Nórsko je považované za európsku „Mekku elektromobility“, o čom svedčia aj tamojšie akcie fanúšikov ekologických áut. Už niekoľký rok po sebe  Automobilová federácia testuje zimný a letný dojazd elektrických áut, pričom vodiči na nich jazdia až do úplného vybitia. Tohtoročný letný test však mnohých príjemne prekvapil, upozornil portál InsideEVs.

O zimných testoch sme písali už niekoľkokrát a potvrdilo sa to, čo je nám už v podstate dobre známe – elektromobily v zime prejdú o desiatky kilometrov menej, než udáva cyklus WLTP.

Martin Katler/FonTech

Ako sú na tom ale v lete? Teplé počasie je pre elektromobil rozhodne lepšie ako to chladné. Zima neprospieva nielen batérii, ale v chladných dňoch je nutné kabínu auta vykúriť, aby sa posádka cítila komfortne.

NEPREHLIADNI
Otestovali elektromobily v zimných podmienkach. Jeden model s dojazdom pohorel

V lete však naopak ľudia využívajú klimatizáciu, čo znovu prispieva k vyššej spotrebe elektrickej energie. Ako ale ukázal posledný test najnovších elektromobilov na trhu, v lete zvládne väčšina z nich prejsť ďaleko viac kilometrov, než udáva ich oficiálny dojazd podľa WLTP.

Otestovali až 21 noviniek

Na úvod upresníme niektoré dôležité detaily testu. Autá štartovali plne nabité a vodiči s nimi jazdili až do úplnej nuly, teda pokiaľ auto samé nezhaslo v dôsledku úplného vybitia batérie.

Všetky vozidlá absolvovali rovnakú trasu, v rovnaký deň a vodiči sa snažili dodržiavať totožný štýl jazdy, čiže brzdili a akcelerovali približne rovnako. Trasa zahŕňala mestá, okresky a diaľnicu, kde sa jazdilo rýchlosťou 110 km/h. Každé vozidlo muselo absolvovať aspoň jeden horský priechod, autá s vyšším dojazdom ich prešli ďalšie dva.

Výsledky letného testu dojazdu elektromobilov:

NAF/Screenshot

Výsledky najzaujímavejších elektromobilov pre Slovákov:

  • Mercedes EQA – 417 km WLTP, 451 km v lete, v zime zatiaľ netestované
  • VW ID.3 – 418 km WLTP, 421 km v lete, 340 km v zime
  • VW ID.3 Pro S – 539 km WLTP, 564 km v lete, v zime zatiaľ netestované
  • Škoda Enyaq – 520 km WLTP, 522 km v lete, v zime zatiaľ netestované
  • VW ID.4 – 487 km WLTP, 532 km v lete, v zime zatiaľ netestované
  • Audi e-tron GT – 468 km WLTP, 528 km v lete, v zime zatiaľ netestované

Ako môžeš vidieť, z 21 testovaných vozidiel až 18 prekročilo dojazd, ktorý udáva výrobca. O pár kilometrov menej zvládol prejsť elektromobil Polestar 2 (3 km), Xpeng G3 (12 km) a Citroen e-C4 (5 km).

Naopak najväčším prekvapením bolo BMW iX3, ktoré prešlo až o 116 km viac, než udáva automobilka podľa cyklu WLTP. V zime bol jeho dojazd nižší len nepatrne, namiesto papierových 450 km auto prešlo 432 km.

BMW

Reálny zimný dojazd konkurentov je v niektorých prípadoch až o viac ako 100 km nižší oproti tomu papierovému. Niektoré novinky však ešte zimný test absolvovaný nemajú, vykonaný bude až budúci rok. Sme nesmierne zvedaví, ako si v chladných podmienkach povedie napríklad Audi e-tron GT či Škoda Enyaq.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú