Vlaky meškajú desiatky minút, porucha paralyzuje dôležitú trať. ZSSK sa ospravedlňuje
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
Inšpiroval ich Kotlár? Nemecko spúšťa vyšetrovanie pandémie COVID-19
AKTUÁLNE: NCZI hlási veľký výpadok. Nefungujú všetky elektronické služby
Rusi sa zrejme vrátia na Slovensko. Fico ich chce zapojiť do jadrového projektu desaťročia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP